Напишете дума/думи за търсене

Яцек Олчак: Тютюнът запазва истинския си вкус с IQOS, защото не гори

Наши партньори в Канада разработват ваксина срещу COVID-19, а в Израел - продукти с канабидиол, казва главният изпълнителен директор на “Филип Морис Интернешънъл”

- Г-н Олчак, как според вас хората могат да спрат да пушат и каква е ролята на бездимните изделия в този процес? Защото през последните десет години България остава сред водещите държави по брой пушачи сред пълнолетното население. Според Евробарометър ние сме на второ място в ЕС след Гърция с близо 38% пълнолетни пушачи.

- В идеалния случай хората трябва да откажат пушенето, но ние знаем, че мнозина не го правят и в държави като България или Гърция, а и другаде са необходими други решения. Затова смятаме, че ако пълнолетните пушачи не спрат пушенето, те могат поне да преминат на по-добри алтернативи, които са проверени и научно доказани.

Добре е, че в регулациите в България се прави разграничение между продуктите за разлика от други държави, където това не е така. Трябват обаче активни кампании, и тук не говоря само за маркетинг, а за кампании и послания, идващи от различни източници, чрез които пушачите да разберат, че преминаването на този продукт е по-добрият избор за тях към този момент и че това ще им донесе ползи.
Не мисля, че едно послание, изпратено веднъж, ще е достатъчно. Трябва непрекъснато да се говори с хората.

Вече имаме 170 000 потребители на IQOS в България, което не е малко. Това е група хора, която на въпроса как се чувстват с новия продукт вече отговаря, че това е правилният избор. Въпросът сега е как техните впечатления да достигнат и до другите пълнолетни пушачи.
Ще продължим да говорим за ползите. Винаги давам себе си за пример. За съжаление, аз в продължение на години пушех много, още като студент. Преди 7 г. започнах да употребявам IQOS и напълно спрях цигарите. Вече не харесвам вкуса на цигарите, както преди. Така че възможно е човек да спре, а и аз получавам същото удовлетворение с IQOS, каквото получавах от любимото си Marlboro.

Вкусът е малко по-различен, заради значителното намаление на нивата на вредни вещества в аерозола в сравнение с цигарения дим, които иначе пушачът е приемал. Няма как вкусът да е същият, когато вдишваш нещо различно. Но удовлетворението е същото и на практика получаваш чист и неподправен вкус на тютюн, защото няма горене. Според мен именно IQOS доставя истинския вкус на тютюн. Когато изгаряш нещо, ти на практика го увреждаш и разваляш вкуса.

- Финансовите резултати на “Филип Морис Интернешънъл” (ФМИ) за първото тримесечие на 2021 г. показват силен старт въпреки сериозното влияние на пандемията върху бизнеса като цяло. Каква е причината за това?

- Добрите резултати за алтернативните изделия като IQOS продължават и виждаме, че те не се влияят от смущенията около COVID-19 така, както цигарите. Това може би се дължи на факта, че хората се чувстват по-удобно да употребяват IQOS в различни ситуации на затваряне в сравнение с цигарите. Не трябва да забравяме и че пушенето е социален навик. Хората пушат цигари, докато вървят към автобусната спирка, отивайки на работа сутрин. Пушат в кафе паузите, в обедната почивка, когато излизат с приятели вечер, през почивните дни със семейството...

COVID-19 промени целия ни живот. Здравният риск не е отминал и ние все още не можем да водим нормален живот, както преди. Не можем да отидем, където искаме за почивните дни, не можем да излезем на пикник с приятели, защото има забрана за събиране на определен брой хора, не можем да пътуваме, не можем да правим много неща. Очевидно това се отрази по-силно на цигарите и по-слабо на алтернативните продукти и затова резултатите са толкова добри.
Много съм доволен от продължаващото добро представяне на IQOS въпреки затварянето на много от нашите магазини по света и въпреки това, че имаше смущения по веригата на доставките. IQOS продължава обаче да печели популярност и вече е трудно да се намери пазар, на който не се предлага IQOS. Именно това ни дава кураж да се стремим към още по-добри резултати.

- Планирате ли разширяване в ЕС и евентуално в България?

- Да, но ние не сме разширили присъствието си във всички територии и на всички пазари. Трябва да помислим и за разширяване на гамата продукти. Вече имаме продукта с нагряване без горене какъвто е устройството IQOS, а скоро ще представим на пазара и IQOS VEEV, който представлява електронна цигара. Ще има и други платформи без дим. Големият избор на продукти за потребителите допринася за това те да преминават на тях.

Има пазари, на които IQOS вече има дял от 25-30% от общия пазар на никотинови изделия. Винаги ще има различия между отделните пазари, но това показва, че нашето предложение има голям потенциал. Всъщност то тепърва ще показва своя потенциал в сравнение с вече постигнатото.

- Какви други бездимни изделия имате в процес на разработка?

- Вече споменах IQOS VEEV, който представлява електронна цигара. В случая имаме продукт, който е по-добър от предлаганото в момента на пазара. Електронните цигари като цяло са с по-ниска степен на пълно преминаване от страна на пушачите. Все още на потребителите нещо в тях не им достига. Но технологията се развива и след 3 или 5 години този продукт ще е още по-добър, отколкото е днес. Както днешните продукти са много по-добри от продуктите преди 5 години, ако си спомняте.

