Напишете дума/думи за търсене

Проф. Байкова: Може да отслабнем с кисело мляко от 3,6%

Отвсякъде ни залива информация, че трябва да приемаме нискомаслени храни при желание да поддържаме оптимално тегло. Дори някои диетолози препоръчват да хапваме кисело мляко от 2% вместо от 3,6%. Полезни ли са продуктите с по-ниска масленост, както и тези с по-малко калории, попитахме диетологът и специалист по хранене проф. Донка Байкова.

Диетичните и здравословни ли са нискокалорийните храни?

За контрол на теглото на всеки съвременен човек е важно енергоприемът да бъде в съответствие с енергоразхода. Нужно е да имаме енергиен или калориен баланс. Полезно е да знаем, че 1 г мазнини доставят на организма 9 ккал, 1 г белтъци – 4 ккал, 1 г въглехидрати – 4 ккал, а 1 г алкохолна субстанция – 7 ккал. Алкохолното вещество е носи празни калории, т.е то е гориво, но без никакви хранителни вещества като витамини, минерали, антиоксиданти.

Източникът, който организмът използва най-лесно за осигуряване на енергия, са въглехидратите. Без тях не можем. Мозъкът работи само с глюкоза. Дори в цирка дават бучка захар на животните, за да помнят дресировките и да са умствено активни. Ние имаме нужда от глюкоза особено за работата на жизнено важните мозъчни центрове – на сърцето, дишането, отделителната система, мускулите. Ако не приемаме въглехидрати с храненето, организмът си ги набавя косвено чрез производство на глюкоза от протеини - от нашите мускулни клетки, от черния дроб.

Защо е важно да приемаме мазнини?

Зависи за кои мазнини говорим. Полезните мазнини са важни за организма, тъй като участват в структурата на клетките. Всички клетки живеят определен период от време, умират и трябва да ги възстановим. Мазнините (мастните киселини) са основен градивен елемент на клетъчните мембрани и без тях не можем. Факт е, че структурата на мозъчните клетки е с преобладаващо съдържание на мазнини. Хормоните са предимно мастни субстанции. Мазнините са ни нужни, за да синтезираме хормони, да имаме полова, детеродна активност. А без холестерол не може да се произвежда хормонът тестостерон при мъжете и естроген при жените.

Кои мазнини са рискови за здравето?

Тъй като населението на света се увеличава през последните години, учените и специалистите се заеха да създават хранителни ресурси, които да изхранват човечеството. Създават се нови видове евтини мазнини, които не са полезни за здравето. Някои от тях, за да станат подходящи за влагане в технологично произвеждани храни, в частност - сиренето, да придават стабилност, вкус и нужни качества на структурата на новия продукт, се втвърдяват с метода хидрогениране. И при висока температура в присъствие на водород, се получават трансмастни киселини. Това например са твърдите маргарини. Организмът на човек няма ензимни системи, които да обработват тези трансмастни киселини до крайни продукти и да ги изведат от организма с отделителната система. Те се натрупват в нашето тяло, може да се наместят в структурата на клетъчните мембрани, така те да загубят своята способност да разпознават полезни от вредни съставки и да допуснат в тялото канцерогени. Като се отложат в черния дроб правят стеатоза, омазняване, повишават общия и лошия холестерол, триглицеридите.

проф. Донка Байкова
проф. Донка Байкова

Вместо трансмастни киселини е нужно дневно да приемаме 2 с.л. натурални растителни мазнини – слънчогледово олио, зехтин, рапично масло, соево, ядково, орехово.

Какво кисело мляко да си вземаме - от 2% или от 3,6%?

По-добре е да си купуваме по-натурално мляко и да консумираме по-малко количество. Всички сме наясно, че млякото от 2% е с по-малко мазнини и натурален млечен холестерол. Холестеролът се съдържа във всички животински мазнини – свинска мас, говежда лой, овча лой, кравето масло. В шарените меса, кайми и колбасите също има скрити мазнини. Твърдите мазнини (трансмазнини) нямат холестерол, но не са полезни, а се включват в състава на козунаци, кифли, сладкарски изделия, десертни блокчета.

Когато се изтегли мазнината от натуралното мляко, за да стане 2%, се изтегля калция и много мастноразтворими витамини. И следва технологично впръскване на мазнина, за да се постигне желания процент общи мазнини.

Затова е добре да изядем половин вместо една кофичка кисело мляко от 3,6%, или да го разредим до айрян.

       
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X