Напишете дума/думи за търсене

Полезни храни, които ядем неправилно

Всички тези продукти за ни добре познати. И, разбира се, сме готвили с тях безброй пъти. Но как да ги консумираме наистина правилно, без да губим витамините и микроелементи в тях, за да можем да получим не само добър вкус, но и максимална полза за здравето. Представяме ви малките тайни на най-популярните храни.

Броколи

Те се славят като един от най-полезните продукти на планетата заради високото съдържание на витамин С, хлорофил, антиоксиданти, фибри и много други жизнено необходими за тялото вещества. Как да се възползваме най-пълноценно от тях? През 2009 китайски учени са установили, че е най-добре да консумираме броколито сурово или на пара. Никакво дълго пържене, печене или задушване. Дори само две минути престой в зеленчуков бульон убива значителна част от полезните свойства на броколито. Още нещо важно – ако консумирате само горната част на този зеленчук, правите огромна грешка, защото в стъблото се съдържа най-голямо количество витамин А, С и К, а също и вещества, които спомагат за детоксикация на организма.

Ягоди

Тези сочни плодове са богати на фибри, антиоксиданти, витамин С. За да не ги изгубите, следвайте едно лесно правило. Мийте и почиствайте от дръжките само количеството, които ще консумирате на едно ядене. Много от полезните вещества, съдържащи се в ягодите, са изключително чувствителни към кислорода и светлината. Когато отстраните дръжките и ги нарежете, голяма част от витамин С и другите микроелементи в тях бързо изчезват. Още една важна подробност, на която трябва да обърнете внимание – консумирайте ягоди само в сезона им. Ако ви се иска да хапнете през зимата, по-добре вземете не вносни, а замразени.

Черен чай

Любимата за мнозина напитка отлично утолява жаждата и е богата на цял куп полезни вещества. Ако обаче сте свикнали да добавяте мляко към чая си, имайте предвид че според последни изследвания взаимодействието с млякото унищожава част от полезните свойства на чая (най-вече тези, които въздействат благотворно на дейността на сърдечносъдовата система). Катехините, когато влязат в контакт с млечните протеини, се усвояват по-трудно от организма.

Ленено семе

Според диетолозите семената на лена са истинско съкровище – съдържат фибри, омега-3 мастни киселини и лигнани (силен антиоксидант). Важният детайл е, че всички тези важни вещества се съдържат във вътрешността на семето, поради което човешкото тяло невинаги може напълно да ги усвои. Затова експертите съветват да смелим лененото семе непосредствено преди консумация – така ще улесните усвояването в пълна степен.

Аспержи

Има различни начини за приготвяне на този деликатесен зеленчук. Най-популярният е бланширане в подсолена кипяща вода. Установено е обаче, че при варене част от витамин С (който е голямото богатство на този продукт) се разтваря във водата. Затова диетолозите препоръчват да се приготвя на пара или много бързо да се запече на тиган. След топлинната обработка аспержите трябва да останат леко хрупкави, а не разварени и меки – така нито една полезна съставка няма да отиде на вятъра. Още един малък съвет: след приготвяне на пара, не изхвърляйте водата – тъй като е богата на витамини и минерали, можете да я добавите към супа или сос.

Нар

Нарът въздейства позитивно на дейността сърдечносъдовата система. Но често не е никак лесно да почистим този полезен плод, в резултат на което отцеждаме само сока. Всъщност нарът е максимално полезен, когато ядем целите зрънца. За да се справите с почистването на плода бързо и лесно, ви трябват нож, лъжица и дълбока купа. Отрежете първо горната част на нара, след което направете разрези по „вените”. Обърнете плода и почукайте върху него с лъжица – зрънцата ще паднат в купата безпрепятствено.

Чесън

При нарязване в чесъна се образува химическото съединение алицин, което възпрепятства развитието на бактерии и гъбички и спомага за правилното развитие и делене на клетките в тялото. За разлика от витамин С, който се разрушава при въздействие с кислорода, при алицина е точно обратното. Затова опитните шеф-готвачи съветват да обелим скилидките, да ги нарежем и да ги оставим на страна за около 10 мин, за да може всички полезни съставки да се активират и разкрият напълно – и чак след това да добавим чесъна към салати и ястия.

Месо на барбекю

За мнозина препечената коричка е най-апетитната част от месото, приготвено на открит огън. Имайте предвид обаче, че препечените ъгълчета на пържолата съдържат вредни вещества и е най-добре да се откажем от консумацията им. Някои диетолози твърдят, че можем да избегнем нездравословните ефекти, като преди готвене натрием месото с джинджифил (сушен или пресен) – по този начин ще избегнем образуването на токсични вещества, които се отделят при приготвянето на мазно месо на висока температура.

       
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ



X