Напишете дума/думи за търсене

Маг. фарм. Лилия Караманчева-Добрева: Бизнесът на бъдещето е социално отговорен

"Интелигентността е способността да се приспособяваш към промени"

"Устойчивостта на ценностите съхрани успешния ни бизнес модел"

Тя е генерален мениджър на Queisser Pharma Bulgaria, магистър фармацевт с над 20 години опит. Професионалният ѝ път включва мениджърски позиции в 3 водещи международни компании. Специализирала е в областта на управлението на чуждестранно фармацевтично представителство, стратегическо и бизнес развитие, маркетинг, продажби и регулации, както и създаване и развитие на екипи. „Вярвам, че успях да взема най-доброто от всяка корпоративна култура и да го приложа в настоящата си дейност“, разкрива Лилия Караманчева. Почти 13 години управлява водещата немска фармацевтична компания Queisser Pharma в България – производител на марките „Допелхерц“ и „Протефикс“, както и представител на брандовете „Алпецин“ и „Вагизан“. „Имам щастието да съчетая хармонично своето образование с безценното познание за човешкото здраве, а Queisser Pharma ми даде уникалния шанс да следвам призванието си – „създател и вдъхновител на екипи“.

Интервюто на Лилия Караманчева-Добрева е част от проекта на „24 часа“ и MILA.bg „Жените, които променят“. Тя е сред първите участници в един кръг от жени, с които имаме честта да търсим формулата на успеха и женското щастие, но и да обсъдим на специални срещи в следващите месеци важни обществени теми като образование, здравеопазване, дигитализация и т.н. Стартираме проекта с луксозното издание "Жените, които променят", в което на 300 страници разказваме историите на едни от най-успелите и влиятелни жени в България.

Kакво харесвате у себе си и какво не – погледнете се със самоирония?

– В себе си харесвам и не харесвам непоправимия оптимизъм и целеустременост. Благодарение на и въпреки тези си качества успях да стигна точно там, където искам да бъда. Понякога се отказвам твърде трудно, но с времето се научих да избирам каузите и целите, които наистина си струват. Силно вярвам в хората, а те, Човеците, ежедневно оправдават тази вяра.

Какви ценности изповядва вашата компания и каква е вашата лична професионална мисия?

– Queisser Pharma Германия е семейна компания, създадена през далечната 1897 г., специализирана в разработването и производството на ОТС лекарствени продукти, хранителни добавки и дентални изделия. Фирмата е част от фамилен холдинг HGDF, който е поставил своето начало през 1738 г., преди повече от 280 години. Тази година марката „Допелхерц“ навършва 100 години. „Силата на две сърца“, което е основното мото на бранда, се крие в силата на традицията. Имаме традиции, имаме и бъдеще и се уповаваме на тази непоклатима устойчивост на ценностите, съхранили успешния бизнес модел. В Queisser Pharma вярваме в хората, които стоят зад марката. