Напишете дума/думи за търсене

Хранене при синдром на раздразненото черво

Синдромът на раздразненото черво (СРЧ) се проявява при хора на различни възрасти и с различен начин на живот. Основните симптоми са дискомфорт и болки в стомаха, редуване на запек и диария. Обикновено изследванията не показват сериозни патологии, но пациентите продължават да се измъчват от неприятни усещания.

В основата на заболяването обикновено са проблеми с дейността на централната и вегетативната нервна система и свързаното с това нарушаване работата на стомашно-чревния тракт. Под въздействие на стреса и емоционалното напрежение се разстройва синтезът на химическите вещества, които регулират дейността на червата. Освен това се променя прагът на чувствителност и пациентът усеща силна болка в стомаха, например при газообразуване, която в нормално състояние по-скоро не би усетил.

В процеса на лечение на СРЧ се използва комплекс от мерки за успокояване на болката, нормализация на стомашно-чревната дейност и корекция на емоционалното състояние. Пациентът може да премине курс по медикаментозно лечение, който ще му помогне да се избави от нарушенията в микрофлората на дебелото черво, нормализация на функцията на стомаха да се съкращава и регулация на цялостната дейност на стомашно-чревния тракт. Препоръките включват също промяна на начина на живот и спазване на хранителен режим.

Правилната диета при синдром на раздразненото черво е важно условие за подобряване и предотвратяване на развитието на заболяването.

Според американския професор по медицина Брет Лашнър при някои пациенти е възможно СРЧ да бъде напълно излекуван само с правилен хранителен режим, без прием на лекарства. За тази цел се препоръчва специална, лесно усвоима диета, наречена low-FODMAP диета.

Какво е low-FODMAP диета

FODMAP (Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides and Polyols) е абревиатура от названията на веществата, които трябва да бъдат изключени от менюто: олигозахариди, дизахариди, монозахариди и полиоли. Това са късоверижни въглехидрати, които се абсорбират слабо или ненапълно в тънките черва, което при много хора провокира повишено газообразуване и други стомашни проблеми, като например растеж на дрожди в червата, хронични гъбички, диария и/или запек. Поради това консумацията на такива продукти трябва да се ограничи и да се замени с други.

Лактоза се съдържа в млякото и млечните продукти – сметана, сирене, сладолед. Всеки организъм е в състояние да преработва определено количество лактоза, но при употреба на по-голямо количество, отколкото стомахът може да се справи, резултатът може да е повишен метеоризъм и болки в стомаха. Около половината от населението на света се ражда с ниски нива на ензима лактаза, който преработва лактозата от храната.

С какво да ги замените: безлактозно мляко – овесено, оризово, соево като алтернатива на кравето мляко. От сирената са подходящи твърдите видове, бри, какмембер. Заменете маслото със зехтин.

Плодовете съдържат фруктоза, която може да причини аналогични проблеми при пациентите със СРЧ. Съдържанието на фруктоза е особено високо в ябълките, крушите, динята, в концентрираните плодови сокове и сухите плодове.

С какво да ги замените: яжте плодове с ниско съдържание на фруктоза – банани, боровинки, ягоди, грозде, портокали, лимони, киви, пъпеш.

Някои зеленчуци предизвикват повишено образуване на газове и влияят на моториката на червата. Избягвайте представителите на кръстоцветните – броколи, карфиол, зеле (особено кисело). Ограничете консумацията на ястия с артишок, брюкселско зеле, лук, праз, аспержи.

С какво да ги замените: патладжани, зелен фасул, целина, моркови, спанак, сладък картоф (батат), тиквички, тиква. Може да добавяте към ястията босилек, чили, кориандър, джинджифил, лимонена трева, риган, мента, магданоз, розмарин, мащерка.

Всеизвестно е, че бобовите храни също причиняват повишено образуване на газове и неприятни усещания в стомаха. Причината е, че съдържат несмилаеми въглехидрати. Ако страдате от СРЧ, избягвайте боба, граха, лещата и соята или ги консумирайте в много малки количества.

С какво да ги замените: ориз, овес, просо, киноа. Ако нямате непоносимост към глутен, може да консумирате пшеница, овес, ечемик, ръж.

