Напишете дума/думи за търсене

Как да научим детето да не е егоист

Всеки родител желае малкото да дава играчките си на другите деца, да споделя лакомствата и това да става мирно и кротко. Но детето има нужда от помощ, за да осъзнае защо това е нужно и как е правилно да се случи.

Дете, което не си дава играчките, не е задължително егоист

Психолозите обясняват, че децата до 2-годишна възраст обикновено смятат, че всичко което ги заобикаля е тяхно. И е съвсем естествено ако друго дете се опита да вземе тяхна играчка, да го хапят, бутат, удрят. Така изразяват емоциите си и заявяват своята позиция. Родителите не бива да наказват това поведение, а многократно да говорят с малкото, да обясняват, да разказват истории за деца, които споделят играчките си с другите. Така малкото ще разбере, че чрез споделяне, ще трупа приятелства и ще изживява повече приятни мигове в игри с другите.

Важно за родителите е да знаят, че ако малкото не иска да сподели самолетчето или кофичката си за игра в пясъка, това не означава, че е егоист. Детето на 2-3 години казва „мое“ на почти всичко около себе си. Психологът д-р Екатерина Димова обяснява, че собственическото чувство на тази възраст е нормално, дори необходимо. Така детето поддържа своето лично пространство, усеща себе си като част на някаква общност, най-често семейството. То няма много методи и начини да го прави, защото опитът му още е твърде малък. Затова маркира своите вещи. Така то неосъзнато пази достойнството и самоуважението си. „Изграждането на самоуважение е много важен процес за малкото, наравно с приучаването само да се храни и да сяда на гърнето. Този процес между родители и деца трябва да тече непрекъснато“, казва д-р Димова.

Обяснете му какво означава назаем

Ако се чудите как да му кажете, че е добре да споделя играчките си с другите деца, може да използвате довода, че ако не го прави, няма как да върви играта между тях. Няма да има разпределение на роли, гоненица, криеница. Обяснете му, че в игрите всичко се споделя, включително и играчките. Това не означава, че тяхната вещ ще остане в другото дете след края на играта, а напротив. И така неусетно то ще разбере какво означава даване назаем. Може да му кажете: „Дай количката си назаем на това симпатично момченце и като си тръгваме ще си я поискаш“. И в никакъв случай това не бива да става насилствено. Преди да излезете на площадката с него може да седнете и да поговорите, за да разберете кои са любимите му играчки и е добре да останат у дома, и с кои може да излезе и да играе с другите деца. А след това не се притеснявайте да се намесвате в играта на малките и да ги съветвате, например: „Ти вземи камиона на момченцето, а то ще поиграе с твоя робот“.

„Използвайте всяка възможност да го попитате дали е съгласно да даде еди-коя си играчка на еди-кое си дете. Ако ви откаже, след малко пак го попитайте“, съветва д-р Димова.

Добре е да знае, че и другите деца имат свои вещи

Полезно е детето да разбере, че не само то притежава свои вещи, че и другите деца имат свои и след игра е редно да им ги върне. Както и да разбере, че играчките в яслата са на повече от един човек. И не забравяйте, че не е редно да давате играчките му на своя глава. Те са негови. Редно е да уважавате неговата собственост. Така то ще се научи да уважава вашата и ако иска да поиграе игра на телефона ви, първо ще ви попита. Така че правете и вие същото.

Важно

Когато детето се съгласи да сподели своя играчка, го поощрете. Позитивните оценки са много важни за него.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X