Напишете дума/думи за търсене

Дони Маккаслин ексклузивно за последните музикални вълнения на Дейвид Боуи

Забравете захаросаните асоциации, които често изникват в съзнанието при споменаването на саксофона. През 2017 година инструментът е по-актуален от всякога, далеч напред във времето спрямо лиричните трели на Кени Джи от края на 80-те. Тази метаморфоза до голяма степен е движена от новатори като Дони Маккаслин, който не се страхува да експериментира с различен звук и смели композиции, които му носят изключително признание както от публиката, така и от критиците. След 12 издадени албума и три номинации за Грами, Дони Маккаслин е готов да завладее и българската публика на Пловдив Джаз Фест 2017. Нещо повече, проектът, който Дони и групата му ще представят у нас, е „Beyond Now“, вдъхновен от сътрудничеството му с един от най-влиятелните музиканти на всички времена – Дейвид Боуи.

Какво кара изпълнител като Боуи да избере Дони Маккаслин за съвместната работа по албума „Blackstar“, неочаквано оказал се последен в кариерата на британската мегазвезда? „Изследвахме нови територии като група и разчупвахме музикалните граници – а това е една от характерните черти и на неговата кариера. Той беше безстрашен визионер, който не спираше да се пресъздава отново и отново, всеки път по различен начин“, казва Маккаслин.

През 2013 г. композиторът Мария Шнайдър препоръчва на Боуи дългогодишния си сътрудник Маккаслин и групата му. Шнайдър и Боуи работят заедно по песента “Sue (Or in a Season of Crime)”, в която Маккаслин има соло. През юни 2014 г. Боуи се вслушва в съвета на Шнайдър и посещава концерт на групата на Маккаслин в „Бар 55“ в Гринич Вилидж. Следва размяна на имейли и музика, с което двамата слагат началото на ново сътрудничество и приятелство. През 2015 година групата на Маккаслин започва работа по „Blackstar“.

Вероятно част от причините за така успешната им колаборация в албума „Blackstar“ се крие и в гъвкавостта на квартета на Дони – музикантите свободно експериментират със стилове като рок и електроника, стъпвайки на стабилната си джаз основа. Експериментира и Дейвид Боуи, дори на 68. В началото на съвместната им работа, Маккаслин решава да изслуша по-задълбочено предишните записи на Боуи, но той го спира с думите „Това са стари неща. Вече ме интересува друго“.

„Когато Боуи демонстрираше разноликите си музикални влияния, ние бяхме способни да ги възприемем“, обяснява Дони. Квартетът му остава в историята като „Последната група на Дейвид Боуи“. След смъртта на Боуи, Маккаслин все още е под огромното влияние на студийната им работа. Минават три месеца, докато концепцията за новия албум изкристализира и щом групата влиза в студио, става ясно, че следващото им издание ще бъде посветено на Дейвид Боуи.

„Денят, в който Дейвид си отиде, беше съкрушителен за мнозина. Както можете да си представите, това събитие беляза албума. От есента на 2014 година бях изцяло потопен в демо записи за “Blackstar”, които той ми изпращаше. През януари 2015 групата записа първите няколко парчета. Повторихме същото и през март. Живеех изцяло в този свят, така че когато през лятото на 2015 имах възможността да запиша оригиналните композиции, които чувате в “Beyond Now”, определено бях под въздействие на музиката на Дейвид“, коментира Маккаслин.

Саксофонистът знае, че албумът, посветен на Боуи, на всяка цена трябва да бъде специален. Маккаслин иска да предаде чрез музика дълбочината на въздействието на Боуи и влиянието, което той оказва на живота му. Нещо повече – веднага след внезапната кончина на Боуи журналистите стават все по-настоятелни с въпросите към Маккаслин за болестта на големия артист. Дони иска да уважи стремежа към дискретност, който Дейвид Боуи показва приживе, и се изключва от света, за да изживее скръбта си. Тогава се раждат и част от композициите в „Beyond Now“.

Сред пиесите в албума намират място кавър версии на две парчета на Боуи – “Warszawa” от албума “Low“ и “A Small Plot of Land” от “Outside”, които допълнително затвърждават усещането за албум-посвещение. Влиянието на електронната музика и фюжъна от 70-те върху саксофониста е осезаемо в кавърите на изпълнители като Mutemath и Dedmau5. В „Beyond Now“ Дони Маккаслин показва и повече музикална зрялост, без да жертва експерименталния си уклон. 

Дони Маккаслин представя „Beyond Now“ на 2 ноември от 20:00 ч. в Дом на културата „Борис Христов“, Пловдив Джаз Фест 2017 г. Пълната програма на фестивала вижте на http://www.plovdivjazzfest.com.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X