Напишете дума/думи за търсене

Булгурът е идеален за диети (+рецепти)

Той е една от най-полезните зърнени храни. Затова все по-често се среща в рецептите за здравословно хранене. Традиционно присъства от много години в кухните от Близкия Изток, Турция, Балканите, Армения, Индия, Южна Азия, но днес поради своите свойства и стремежа към по-здравословен начин на живот булгурът се промъква като съставка и в рецептите от Западна Европа и Америка.

Булгурът обикновено се получава след бланширането и изсушаването на зърната на пшеницата. Той съдържа голяма част от нейните полезни вещества, на първо място протеините. Булгурът съдържа цели 18 % фибри, което го прави чудесна съставка в менюто на всеки диетичен режим. Освен това той е супервитаминозен: съдържа витамини от В-групата, както и А, С, D, E, K, както и калций, магнезий, фосфор, желязо, натрий, цинк, йод, мед и редица аминокиселини.

Къде ще го откриете и как да го съхранявате

Може да намерите булгур в по-големите вериги за хранителни стоки, както и в турски и арабски магазини. Ще го срещнете в няколко разновидности – най-дребен, среден и по-едър. Когато го избирате, разгледайте пакета – не трябва в него да има потъмнели зрънца или мухлясъли места. Занесете го вкъщи и след като отворите пакета, преместете булгура в сух и добре затворен буркан, който да държите на сухо място.

Приготвяне

Той се приготвя на принципа на ориза. Може да го сварите във вода със съотношение 1:3 – 1 част булгур, 3 части вода. За да се запазят зрънцата цели и да не се разкашкат, може първоначално да го запържите леко и след това да го сварите на принципа на ризотото – добавяйки малки количества вряла вода. Най-дребният булгур може да се приготви и по най-щадящия полезните му вещества начин – като се накисне за около половин час във вряла вода под похлупак. Това е достатъчно на зрънцата да поемат течността, да набъбнат и да утроят обема си, готови за консумация.

Кулинарно приложение

Като начало опитайте да замените с него белия ориз или да го готвите в съчетание с него. Предлагаме ви и няколко конкретни идеи, за да се насладите на булгура и да обогатите менюто си с него.

Турска салата с булгур

Необхосими са ви 200 г от най-ситния булгур. Изсипете го в купа и го покрийте с вряла вода за около половин час. Ако след това е останала някаква течност, внимателно я изсипете. Запържете леко 1 глава червен или стар лук, нарязан на ситно, и добавете към него 1 с.л. доматено пюре или лютеница и 1 нарязана на ситно люта чушка (може да използвате и люта паста от чушки). Много добре стрийте булгура заедно с тази смес. След това добавете нарязани на ситно 1 домат, ? краставица, няколко листа маруля и по възможност пресен джоджен, но и сушен ще свърши работа. Салатата се овкусява със сол, черен пипер, зехтин и няколко капки балсамов оцет. Нейната тайна съставка е обаче сокът от нар, който също може да намерите в големите вериги супермаркети. От него се слагат не повече от 2 суп. л., за да не разводнят салатата.

Цвекло с булгур

Измийте 2 средно големи глави цвекло, обелете ги, осолете ги и ги завийте в алуминиево фолио. Изпечете ги за около 45 минути във фурната, след което ги извадете и оставете да изстинат. В зависимост от големината на булгура, може да го сварите или накиснете само във вода, за да утрои обема си. Нарежете цвеклото на малки кубчета, както и няколко стръка мента и магданоз. Обелете и нарежете 1 глава червен лук. Смесете всичко и залейте с дресинг от сол, черен пипер, 1 ч.л. горчица, зехтин, оцет и 1 ч.л. мед. Поднесете с парченца авокадо или мандарини.

Кисело зеле с булгур

Нарежете 1 средно голяма зелка и я задушете с червен пипер в зехтин или мас. Добавете 200 гр от едрия булгур и залейте с топла вода. Нека ястието покъкри на тих огън, докато продуктите омекнат. Може да добавите 2 скилидки чесън накрая. Запечете във фурна за още по-плътен вукс.

Кюфтенца с булгур и доматен сос

Нарежете 1 глава стар лук и ? стрък праз на ситно и задушете в мазнина. Добавете 1 голяма консервна кутия с домати. Ако не са обелени, ги обелете предварително и нарежете на по-малки парченца. Сложете да заврат и овкусете с 1 ч.л. захар, сол, черен пипер, дафинов лист.

Овкусете и 300 гр кайма с черен пипер, кимион и лют червен пипер. Към каймата сложете и 5 с.л. булгур и замесете хубаво месно тесто. От него оформете малки топчета, които трябва да оваляте в брашно. Когато доматеният сос заври, добавете внимателно кюфтенцата в него и оставете да покъкрят заедно, докато сосът се сгъсти, а кюфтенцата са готови.

Лозови сарми с булгур и орехи

Нарежете на ситно 1 глава стар лук и 1 голям морков. Задушете ги в мазнина и добавете , ч.ч. булгур. Може да използвате и микс от просо, киноа и булгур. Разбъркайте добре и добавете 100 г счукани орехи. Овкусете със сол и черен пипер. Сместта се покрива с вряла вода и се оставя на слаб огън да поеме течността. Когато булгурът е готов, към него сложете 1 шепа нарязани на дребно сушени кайсии или сливи и малко стафиди, 1 ч.л. мащерка и 1 ч.л. сух риган. Разбъркайте добре и с така получената смес завийте лозовите листа. Сармите трябва да врат около 20 минути, а накрая да се запекат в тава за още 15 минути. Сервирайте с кисело мляко с чесън.

за още практични съвети, полезна информация, вкусни предложения, интервюта със специалисти по здравословно хранене и срещи с любими кулинарни блогъри търсете списание "Рецепти за здраве"

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X