Напишете дума/думи за търсене

Марки, насочени към жените - имаме ли нужда от тях през 2021 г.?

Марки, насочени към жените. Дали в действителност те олицетворяват властта в ръцете на жените, или всъщност това са прикрити способи да кажат на жените, че не са достатъчно добри в нещо? Безспорно историята зад всяка марка е различна. Изобщо не може да се съмняваме в искреността на насочените към жени марки, които произвеждат продукти, свързани с майчинството, красотата или дамските спортни облекла. Същевременно обаче някои компании, които се появяват на полово неутралните пазари, ни карат да се съмняваме.

Виждаме, че има курсове по програмиране или шофьорски курсове, които са предназначени само за жени. Например такситата само с жени шофьори са логични, когато става въпрос за безопасността на пасажерите от нежния пол (Uber докладва почти 6,000 случая на сексуален тормоз за две години, а какво да кажем за независимите шофьори на таксита?). Но в този случай шофьорските курсове, предназначени за жени, може да се възприемат като опит да се омаловажат уменията на жените зад волана.

Още по-впечатляващо е, когато полово неутрално забавление бъде представено ексклузивно за дамите. Например играенето в различни по рода си онлайн казина е по-често срещано сред мъжете, но не дотолкова, колкото повечето от вас смятат. 25% от британците участват в хазартни дейности поне веднъж месечно спрямо 17% от жените. Въпреки това не е трудно да намерите казино в интернет, което да е предназначено за нежния пол. Каква е целта? Нека помислим.

Причини зад нашумяването на фокуса върху жените от страна на марките

Имаше дни, в които в лицето на такава марка можеше да видите единствения си приятел. Курсовете за програмиране, ориентирани към жените, излизат на пазара като подход, който ще накара жените да вярват в собствените си възможности. Също така те водят след себе си други рекламни подходи, които обаче бяха фокусирани основно към мъжете.

Някои от тях все още ни карат да се чувстваме неудобно. Марките (да се надяваме вече по-малка част от тях) гледат на мъжете като на половинката, която носи парите в домакинството. Това е справедливо за миналото: по-малко от 40% от жените в Европа са били наети през 60-те. През 2010 г. този дял достига до 60%. Пропастта между работещите жени и мъже обаче намалява. Това означава, че все повече и повече марки се насочват към жените като основен техен клиент.

В страните от Третия свят все още има много марки, които прилагат окуражителни кампании за нежния пол, тъй като там все още неравенството между половете е много по-голямо, отколкото в Европа и Северна Америка, но активистите се борят, за да променят ситуацията. Защитната роля на тези марки все още е актуална там, но дали все още работи за европейските страни?

Предполагаемата цел на фокусираните марки срещу подсъзнателните модели

Както споменахме по-горе, предполагаемата цел на повечето марки е да покаже на жените на какво са способни. Могат да шофират, програмират, да бъдат успешни в спорта, като същевременно си "остават жени". В миналото мъжките групи са се формирали в STEM средите и други първоначално мъжки дейности като шофиране на кола или производство на бира, като те са били склонни да се подиграват на жените, когато се присъединят към групата.

Ето защо изглежда, че марките се стремят да защитят жените от такива преживявания, които действат демотивиращо на дамите, сблъсквайки се с подигравки, недоверие в техните способности или добронамерен сексизъм от своите колеги от групата. Въпреки това опитът да се предпазят жени, които имат смелостта да навлязат в "мъжкия" свят, може да доведе до създаването на стереотипи.

Някои хора смятат марките, които се фокусират върху нежния пол, за доказателство, че жените се нуждаят от специално отношение, следователно и че това е основната причина за появата на тези марки. В естеството на част от марките са надписи като “Никоя академия не ви научи да кодирате? Присъединете се към курс само за жени, в който ще ви научим на всичко от А до Я."

Неудобните призиви за подобни действия само подхранват фанатизма, че повечето жени не могат да програмират или да шофират, за разлика от мъжете. Старомодният начин да се привлече една дама в казиното, използвайки розов уебсайт или плодова бира, не се харесва на голяма част от жените.

Имаме ли нужда от насочени към жените марки в ниши, които са заети изцяло от жените днес?

Доразвивайки темата, която започнахме, може да кажем, че това зависи от социалната среда. Например индексът за равенство между половете в Европейския съюз е 67.9 и надхвърля 85 в страни от Северна Европа като Швеция, Дания и Холандия. От друга страна, той едва достига 50 в повечето страни в Африка и Близкия Изток.

В страните, където равенството между половете далеч не е постигнато, такива марки са глътка свеж въздух, която събужда жените от дълъг зимен сън, по време на който техните права и способности са били пренебрегнати.

В страни, които вече са предприели много стъпки и са извървели дълъг път към равенство, марките, насочени към жените в неспецифичните полово ниши, остаряват. Какво следва оттук? Интеграцията на двата фокуса и разработването на единен подход за цялото население. Разбира се, само в сферите, в които полът няма никакво значение. Тук полът може да се превърне в по-малко влиятелен фактор при позиционирането на марката, докато индивидуалните черти на всеки човек ще излязат като основни.

X