Напишете дума/думи за търсене

Георги Стрезов - композиторът, когото харесват и в Холивуд

“Соло: История от “Междузвездни войни” и “Параграф 22” са сред филмите, чиято музика той дирижира

“Соло: История от “Междузвездни войни”, “Аквамен”, “Короната”, “Параграф 22” са все касови холивудски продукции, грабнали милиони души пред големия и малкия екран. Но във всяка от тях има и българско участие – музиката, с която те постигат пълното си въздействие, е записана у нас. В основата на този успех е 29-годишият композитор Георги Стрезов. С продуцентската си компания той прави музиката на много български ленти, а и на световни хитове в киното и в компютърните игри.

Всичко започва заради увлечението му по научнофантастичната литература – от дете чете всякакви книжки в този жанр и се оказва, както сам след време осъзнава, че единственият начин да визуализира изпитаното от тях е, като ги облече в мелодия.

Един ден негов приятел му разказва за

компютърна

програма, с която

човек сам може

да пише музика

Георги я пробва и толкова много се увлича по нея, че започва да търси всякаква информация по темата и да пробва всичко научено. Оказва се, че е добър в това, което прави, щом още 15-годишен продава първите си композиции.

“Започнах да изкарвам пари от тази работа и реших да запиша дирижиране в Музикалната академия, което да ми отвори съзнанието за самата музика. Нямах основата като други мои колеги и трябваше да наваксам бързо, което става със страшно много работа, но си заслужаваше”, казва той.

Консерваторията не е неочакван ход за хората около него – 6-годишен тръгва на уроци по пиано. “Накрая на всяка учебна година заедно с другите деца правехме голям рецитал в зала “България”, на който се представяхме един по един. Но това беше свързано с много стрес и напрежение от сценичната треска”, спомня си Георги. Заради това като дете той заявява на майка си, че не иска да се занимава с музика. Но страстта по композирането е толкова голяма, че го кара да забрави за онова детско желание. “Много исках да уча композиция в академията, но всъщност завърших оркестрация при един от най-прочутите и ерудирани български композитори - проф. Александър Текелиев. Завърших магистратура хорово дирижиране при световноизвестния диригент на хора на “Софийските момчета” проф. Адриана Благоева. В този смисъл академията не ми даде точно това, което търсех, но ми даде много други неща”, разказва Стрезов.

Той все повече задълбочава познанията и уменията си покрай контактите, които завързва по различни форуми и в онлайн разговори. И веднага дава пример за това колко лесна е комуникацията с хората в неговия бранш. “Вземете Марко Белтрами - американския композитор и диригент с номинация за “Оскар”. Преди време той беше качил свои партитури онлайн, аз ги изтеглих, много ми харесаха и за благодарност му написах имейл”, разказва Георги. Не след дълго Белтрами сам отговаря на писмото му. Стрезов си спомня и как преди време имал софтуерен проблем и влязъл в един от форумите във фейсбук група на композитори, където описал какво се случва с програмата му.

Изведнъж в онлайн

разговора се включва

и Ханс Цимер

- носителят на “Оскар” за филмова музика. “Сигурно си е пиел кафето, отворил е форума, попаднал е на публикацията ми и си е казал: Аз това го знам. Беше ми описал как да си оправя софтуерния проблем”, разказва Стрезов.

По думите му повечето композитори на такава музика малко или много се познават, защото това не е огромен бизнес, какъвто е правенето на комерсиални песни например. Така че от уста на уста хората в неговия бранш препоръчват него и колегите му и така често той получава предложения за работа. “Общото между всички, които са чували за нас, е доброто мнение – всички казват, че в България работят много добри музиканти.”

През 2012 г.,

още докато учи в

Консерваторията,

той основава първата

си компания

- “Стрезов семплинг”, с която прави не само авторската си музика, но и предлага виртуални инструменти. “Казано на по-разбираем език, това е, когато музикант свири на синтезатор пиано, а оттам излиза звук на цигулка. Ние правим същото нещо, но по още по-интересен начин – например да свириш на клавиатурата, а оттам да се чува народен хор”, обяснява Стрезов.

Стрезов сам се учи да композира от 15-годишен.
Стрезов сам се учи да композира от 15-годишен.

Много от клиентите му се интересуват именно от тази услуга. И не само това – често го питат дали щом като ползват виртуалните инструменти, могат да запишат и своята музика при него. Първоначално го прави през своята компания, но мащабите на работата стават толкова големи, че решава да направи още една – Four For Music (от англ. “четирима за музиката”). Основава я със своите колеги - диригентите Георги Еленков и Любомир Денев-младши и виолончелиста Борис Радилов. И сега заедно записват мелодии за цял свят – Япония, Китай, Америка, Германия. “В днешно време има много работа за композиторите – ние сме обградени от всякакви видове медии. Това са телефони, компютри, телевизия, кино, игри, филми, сериали и всичко трябва да има своята музика. А тя трябва да бъде записана, защото това вдига качеството ѝ”, казва Стрезов.

Покрай препоръките на работата му от различни хора той започва партньоството си с гиганти като “Дисни”, “Лукасфилм”, НВО, като сам обяснява успеха си с две думи - много работа.

Неговата компания записва саундтрака и за “Параграф 22” - сериала, с който Джордж Клуни реши да се върне към телевизията след 20-годишно отсъствие от малкия екран.

Автори на музиката към него са братята Рупърт Грегсън-Уилямс и Хари Грегсън-Уилямс. Първоначално Георги Стрезов работи с Рупърт по друг сериал – “Короната”, на “Нетфликс”. Музиката към втория му сезон е записана изцяло в България. Партньорството му със Стрезов продължава и след това –

заради него в

екшъна “Аквамен”

звучи българска

народна музика

например. “След като записахме доста музика за Рупърт, в началото на тази година дойде поръчката за “Параграф 22”, разказва Стрезов. За две седмици той прави оркестрациите за музиката, а самият звукозапис продължава два дни. Стрезов е и диригент на оркестъра, в който са само струнни инструменти – 22 цигулки, 8 виоли, 8 виолончела, 4 контрабаса.

Но той не работи само за чужди продукции – правил е музика за българските филми като “Летовници”, “Случаят Кюри”, “Златната ябълка”, “Събирач на трупове”, сериалите “Дървото на живота” и “На границата”, игрите Victor Vran и Surviving Mars.

Работата му не е никак лесна – често няма нито почивни, нито празнични дни. С това отдавна е свикнала съпругата му, с която са заедно от 9-и клас. Двамата имат дъщеря, която е на година и 4 месеца. “Гледам да не ѝ пускам от моята музика, а Бах или Майлс Дейвис например. Въпреки че е толкова малка още, тя прави впечатление, че е много музикална - има чувство за ритъм, но ще видим с какво ще се занимава, като порасне”, казва Стрезов с усмивка.

След записи с мъжки и женски гласове в студиото  СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ
След записи с мъжки и женски гласове в студиото СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X