Тиранозавър отново стъпи на земята

Сглобяването на титанозавъра в музея станало със специални повдигачи.

Титанозавърът тежи колкото 10 слона

Най-голямото същество, стъпвало някога по Земята, нахлу в Музея по естествена история в Ню Йорк.

Динозавърът, който е висок 6 метра, тежи 70 тона и е дълъг 37 метра, е най-новият екземпляр, който се присъединява към постоянната експозиция на музея.

Известен като титанозавър, той е член на групата на тревопасните екземпляри, обитавали планетата преди около 100 милиона години. Изследователи изкопаха останки от скелета му в пустинен район на Патагония в Аржентина, след като фермер случайно откри част от костите му. Мъжът решил, че са поредните фосили на древно животно.

Находката се оказа нов вид

на който палеонтолозите още не са дали официално име. Засега са го нарекли титанозавър.

Тревопасното може да не е толкова масивно като синия кит, но е с около 10 м по-дълго от него и със сигурност е най-голямото същество, което е ходело по Земята, смятат палеонтолози. Според изследователите титанозавърът е тежал колкото 10 африкански слона, а вратът му е бил достатъчно дълъг, за да надникне в прозорците на последния етаж на 5-етажна сграда.

Главата и част от врата на титанозавъра стърчат извън залата заради огромните му размери.
Екземплярът, показан в музея в Ню Йорк, бе сглобен с помощта на строителни стълби с респектираща височина. Той е толкова голям, че не можа да се побере в една изложбена зала. Затова главата и част от врата на титанозавъра стърчат навън през вратата на галерията и почти се трият в тавана. Единствената възможност екземплярът да бъде изложен била той да бъде показан в ходеща поза с глава напред и издължен врат. Само така той можал да “влезе” в сградата. Експозицията е първата възможност, при която откритият скелет се показва на широката публика.

Историята на откритието на скелета на титанозавъра е наистина интересна. През 2012 г. един аржентински фермер в южната част на страната съобщава в Музея по палеонтология в столицата Буенос Айрес, че е открил фосили в своите земи, намиращи се в пустинен район близо до Ла Флеча.

През 2014 г. на място пристига екип от палеонтолози, които започват да копаят. После се връщат втори и трети път. Именно тогава осъзнават всъщност колко голям е екземплярът, на който са попаднали. Общо

успяват да извадят 223 кости

които всъщност принадлежат на 6 различни динозавъра. Смята се, че фосилите от титанозавър в Патагония са най-добре запазените, откривани досега. За първи път учените имат възможност да установят колко големи са били тези екземпляри в действителност.

Палеонтолог е легнал до бедрената кост, намерена при разкопките в Патагония.

Всъщност изложеният в музея скелет не съдържа нито един от фосилите, намерени в Патагония. Причината е много проста - оригиналните парчета са твърде тежки, за да бъдат повдигани. Екземплярът в музея е сглобен от 3D принтирани копия от фибростъкло, които точно повтарят дигитални скенери на 84 от оригиналните фосили. С подобно сканиране били възстановени и липсващите кости, които не били намерени при разкопките. Изработването им било направено в изследователски център в Онтарио, Канада, като отнело 6 месеца. Интересна била възстановката на черепа на титанозавъра. Според в. “Уолстрийт джърнъл”

дизайнът на черепа бил направен само според един намерен зъб  на животното

Специалист обработва 3D отливки на прешлени на титанозавъра.
Наред с грамадния скелет в музея ще бъдат изложени и някои от истинските фосили, открити в Патагония. Сред тях е и масивна бедрена кост на титанозавъра.

Намереният екземпляр е бил младо животно, смятат учените. За съжаление, те не могат да определят пола му. Възможно е да се е отделил от стадото си и да е загинал от стрес и глад, без да успее да открие източник на вода, смятат палеонтолозите.

Смята се, че титанозаврите са живели в горите на съвременна Патагония преди около 95-100 милиона години, в края на периода креда. “Това са класическите големи динозаври с дълги вратове и дълги опашки, наистина огромни по своите размери. Най-големите същества, които са живели някога. Иначе обаче едва ли са били опасни, тъй като са били тревопасни. Освен ако някой случайно не попадне под краката им”, шегува се Дон Филипс, президент на Обществото на палеонтолозите в Ню Йорк пред в. “Уолстрийт джърнъл”.