Напишете дума/думи за търсене

Пепа Николова - актрисата, която никой не опитоми

Стефан Данаилов й целува ръка в "Понеделник сутрин".

Миналата година по това време неизвестни вандали поругаха гроба на Пепа Николова. Сякаш няма мир и покой за тази жена и на тоя, и на оня свят. Крадците, изкъртили пластиката на Георги Чапкънов-Чапа от надгробния й камък, едва ли знаят, че Пепа Николова е актрисата с може би най-драматичната творческа съдба в българското кино.

Тя можеше да стане много голяма звезда, ако идеологическата цензура не й беше подложила крак в дебютния филм “Понеделник сутрин”. Когато започват снимките му, тя няма навършени 19 години и е абсолютна непрофесионалистка.

“Много са ме млатили в това българско кино”, каза ми Пепа в едно интервю през 2006 г., малко преди завинаги да напусне житейската сцена. Тя нямаше предвид само екранните шамари от Григор Вачков, Димитър Манчев, Ролан Биков...

През 1964 г. Пепа завършва гимназия в родния си град и е приета в естрадния отдел на Консерваторията. Там Вили Цанков преподава режисура и я кани да участва в постановката по пиесата на Дамян Дамянов “Преди всичко любов”.

Всъщност участието й е доста мимолетно - облечена в ефирна бяла рокля, тя минава пред завесата в края на спектакъла. Но това единствено преминаване хваща окото на режисьорите Ирина и Христо Пискови, които започват да се интересуват от непознатата девойка. Научават и че след няколко участия в масовките на театъра в Харманли

започват да я наричат

житен бегач -

заради слабото й тяло и дългите й ръце и крака.

Пискови й правят пробни снимки и я предпочитат пред други, утвърдени вече актриси. За ролите на работниците от бригадата режисьорите ангажират неприлично младите Стефан Данаилов, Руси Чанев, Кирил Господинов, Пламен Дончев, Катя Паскалева... На пробите някои от тях се бъзикат с непрофесионалистката Николова и нарочно бъркат репликите си. Нафуканата харманлийка обаче им тегли по една майна и казва да идват на снимки само след като си научат репликите.

В ролята на героинята си Тони Пепа влага голяма част от самата себе си - тя и в живота е пряма, нестандартна, неочаквана, нецепеща басма никому.

“Понеделник сутрин” започва със смеха на Тони - чист, прекрасен, момичешки смях. И после тя започва да пее една много хубава италианска песен: “Аз, която плаках за тебе, молейки те да останеш с мен, сега не те искам, не те искам и затова стой далече от мене...”.

После зрителят разбира, че Тони е “момиче с леко поведение”. В него обаче се влюбва работникът Йордан, бригадир на бригада за комунистически труд. За да я превъзпита, Йордан я взема на работа при себе си. Това, разбира се, поражда конфликти с мъжете в бригадата. А и Тони не обича фалша, лицемерието и нагласените работи. Като шампионската титла по бокс на работника Велко (Руси Чанев), която той печели без бой на финала, защото няма противник.

Според сценария Тони трябва да бъде прегазена от черна волга. След дълги спорове помежду си и със сценариста Никола Тихолов режисьорите променят финала. И то не само заради логичната зрителска асоциация на черната волга с властта. За Пискови Тони е най-чистият човек във филма и те искат да запазят ефекта му върху зрителите. Така филмът завършва със стоп кадър на Тони като литнала птица.

       
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X