Напишете дума/думи за търсене

"Нежността е новият пънк" и филмите, които да не пропуснем на Киномания

Кадър от Made in EU. Снимка: Киномания

"Нежността е новият пънк" е мотото на тазгодишното издание на Киномания. Фестивалът стартира с българско заглавие - последният филм на Стефан Командарев - Made in EU, който бе показан на фестивала във Венеция, а на "Златна роза" взе голямата награда на журито.

Сюжетът проследява сложните отношения в шивашка фабрика в малък български град по време на началото на COVID пандемията. Това, което се оказва, че наистина е парализирало обществото от човечност, не е толкова болестта, колкото страхът и двойните стандарти, прокопали доверието и илюстрирали разпада в отношенията. 

"Сантиментална стойност"

Продукцията проследява семейната динамика между баща и дъщерите му. Стелан Скарсгарт влиза в образа на известен режисьор, които опитва да събере счупените отношения с децата си през следващия му професионален проект. Но може ли изкуството да възстанови скъсаното общуване в реалността. С този филм Йоаким Триер спечели Голямата награда (Grand Prix) от конкурсната програма в Кан и е избран за норвежката кандидатура в надпреварата за „Оскар". 

"Сантиментална стойност". Снимка: Киномания
"Сантиментална стойност". Снимка: Киномания

"Баща, майка, сестра, брат"

Джим Джармуш също изследва сложните връзки в семейството през три тематични разказа. Режисьорът остава верен на нюха си да улавя сериозни теми през сдържана ирония и меланхолия, където в малките жестове се крият големите истини за човека. Именно с този филм Джармуш получи тазгодишния "Златен лъв" от фестивала във Венеция.

"Баща, майка, брат, сестра". Снимка: Киномания
"Баща, майка, брат, сестра". Снимка: Киномания

"Мъртва хватка"

Във филма на Гюс Ван Сант главната роля е поверена на друг от фамилия Скарсгард - Бил, който влиза в образа на мъж, похитил ипотечния си брокер. Бащата на героя изиграва Ал Пачино, а Ван Сант пресъздава криминалната драма по действителни събития, потапяйки действието в автентичната атмосфера на 70-те, не толкова като естестко усещане, колкото като огледало на съвременните социални напрежения. Продукцията също беше част от филмовия фестивал във Венеция, където получи почетната награда Campari Passion for Film Award. 

"Мъртва хватка". Снимка: Киномания
"Мъртва хватка". Снимка: Киномания

"Сервантес преди "Дон Кихот"

Алехандро Аменабар разглежда живота на бащата на Дон Кихот. Сюжетът се спира върху малко известен етап от живота на Мигел де Сервантес, когато той е ранен и пленен от алжирски корсари и продаден на страховития Хасан Бая. Докато очаква да бъде платен откуп, Сервантес намира спасение в разказването на истории — неговите разкази вдъхват надежда на съкилийниците му и постепенно привличат вниманието дори на неговия похитител.

"Хамнет"

Клои Жао също се заема с биографията на друг голям писател - Уилям Шекспир (Пол Мескал). Фокусът е върху отношенията на бащата на драмата и неговата съпруга Агнес, изиграна от Джеси Бъкли. Трагичните събития в семейството около загубата на техния 11-годишен син превръща разказа в спектакъл на болката. Филмът печели Награда на публиката в Торонто.

"Хамнет". Снимка: Киномания
"Хамнет". Снимка: Киномания

"Новата вълна"

 Ричард Линклейтър също обръща внимание на голямо име в изкуството. В неговия филм става въпрос за живота на Годар и киното на "Новата вълна", когато камерата диша и е жива. "Новата вълна" среща  миналото и съвремието, за да се разширят търсенията в изкуството или да се съберат. Филм за бунта срещу формата, за търсенето на смисъла и красотата на несъвършенството.

"Новата вълна". Снимка: Киномания
"Новата вълна". Снимка: Киномания

„Финикийска схема"

Уес Андерсън както винаги в киното си издига визуалното изкуство до съвършена симетрия между кадри и цветови нюанси, ангажирани да разкажат въпроси за семейните отношения през типичния му почертан ироничен вкус.

"Финикийска схема". Снимка: Киномания
"Финикийска схема". Снимка: Киномания

Новият му проект е жанрово изобилие между семейна драма, шпионаж и иронична алегория за силните и слабите, за етиката и моралния разпад.

"Моят учител по тенис"

Андреа Ди Стефано също ни вмъква в семейни отношения - този път между баща и син. Докато детето се опитва да следва родителските амбиции и да стане следващата тенис звезда на Италия, се появяват призраците от миналото, а животът си тече между победи и поражения.

"Моят учител по тенис". Снимка: Киномания
"Моят учител по тенис". Снимка: Киномания

"Социално силните"

Завършваме с още един български филм. След "Формулата на Тео" за учителя по фисика Теодосий Теодосиев, режисьорът Николай Василев проследява случващото се с неговите ученици. 

"Социално силните". Снимка: Киномания
"Социално силните". Снимка: Киномания

Те работят тихо и всеотдайно за добруването на човечеството, влагайки усилията и таланта си в сферата на науката и технологиите. Свързва ги невидимата мрежа от будни умове. Те са социално силните хора на България, които чертаят бъдещето на света.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X