Напишете дума/думи за търсене

Психологическите предимства на видеоигрите

Често се чува за вредното въздействие на видеоигрите. В по-голямата си част това обаче е основано на непроверени твърдения. Поради тази причина и поради тяхната популярност нараства интересът към изследване на психологическите ползи от видеоигрите.

Те са една от основните възможности за забавление за голяма част от населението на света. Приблизително 30 процента от хората играят игри на таблетите си и 70 процента на мобилните си телефони.
Този тип игри са най-популярни сред младите хора на възраст около 30 години. Повечето хора обаче са изложени на тяхното влияние и по време на детството. Има много приложения, които са не само забавни, но и образователни.

„Ако Pac-Man ни беше повлиял като деца, всички щяхме да тичаме из тъмни стаи, да ядем хапчета и да слушаме повтаряща се електронна музика.“
Маркъс Бригсток


Внимание
Този познавателен процес е един от най-изследваните. Участието на мрежите за внимание по време на игрите е необходимо, за да може да се стартират останалите процеси. Някои проучвания разкриват, че видеоигрите подобряват способността за внимание като цяло. Непрекъснатата игра се дължи на подобрение в селективното, разделено и продължително внимание.

Някои проучвания сочат, че негеймърите имат по-високо активиране на системата за селективно внимание. Това означава, че тези, които играят видеоигри, изискват по-малко ресурси, за да изпълняват една и съща задача, или може би техните ресурси са по-ефективни.
Има връзка между използването на видеоигри и по-голямото активиране на тета ритъма. Тази електромагнитна честота на мозъка е пряко свързана с фокусирано внимание. Следователно видеоигрите водят до по-голяма концентрация, която освен това изглежда се увеличава с практиката.

Интересни са и разликите, открити според вида на видеоиграта. Екшън видеоигрите подобряват селективното внимание повече от пъзелите или стратегическите игри. Това е така, защото те изискват по-бързо и прецизно темпо на реакция.

Визуално-пространствени умения
Тези умения позволяват на хората да възприемат, разпознават и манипулират визуални стимули, както и да координират и да се ориентират в пространството. Като се има предвид, че видеоигрите са визуални, интерактивни задачи, може да се очаква те да окажат влияние върху тези умения.

Някои проучвания установяват увеличение на десния хипокампус както при геймърите ветерани, така и при тези, които играят за определен период от време. Тази област на мозъка е отговорна за визуално-пространствените умения. По същия начин потребителите на логически или пъзелни игри показват повишено активиране на области, свързани с пространствената памет.


Когнитивен контрол
Обичайно е да попаднете в ситуации, в които трябва да вземете решение по време на игра. Например една стратегия трябва да бъде прекъсната и друга да бъде избрана бързо, или трябва да се анализира много информация, за да напреднете в приключение в даден момент.

Тези ситуации се наблюдават от когнитивния контрол, който включва работна памет, инхибиране и превключване на задачи.

Активирането обаче зависи от трудността на играта, възрастта, уменията и нивото на интерес. Тези промени изглеждат дълготрайни. Проучванията показват, че те се поддържат дори в състояние на покой.

В зависимост от жанра на играта, активираните области (и когнитивните процеси ) са различни. Изглежда се увеличава количеството информация, която човек може да запомни със стратегически видеоигри.

Също така има връзка между 2D игрите за действие и подобреното решаване на проблеми и разсъждения. Пъзел игри или игри за обучение на мозъка подобряват работната памет.

Други предимства при игра на видеоигрите
Те играят важна роля в процедурното обучение. По-специално при визуално-пространствената обработка, визуално-двигателната интеграция и двигателното планиране и изпълнение.

Психологическите ползи от видеоигрите включват и повишена мотивация, саморегулация, самочувствие и социални умения. Може дори да увеличи ценности като работа в екип, сътрудничество, самоусъвършенстване и уважение, в зависимост от вида на видеоиграта.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X