- Дъщерно дружество на ФМИ е акционер в канадската биофармацевтична компания Medicago, която разработва ваксина срещу COVID-19 на растителна основа. Има ли важни новини оттам?

- Доколкото знам, приключва трета фаза на клиничните изпитвания и се надявам те да са успешни. Това е революционна технология, която позволява бързо производство на по-ниска цена. Както знаем, сега се надбягваме с времето. Medicago разработиха успешна ваксина срещу сезонния грип, така че тяхната технология е доказана. Това е едно от нещата, върху които поставяме фокуса: как да използваме знанието, натрупано в досегашната ни дейност, и да го приложим в други области, които могат да подобрят живота на много хора.

Имаме и инвестиция в стартъп компания от Израел, която използва технологията за нагряване без горене с цел разработване на болкоуспокояващо лекарство на основата на канабис. Това е много успешен и обещаващ продукт. За нас общият знаменател е, че те работят по технологията за нагряване без горене. Виждате, че не всичко в тези нови продукти е разработка на ФМИ. Ние използваме потенциала на екосистема от различни партньори, защото понякога ние притежаваме една част от знанието, а те - друга част. Заедно можем да създадем страхотни продукти.

- Споменахте израелската компания за медицинско приложение на канабиса Syqe Medical, в която преди 5 г. ФМИ инвестира. Означава ли това, че канабисът остава отворена опция за вас?

- Пазарът на канабис се състои от две части. Едната е свързана с употребата за удоволствие, която не попада в нашата сфера на интерес. Другата част е фармако-терапевтичната употреба. И там има връзка с това, което сме натрупали като знание и с което можем да допринесем. Говорим за терапевтичните свойства на канабиса, но и на много други растения. Първо обаче трябва да сме в състояние да оценим безопасността на употребата и по мое мнение, особено що се отнася до употребата чрез вдишване, ние можем да направим това.
На второ място трябва да можем да оценим ефикасността, което значи, че когато даваме обещание или отправяме твърдение, свързано с терапевтичните свойства, като например: “Употребата на този продукт облекчава болката” или “Помага при безсъние”, трябва да можем да докажем при каква доза и при какъв начин на приложение става това, както и какви резултати очакваме. Именно това е нашият принос.
Аз не споделям сляпата вяра в канабидиола, защото според мен само ако продуктът е с доказана безопасност и ефикасност, той е устойчиво предложение.

Но не можем просто да кажем, че употребата на канабидиол е окей. Говоря за вдишване. Защото често аспектът с безопасността се забравя. Канабисът и други растения са били, са и ще бъдат обект на нашия интерес, но безопасността и ефикасността са много важни, когато вземаме решение какви продукти да пуснем на пазара.

- Явно ще продължите да разширявате своето портфолио чрез научни изследвания, развойна дейност и нови партньорства.

- Да. Защото, ако човек не се развива, той ограничава възможностите си за утрешния ден. Науката и технологиите дават много възможности за добавена стойност - за потребителя или пациента, а оттам по дефиниция и добавена стойност за бизнеса и акционерите. А и няма как да искаш един продукт да оцелее в следващите 50 г. без подобрения.

- Къде виждате компанията през 2025 г. във визията за бъдеще без дим?

- Вече преминахме през важен етап и смятам, че е съвсем реалистично да постигнем целта си за над 50% общи нетни приходи от бездимни изделия. Това ще е друг много важен етап. Също толкова важно, не непременно от гледна точка на печалби, е да постигнем първия един милиард от продукти без тютюн и никотин. Да, ако гледаме общите приходи, може би 1 милиард долара не е голям дял от общите нетни приходи на ФМИ, но когато говорим за това да докажем на себе си, че можем да го направим, стойността на този 1 милиард е много по-висока от номиналната. Защото, когато пробваш нещо ново и докажеш, че си бил прав и че можеш да го направиш, можеш да надграждаш над постигнатото.

Аз вярвам, че това ще стане. Ако някой преди 6 години ми беше казал това, щях да кажа, че: “Да, имаме план, но не знам дали той ще се реализира”. Сега вече знам, че ще се реализира. Това ни дава смелост. Успехът ражда успех.

- Да очакваме ли промени във визията на компанията, след като поехте поста на главен изпълнителен директор?

- Не, визията остава същата, защото аз съм участвал в нейното разработване и формулиране. Тези стратегии ни вършат добра работа. Да, тактиката и изпълнението винаги може да се подобряват. Ще се създават нови, по-добри технологии и решения, но целта и визията не се променят. Защото визията трябва да е устойчива във времето. Ако визията се променя непрекъснато, значи всъщност няма визия или тя не е правилно формулирана. Нашата визия е много ясна - искаме свят без дим, искаме да премахнем дима. Не може почти да премахнеш дима или да го премахнеш два пъти. Или 0, или 1. Ясно сме заявили какво искаме да постигнем и се придържаме към него.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X