Напишете дума/думи за търсене

Превенция на кибертормоза в училище

За съжаление, тормозът винаги е съществувал. Днес обаче той пробива стени, които преди са действали като защита. Днес WhatsApp, Instagram, TikTok и други социални мрежи често се използват от насилници, за да направят злонамерените си действия видими.

Тормозът и кибертормозът имат потенциала да създадат рани, които се врязват в мозъците на децата. Вторият вид уврежда самочувствието им, както и тяхната способност да общуват.
Първо, нека помислим върху определението за тормоз. Това е набор от поведения, които включват преследване на физическо, вербално и психологическо ниво. Тези агресии се проявяват от един индивид или група към друг индивид, избран да бъде жертва на повтарящи се атаки.

Кибертормоз в класната стая
Тормозът обхваща съвкупност от умишлени и негативни действия, които поставят тормозения в позицията на жертва. Има три компонента на тормоза: намерението в агресията, повтарящият се характер на действието и дисбалансът на силата между насилника и тормозения.

Кибертормозът е подвид на тормоза. Агресията се случва по мобилни телефони и социални мрежи. Следователно, обхватът й е по-голям, защото агресията е видима за повече хора. Освен това жертвата не може да избяга от ситуацията, в която е тормозена, унижавана и сплашвана. Често нарушителят се крие зад анонимността, която интернет му предоставя, и става невидим. Всъщност тормозът в социалните медии може дори да стане постоянен.

Изследванията показват, че учениците биха се почувствали по-малко склонни да тормозят по този начин в по-малко разрешителни контексти. В същото време се наблюдават по-високи нива на тормоз в класове с по-голям брой ученици.

Докато по-ниски нива на тормоз са наблюдавани в класове, където учениците се чувстват подкрепени и имат добри отношения с учителите си.

Препоръки за предотвратяването му
Изследванията твърдят, че около 90 процента от жертвите страдат от тормоз в двата му вида: традиционния вид лице в лице, както и кибертормоз. Поради тази причина експертите препоръчват, че най-добрият подход е насърчаването на превенцията му.
Следователно, жертвите трябва да бъдат обучени за по-безопасно използване на интернет.

1. Възприемането на цялостен подход (подход за цялото училище) е от ключово значение
Установено е, че инициативите, включващи цялата образователна общност, са по-склонни да намалят кибертормоза. В допълнение към намесата в класната стая е важно да се осигури обучение за превенция на учители, семейства и други работници в центъра.

2. Старт от началното училище
Колкото по-рано започне профилактиката, толкова по-добре. Освен това е необходимо да се вземат предвид еволюционните характеристики на учениците. Например ролята на групата връстници или ролята на членовете на семейството според възрастта.

Изследванията показват, че ефективността на програмите за превенция намалява с напредването на възрастта на учениците. Това е една от причините да има тенденция да се увеличават случаите сред учениците от средното образование.

Превенцията означава спиране на проблема, преди да се появи. Когато прилагаме програми за превенция на кибертормоза в средното образование, ние не предотвратяваме, а се намесваме. Целта трябва да бъде изкореняване на тормоза.


Джендър перспектива
Според експертите превантивните мерки трябва да отчитат пола. Изглежда, че момчетата по-често попадат в лапите на тормоз в недигитална среда, а момичетата са склонни да страдат повече от кибертормоз. Кибертормозът може да доведе до безпокойство и депресия.

Следователно, има разлики между половете в тормоза. Те обаче не са свързани със социализацията или поведенческите очаквания, свързани с момчетата и момичетата. Те са свързани с факта, че момчетата, в естествения си процес на социализация, използват агресия, за да упражняват власт във взаимоотношенията в групата на връстниците си.

4. Укрепване на връзката между учениците и училището
Тормозът често включва групи. Около 90 процента от ситуациите на тормоз обикновено се случват сред връстници от същата група. Следователно е от съществено значение да се насърчават положителните взаимоотношения между връстниците чрез дейности за участие.

Една възможна дейност е съвместната работа. Подобрява аспектите на взаимоотношенията ученик-ученик и ученик-учител. Въпреки това, преди да се насърчи безопасен, топъл и положителен климат в класната стая, изключително важно е учениците да се чувстват доволни от своето училище. Чувството за принадлежност към институцията е важен фактор тук.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X