Напишете дума/думи за търсене

Най-полезните растителни масла

Според диетолозите в менюто ни всекидневно трябва да присъстват растителни масла, тъй като въпреки високата си калоричност, те носят изключителни ползи за здравето. На пазара днес има огромно разнообразие от видове - затова е важно да знаете кои са най-полезните и какви са основните им качества.

Зехтин

Зехтинът е шампион по съдържание на олеинова киселина - част от групата на омега-9, за която се смята, че е една от най-добрите за хората мазнини. Предпазва от сърдечносъдови заболява, намалява лошия холестерол, повишава метаболизма на глюкозата, засилва имунитета, въздейства благоприятно на нервните окончания. При нагряване зехтинът почти не образува канцерогени, което означава, че може да се използва за готвене. Редовната консумация на зехтин е полезна за сърцето, защитава от Алцхаймер, укрепва клетъчните мембрани и вляе добре на лигавиците, укрепва костите и мускулите, подобрява храносмилането, заздравява косата и ноктите. Имайте предвид обаче, че тези ползи са налице, само ако консумирате висококачествен, нерафиниран зехтин.

Царевично

Царевичното масло съдържа два пъти повече витамин Е от зехтина и слънчогледовото олио, което го прави особено полезно за надбъбречната и щитовидната жлеза, хипофизата и ендокринната система. Също така, е източник на фосфатиди - полезни за мозъка производни на фосфора, както и на витамин РР, регулиращ сърдечната проводимост и нивото на холестерол в кръвта. Царевичното олио има висока точка на горене - при нагряване не губи полезните си качества (както например слънчогледовото), поради което може да се използва за пържене и друга термична обработка на продуктите.

Горчично

В маслото от горчица се съдържа огромно количество ценни биологично активни вещества - незаменими мастни киселини, които подобряват дейността на сърдечносъдовата система, нормализират мастния обмен и храносмилането, поддържат хормоналния баланс, подобряват състоянието на нервната система, спомагат за извеждане на вредните вещества от тялото. Горчичното масло има пикантен вкус и аромат, а също и бактерицидни свойства - помага по-дълго да се съхрани свежестта на ястията и се използва за консервиране.

Тиквено

Олиото от тиквени семки подпомага заздравяването на лигавицата на стомаха при гастрит, подобрява хараносмилането, оказва меко слабително действие, подобрява дейността на червата. Важно е да не се нагрява, тъй като под влияние на високата температура губи полезните си свойства.

Сусамово

Сусамото масло съдържа смес от мастни киселини, сред които преобладават олеиновата и линоловата. Благодарение на това, притежава прекрасни лечебни свойства - подобрява сърдечносъдовата дейност, нормализира работата на ендокринната и нервната система, понижава нивото на лошия холестерол, служи за профилактика на атеросклероза и инсулт. Богато е на антиоксиданти - преди всичко на витамини А и Е. При правилно съхранение - на тъмно и прохладно място, в плътно затворена стъклена бутилка - съхранява вкусовите и лечебните си качества в продължение на девет години.

Слънчогледово

Веднага трябва да уточним, че рафинираното слънчогледово олио не носи особени ползи за здравето. Съвсем друга обаче е ситуацията с нерафинираното - т.нар. шарлан, който е тотален лидер по съдържание на лецитин. Това вещество е абсолютно необходимо за формиране на нервната система на децата, а при възрастните помага за поддържане на умствената активност и възстановява силите при стрес и анемия. Линолевата киселина в състава му има имуностимулиращи свойства, а голямото количество витамин Е помага в борбата със стареенето. Шарланът подобрява протеиново-въглехидратния метаболизъм, храносмилането, състоянието на черния дроб, нормализира дейността на ендокринната, сърдечносъдовата и дихателната системи. Не използвайте нерафинирано слънчогледово олио за готвене, тъй като при висока температура започва да изгаря. Освен това, следете внимателно срока му на годност - след изтичане в него се образуват вредни окиси и вкусовите му качества рязко се влошават.

Ленено

Лененото масло е най-нискокалоричното сред всички растителни масла. Но това далеч не е единствената му полза - то помага за извеждане на токсините от черния дроб и е богато на омега-3. Не бива да се нагрява, за да не изгуби полезните си свойства.

От гроздови семки

Маслото от гроздови семки е богато на витамини, микро- и макроелементи и мастни киселини. Благодарение на това, оказва мощно противовъзпалително и имуностимулиращо действие, влияе благотворно на сърдечносъдовата система, подпомага за извеждането на вредните вещества от организма. По антиоксидантни свойства е 20 пъти по-ефективно от витамин С, а само една лъжица от продукта ни дава необходимата дневна доза от витамин Е. Има висока точка на горене и е подходящо за готвене.

За още вкусни предложения, срещи с любими кулинарни блогъри, интервюта със специалисти по здравословно хранене и практични съвети търсете списание "Рецепти за здраве".

В новия ни брой ще намерите виртуозно вкусни идеи, с които ще впечатлите и най-взискателния кулинар. Ще научите кои храни са заместители на слънцето, благодарение на които ще избегнете есенната депресия. Ще ви запознаем с флавоноидите, които са полезни при стрес и помагат за прехода към по-студените месеци. Ще разберете кои продукти провокират стомашни киселини. Имаме и предложения за нестандартен Никулден. За тези от вас, които не си падат по рибата и морските дарове, предлагаме шест рецепти за експресна вечеря с месо. Ще ви срещнем и с аристократката на трапезата - японската кухня.

Тук са и вкуснотиите от специалната ни рубрика „В кухнята на баба“, както и съвети за приготвяне на различни видове масло.

От страниците ни ще стане ясно кои са най-прочутите палачинкови наслади по света, ще се натъкнете и на невероятни предложения за нисковъглехидратни обеди.

Ще ви срещнем и с резенето, което е незаслужено подминавано, а наш специален гост е Лили - зъболекар и автор на блога „LIPODVE“, която споделя своите здравословни открития.

В броя ще откриете 15 съвета за готвене с по-малко калории, детско меню, както и такова за услужлива памет.

От кинезитерапевта Росен Георгиев ще научите как едно упражнение за дишане лекува болките в гърба. А рецептите, които не бива да ви пропускате, са над 100!

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X