Полиолите са подсладители, които се съдържат в заместителите на захарта, използвани в дъвките и бонбоните без захар (сорбитол, манитол, малтоза, ксилитол).

С какво да ги замените: в умерени количества може да консумирате обикновена захар, както и мед, кленов сироп, меласа и т.н.

Лечение на синдрома на раздразненото черво

Понякога проявлението на СРЧ може успешно да се контролира с помощта на лекарства, но промените в режима на хранене са първото, на което пациентът трябва да обърне внимание. Здравословният начин на живот – диета с ниско съдържание на мазнини, физически упражнения и отказ от употреба на алкохол и цигари, съществено подпомагат лечението. Спазването на FODMAP диета носи значително облекчение на състоянието.

Добрата новина е, че този хранителен режим не е ограничаващ. Ако проучите внимателно алтернативните продукти, ще откриете много възможности, които съответстват на хранителните ви навици.

Медикаментите за отстраняване на неприятните симптоми, причинени от СРЧ, трябва непременно да са лично предписани от лекар. Това може да са различни препарати, които облекчават спазмите на стомаха, както и витамини и хранителни добавки, които се борят със стреса.

За кого е подходящо FODMAP менюто

Като цяло FODMAP режимът на хранене се препоръчва за хора, които имат проблеми със стомаха – освен синдрома на раздразненото черво, подобни проблеми може да се появят след прием на антибиотици и някои лекарства, след операции на стомаха и червата, при лактозна недостатъчност и непоносимост към глутен.

С лечебна цел диетата обикновено се назначава за 6-8 седмици – това е периодът, през който симптомите изчезват или чувствително намаляват.

За по-кратък период (3-5 седмици) се препоръчва да я прилагат хора, които искат да свалят килограми и да оздравят стомаха си. Според статистиката около 30% от населението на Европа страда от непоносимост или алергия към глутен, лактоза и бързи въглехидрати. Често човек не подозира за наличието на такава диагноза, тъй като симптомите може да се появят няколко дни след консумацията на някое от тези вещества и да се изразяват нетипично: простудно състояние, плачливост, разсеяност, раздразнение, агресия, безсъние, депресия, диария.

Някои от тези симптоми (в съчетание със засилен апетит за сладко) може да са показател за нездрава стомашна флора. Хората, които страдат от хронично запушен нос, синузит, спастичен колит или синдром на раздразненото черво, непременно трябва да се изследват за развитие на гъбична инфекция в червата. Живеещите в тялото гъбички се размножават в резултат на ферментация на захари и „заставят” човек да консумира това, от което имат нужда – с помощта на определени химически вещества предизвикват неконтролируем апетит за сладко.

Отказът от глутен, лактоза и бързи въглехидрати оказва положително въздействие на цялостното здравословно състояние.

Спазването на FODMAP диета за по-продължителен период води до намаляване на апетита за сладки храни, детоксикация на организма и изчезване на по-горе описаните неприятни симптоми. След 3–5 седмици на такъв хранителен режим постепенно в менюто може да се връщат изключените продукти, като през това време внимателно следите дали някой от тях не предизвиква неприятните симптоми.

Продуктът, който отново провокира реакция на тялото, трябва да бъде изключен напълно от менюто. Като цяло обаче в резултат на спазването на FODMAP режима се намалява консумацията на вредни храни.

Ако искате просто малко да отслабнете, без да имате проблем с дейността на стомашно-чревния тракт, може ли да минете на FODMAP меню?

Според лекарите за здравите хора е излишно да изключват от менюто си лактозата и глутена. Ако целта ви е отслабване, ограничете приема на бързи въглехидрати. Ако искате да оздравите стомаха и червата си, но не сте готови за дълготрайно спазване на FODMAP диетата, опитайте да я следвате поне няколко дни месечно. Създайте си навик да правите по 2-3 дни разтоварване на организма. Дори подобен кратък период на ограничаване на глутен, лактоза и бързи въглехидрати ще окаже положително въздействие на здравословното ви състояние.

За диетата FODMAP може да прочетете тук.

За още полезна информация, практични съвети, вкусни предложения и срещи със специалисти по здравословно хранене търсете списание "Рецепти за здраве"

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X