Една от иконите на италианската мода - Джорджо Армани почина на 4 септември.
„С безкрайна тъга Armani Group съобщава за смъртта на своя създател, основател и неуморен двигател – Джорджо Армани", се казва в изявление на модната къща, цитирана от Reuters.
Армани си отиде на 91 години. Неговите тоалети са символ на ненатрапчива елегантност и внимание към детайла. Визионер, чийто принос коренно трансформира начина, по който възприемаме и носим дрехите днес, специално костюмите.
Животът му съвсем не е лек и белязан от следите на Втората световна война. Роден е през 1934 г. в Пиаченца, Северна Италия, . детството му преминава в лишения и предизвикателства.
За разлика от много дизайнери, чиито първи уроци по мода идват от семейството или художествени академии, пътят на Армани е нетрадиционен. След като учи медицина и отбива военната си служба, започва работа в универсален магазин в Милано. Именно там открива страстта си към тъканите и клиентите.
Запознанството му с Нино Черути изиграва важна роля по пътя в модата. Черути го наема и изпраща в текстилни фабрики, за да научи всичко за производството на платове, а там се поражда и страстта към текстила - знаковият подпис на Армани. Започват и първите експерименти с материи и кройки, които водят и до революция в мъжкото облекло.
Другата знакова среща на Армани е със Серджо Галеоти, който се превръща в негов бъдещ партньор в живота и бизнеса. Времето е края на 60-те години, а двамата започват с капитал от 10 000 долара. Работят буквално на една маса — Армани скицира, а Галеоти управлява бизнес страната.
Но през 1976 г. идва първата им колекция пролет/лято, която ще промени модата: „омекотяване на мъжкото облекло и втвърдяване на дамското". Армани премахва сковаността от мъжките костюми, използвайки по-меки кройки и луксозни, подвижни материи. Вижда жените уверени и с авторитет, в панталони, които вече се възприемат като напълно приемлива част от офис облеклото. Армани представя жената - модерна, силна, но и елегантна.
Не може да се подмине и ключовото му място в Холивуд. Киното обича Армани. Ричард Гиър се облича в негови костюми във филма "Американско жиголо" през 1980 г, превръщайки филма в неофициална реклама на марката. Времето съвсем не е случайно - съвпада с лансирането на по-достъпната линия Emporio Armani, която бързо става популярна в цяла Америка. Следващите костюми на Армани са на екрана във филмите "Батман" и "Криминале". Той съвсем целенасочено търси присъствие на червения килим и го печели с тоалетите, с които облича звездите. Сред тях са знаменитости като Кейт Бланшет, Джулия Робъртс, Джордж Клуни. Да не забравяме, че той проектира и сватбените дрехи на Том Круз и Кейти Холмс в средновековен замък в Италия.
Армани поема пълен контрол над творческите и бизнес аспекти на компанията след смъртта на Галеоти през 1985 г. И успява да го задържи във времена, когато повечето независими модни марки биват изкупувани от големите корпорации.
Наследството му е изключително - от кройките, които създава, през материалите, които използва, промяната на модната индустрия е на лице. Той е и сред първите, които направиха висшата мода достъпна — например чрез стрийминг на живо на модно шоу още през 2007 г.
Личният му живот отразяваше философията му на минимализъм и фокус. Известният му басейн, дълъг 50 ярда, но едва един ярд широк, е символ на неговото изчистено, но прецизно мислене — сведено до същността.
Поклонението на Джорджо Армани ще бъде в събота и неделя в Милано.
След кончината му естествено се заговори и кой ще наследи неговата империя. Дизайнерът няма деца, но сестра му Розана е жива, като има и две племенници Силвана и Роберта и един племенник Андреа Камерана. Също така и дългогодишен сътрудник, считан за член на семейството Панталео Дел'Орко.
Според Reuters фондация "Армани" ще получи дял от компанията. Изданието цитира Армани от интервю пред Financial Times, където казва, че плановете му включват постепенно прехвърляне на отговорностите към най-близките му хора - като Лео Дел'Орко, членовете на семейството и целия работен екип.
Коментари (0)
Вашият коментар