Напишете дума/думи за търсене

Внимавайте за фишинг в интернет

Да се хванеш на въдицата на ловките измамници в интернет за съжаление не е никак трудно. Затова внимавайте!

Фишингът буквално означава зарибяване и представлява измама в интернет, при която вие получавате e-mail или линк към фалшив сайт, на който трябва да въведете лична информация като потребителски имена, номера на кредитни карти и пароли. Те естествено след това се използват за банкова или кредитна измама. Струва ви се, че вие самите никога не бихте се вързали, защото не сте чак толкова глупави да си давате паролите наляво и надясно, но е факт, че измамниците стават все по-изобретателни.

Преди години основните фишинг измами ставаха с електронни писма, в които се уведомяваше, че потребителят е спечелил голяма награда и само трябва да си даде всички лични данни или да преведе малка сума пари, за да я получи. Днес все по-малко хора биха се хванали на тази въдица. Но е факт, че фишинг атаките не намаляват, а просто се променят.

Един от най-широко разпространените днес е да се разпратят фалшиви писма до потребители на дадена банка, съобщавайки им, че има проблем с картата им, че паролата им е била разбита от хакери или че имат нужда от нов защитен код. От тях се иска да отворят даден линк в писмото и на интернет страница, която изключително много прилича на официалната страница на банката, да въведат данните и паролите си, за да не загубят картата си.

Но това не е единственият вариант. Например миналата година клиентите на голяма банка с представителства в България получиха електронни съобщения от официалния на пръв поглед електронен адрес, че могат да участват в специална игра за получаване на тринайста заплата. Офертата важеше само за клиенти, които си получават заплатите в дадената банка и за да участват трябваше да дадат своите имена и номера на сметки.


Много от ползващите услугите на PayPal пък бяха фалшиво уведомени, че потребителският им профил предстои да бъде закрит, ако максимално бързо не обновят данните си на даден линк, който разбира се водеше към абсолютно фалшив сайт.

Потърсете потвърждение

Най-важното е да не се доверявате на каквито и да са писма, в които ви искат лична информация като потребителски имена и пароли, номера на банкови сметки, карти и пароли. Ако тези данни се изискват от официална институция като банка или онлайн търговец, винаги първо се свържете със служител или потърсете допълнителна информация на официалния сайт на институцията. Важно! На официалния сайт означава не на сайт, към който ви е завел линк, даден в писмото. Защото дори и този сайт да изглежда като официален, той може да е просто “клонинг”. Затова винаги отваряйте нов прозорец и сами търсете сайта, чрез изписване на официалния адрес.

Използвайте защити

Различните браузъри предоставят различни възможности за защита. Internet Explorer например поддържа филтъра SmartScreen. Неговата цел е да ви информира за съмнителни сайтове – както за такива, които са доказани за измамни, както и за такива, които отговарят на някои от типичните характеристики за опасен сайт. Тоест понякога системата може да се усъмни в напълно легален сайт, но тя ще ви предупреди и вие ще трябва да проверите и сами да прецените дали е надежден или не.

Съмнявайте се дори в познатите си

Не че трябва да подозирате приятелите си в измама. Просто имайте наум, че дори съобщенията от познати може да са подправени. Така че, ако получите от близък препратка към странен сайт, не го отваряйте, преди да попитате какво точно ви е пратил.

Избягвайте да пазарувате от съмнителни сайтове, на които ви искат прекалено много информация. Стандартно се изисква вашето име, номер на кредитна или дебитна карта и верификационен четирицифрен номер. Проверявайте сайтове, на които ви искат повече от тази информация.
И най-вече не пращайте лични данни в електронни писма. Когато някоя официална институция ви иска каквито и да са данни, проверете дали не може да им я предоставите по друг начин – например лично в техен офис, особено ако става дума за банка.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X