Напишете дума/думи за търсене

Памела Андерсън - отвъд клишето на блондинката

Памела Андерсън в кадър от "Последната танцьорка" на Джия Копола. Снимка: София Филм Фест

Памела Андерсън може би някога може да е била приемана като поредната палава блондинка от корицата на Playboy — но днес тя е всичко онова, което светът едва ли очакваше от нея. След като реши смело да свали грима от себе си, тя изтърси старата слава и тръгна в нова посока - на жената, която не приема да се закачат с нея. Съвсем скоро идва и с нова роля в киното - в "Голо оръжие", където партнира на Лиъм Нийсън, и ето, че тръгнаха слухове за връзка между двамата, Всъщност завръщането на Андерсън в Холивуд изглежда напълно осъзнато. Нейната нова версия не е на иконичната спасителка в червен бански. Далеч е от лъскавите стереотипи на 90-те. И докато нейни колежки не спират да си променят лицето в опити да го опънат, то Памела е без грим, с минималистичен израз, почти нихилистичен чар — като жена, която вече няма нужда да доказва нищо на никого. Новото ѝ амплоа не разчита на провокация, а на присъствие — съвсем истинско, почти сурово. 

Изглежда кариерата ѝ претърпява своеобразно прераждане. Звездата е уверена и смела. Съвсем скоро тя бе аплодирана и номинирана за награди за ролята си в миналогодишния филм „Последната танцьорка" ("The Last Showgirl"). 

Личният ѝ живот също до скоро позабравен, сякаш е изтръскан от прахта. И макар да няма официално потвърждение за романтична връзка с Нийсън, химията, която демонстрират по време на промоционалното турне за новия им филм, е предизвикала много спекулации, предава CNN.

Дори колеги знаменитости Джейми Лий Къртис се ангажираха да ги защитават. Къртис е нейната екранна партньорка от Последната танцьорка — която публично защити отношенията между Андерсън и Лиъм, призовавайки хората да ги „оставят на мира". 

Подкрепата за Памела може да изглежда леко закъсняла.  Кариерата ѝ започва почти случайно — показана на екрана (Jumbotron) по време на футболен мач през 1989 г., това води до появата ѝ на корицата на Playboy и до избора ѝ за Плеймейт на месеца през февруари 1990 г. Славата идва бързо, но цената е висока.

Ролите ѝ като Лиза в Home Improvement и емблематичната Си Джей Паркър в Спасители на плажа затвърждават стереотипа: тя е тяло и лице. И когато през 1995 г. интимни видеа с тогавашния ѝ съпруг Томи Лий биват откраднати и превърнати в най-продаваната секс касета на десетилетието, Памела отново излиза от безопасното пространство. Този публичен погром не само опустошава брака ѝ, но и блокира професионалната ѝ траектория. Вместо съчувствие, получава подигравки, и вместо възможности остава сянката на скандала.

Документалният филм Pam & Tommy (2022) пресъздаде тази история. А Pamela, a Love Story (Netflix, 2023) беше нейният отговор — без филтър, без грим, без спектакъл. Там Андерсън показа уязвимостта си не като слабост, а като сила. Разказа за болката, за детската травма, за това как е била третирана като продукт. Говори и за оцеляването си.

Нейното ново лице — буквално и метафорично — не е гладко, изваяно и изкуствено, а чисто, необработено и реално. Появява се без грим на събития, като че ли заявява: „Ето ме — вече не играя нечия фантазия." 

А и успехът започва да се връща при нея — но този път заради нещо, което притежава, а не нещо, което показва. След силната си роля като Рокси Харт в бродуейския Чикаго, Джия Копола я кани за главната роля в Последната шоугърл, където Андерсън изнася изпълнение, което критиците нарекоха „второ раждане". Сравняват я с Мерилин Монро — не заради външността, а заради трагичния чар, вътрешната борба и самотата, която умее да предаде.

Номинациите за Златен глобус и Гилдията на актьорите не доведоха до очаквания Оскар, но Андерсън сякаш не е разочарована. „Винаги казвам, че победата е в работата", казва тя в интервю за Elle. „Трябваше да направя нещо, което наистина обичам. И го направих за душата си."

В свят, който първо я обожестви, после я поруга и накрая я забрави, Памела Андерсън оцеля. Не защото се опита да бъде нова, а защото спря да се преструва, че е нещо друго освен това, което е.

Някога сведена до клише, Памела Андерсън днес доказва, че истинската трансформация не се случва на сцената, нито на червения килим — а дълбоко вътре, в човека. А дали е така или просто е поредната добра роля за Холивуд - каквото и да е Андерсън знае вече как се пази.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X