Напишете дума/думи за търсене

Massive Attack раздели публиката заради политическите им послания

Елизабет Фрейзър на сцената с Massive Attack. Снимка: Sofia Live Fest

Тяхната музика винаги е достигала до точната аудитория с дълбоките си, минорно-мрачни тоналности и силни послания. Но на последния си концерт у нас  в "Арена София" (Колодрума), част от селекцията на тридневния Sofia Live Festival, британците от Massive Attack разделиха феновете си на такива, които затвърдиха категорично положителните си впечатления от тяхното присъствие и други, които приеха посланията им за твърде буквални и ненужни.

Събитието е част от европейското им турне, стартирало на 1 юни в Лондон. Това е третото им гостуване у нас. За първи път бяха през 2010 в зала "Фестивална" , а четири години по-късно в Зимния дворец.

Създадени през 80-те години на миналия век, музикантите от Бристол отдавна са си извоювали признанието да бъдат наричани пионери на trip hop-а. Техните психоделични соул изпълнения подчертават влиянието им в стиловото разнообразие и музикално – кинематографични нюанси – защото групата използва музиката си като платформа за политическа и социална критика към войните, корупцията, расизма и екологичните проблеми.

И именно на концерта си у нас по традиция се появиха LED екрани, които проследяваха страховити кадри от разрухата от войната в Газа и Украйна. Не подминаха случващото се в Конго и експлоатацията на детски труд там като критика имаше директно отправена към знаковите политически фигури на това време – Владимир Путин, Бенямин Нетаняху и Доналд Тръмп.

А в социалните мрежи след концерта избухнаха полярни мнения между такива, които са приели посланията като необходимост, особено в настръхналото време, на което ставаме свидетели и такива, които възприеха концерта като прекалена пропаганда, особено в години на силно политизиране.

"Бях на презентация, озвучена от концерт на Massive Attack. Беше интересно. Но не беше моето. Обожавам музиката им, но като че ли точно тя ми липсваше малко тази вечер.В шибани времена заживяхме. Отровни.", написа Никола Груев от Котарашки.

Все пак музикантите, сред които и ветеранът Хорас Анди, изпълниха някои от най-знаковите си композиции, сред които Angel, ,Black Milk, Group Four, Inertia Creeps, Save from Harm, Unfinished Sympathy. На сцената излезе и Елизабет Фрейзър от Cocteau Twins за изпълнението на Teardrop.

Всъщност музикантите от Бристол винаги са използвали изкуството си да проповядват своите идеи срещу несправедливостите и социалното неравенство.

Да не забравяме, че именно името на  лидера им Робърт дел Ная (който също излезе на сцената с тениска с надпис "Произведено в Газа") е свързано с това на Banksy - визуалният уличен артист, чиито графити, изпълнени с черен хумор и критика към житейските неравности, променят облика на градската среда. 

Независимо от личните възприятия за концерта на Massive Attack в София, остава онова трудно обяснимо, но осезаемо усещане, че тяхната поява на сцената провокира, раздвоява, изважда публиката от зоната им на комфорт. Именно тази способност да пораждат естетически и емоционален разрив е есенцията на тяхното изкуство – и то не е за всеки вкус.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X