На 20 септември 2005 г. Кейт Мос се събужда и вижда лицето си на всяка първа страница във Великобритания – но не заради корица на Vogue или кампания на Chanel. Този път причината са зърнести снимки, на които тя е приведена над маса, навивайки банкнота от 20 паунда. Daily Mirror крещи: „Кокаиновата Кейт".
В рамките на 72 часа тя губи всичко: H&M прекратява договора ѝ за 4 милиона долара още преди обяд, Burberry се оттегля до вечерта, а Chanel просто издава сухо изявление, без дори да се обади. Кариерата на жената, която доскоро изглеждаше недосегаема – с над 300 корици на списания и лице, преобърнало стандартите за красота – изглежда приключена. И все пак тя не е. Защото Кейт Мос никога не прави нещата по очаквания начин. Нейното завръщане се превръща в майсторски клас по това как да не позволиш на света да напише края на твоята история.
За да разберем как Кейт оцелява след непростимото, трябва да се върнем в началото. Далеч преди „линии с рок звезди", тя е просто момиче от Кройдън. През 1988 г., на 14 години, се прибира от семейна ваканция на Бахамите. Мисли само как да се върне в Южен Лондон, в работническия квартал, където майка ѝ е барманка, а баща ѝ – служител в авиокомпания. Родителите ѝ са разведени от година.
На летище JFK я забелязва Сара Дус от Storm Model Management. Кейт смята, че е шега – как може тя, момичето, което е отказвало да се снима в семейни снимки, защото не понася външността си, да стане модел? Но Сара вижда нещо – може би скулите, „които могат да режат стъкло", или тази особена смесица от тийнейджърска неувереност и естественост.
Скоро Кейт вече снима в лондонски студия – тъмни, миришещи на фотохимикали и вчерашно уиски. Работи безплатно. Майка ѝ я кара на кастинги след смяната си в пъба, пътуват с три автобуса, защото такси не могат да си позволят. Отказите се трупат – твърде ниска, твърде млада, твърде различна.
Новото лице на 90-те
Кейт никога не се опитва да бъде това, което индустрията очаква – и именно това се оказва нужно на 90-те. Пробивът идва през 1990 г. в списание The Face. Фотографът Корайн Дей я снима на плаж, без грим, с разрошена от вятъра коса. Тя изглежда млада, уязвима и – истинска. Само на 16. Докато модният свят се чуди защо това „изглежда като момиче, току-що станало от леглото", младите я припознават – тя прилича на тях.
Две години по-късно идва повратният момент – Calvin Klein я избират за кампанията Obsession. На 18, Кейт заминава за Ню Йорк. Снима с Марк Уолбърг, под обективите на Хърб Риц. Идеята – „чист секс". Искат от нея да позира топлес, прилепнала до Марк. Тя усеща, че нещо не е наред, но го прави. Кампанията избухва. Кейт Мос става лицето на „waif look"-а – новата, хиперестетизирана слабост на модата.
Но за Кейт това преживяване е травма. В хотелска стая в Манхатън, тя получава паник атака и е убедена, че ще умре. По онова време в модата не се говори за психично здраве. Агентите ѝ просто я държат заета. За да си върне контрол, започва сама да прави грима си.
„Хероин шик" и мълчанието като броня
Медиите измислят термина „хероин шик" – описвайки нейната естествена визия като резултат от зависимост. Но Кейт е просто така устроена – хлътнали скули, бледа кожа и слабо тяло, заради което в училище ѝ се подиграват. Модната индустрия го превръща в тенденция, но през 1997 г. дори президентът Бил Клинтън я заклеймява.
Кейт обаче не се защитава. Не дава интервюта, не коментира. Мълчи. И именно това мълчание я прави още по-загадъчна и ценна. Противоречието продава. А Кейт, обвита в противоречие, продава още по-добре.
Падението
На 15 септември 2005 г., в звукозаписно студио в Западен Лондон, с тогавашния си партньор Пийт Дохърти, Кейт взима пет линии кокаин. „Всички, които познавах, взимаха наркотици", ще каже по-късно. Но един телефонен запис я улавя – 60 секунди, които ще променят всичко.
На 20 септември снимките са навсякъде. Телефонът ѝ започва да звъни в 6:00 сутринта – и не спира. За 48 часа тя става токсична. Таблоидите поставят под въпрос родителските ѝ способности, спекулира се с отнемането на дъщеря ѝ.
Кейт публикува кратко изявление, поема отговорност и обявява, че ще се справи с „личните проблеми" – код за рехабилитация. Чувства предателство от индустрията, „задвижвана от шампанско и кокаин", която сега се нуждае от изкупителна жертва. Заминава за клиниката The Meadows в Аризона – не само заради кокаина, но и заради тревожността и натиска да бъде Кейт Мос.
Докато е в клиниката, дизайнерът Александър Маккуин излиза на финала на ревюто си с тениска: We love you, Kate.
Завръщането
През ноември 2005 г., след излизането ѝ от рехабилитация, агенцията ѝ не получава гневни обаждания – а предложения за работа. Светът вече е гладен не само за скандали, но и за прошка. French Vogue ѝ посвещава цял брой, озаглавен „Скандална красота". Следват 18 нови кампании за сезон пролет/лято 2006 – повече, отколкото е имала преди скандала.
До 2007 г. Кейт печели 30 милиона долара. През ноември 2006 г. получава наградата „Модел на годината" – от същата индустрия, която преди това е искала да я заличи.
Тя знае: не са ѝ простили. Просто са разбрали, че Кейт Мос, замесена в скандал, струва повече от Кейт Мос на сигурно.
Цената на оцеляването
След 2007 г. Кейт се завръща, но е различна. По-тиха, по-изчисляваща. Повече не може да си позволи да губи – особено след като са се опитали да ѝ отнемат дъщеря ѝ. Хаосът, който я е направил звезда
Тя побеждава, но цената е висока. Вече не може да си позволи да губи – не и след като почти са ѝ отнели дъщеря ѝ. Дивотията и „красивият хаос", които я направиха Кейт Мос, вече са внимателно опаковани и продавани, но рядко изживявани. Парти сцената отстъпва място на бизнес срещите. Тя се превръща в империя: пуска свои парфюми, става моден редактор във British Vogue, основава собствена агенция за таланти. През 2022 г., на 48 години, Кейт Мос все още е тук – все така емблематична. А дъщеря ѝ Лила вече върви по нейните стъпки в модата.
Историята ѝ е доказателство за устойчивост. Но истинският скандал не е кокаинът, нито завръщането. Истинският скандал е, че за да оцелее като Кейт Мос, тя е трябвало да убие най-добрите части от себе си – и да спре да бъде Кейт Мос.
Коментари (0)
Вашият коментар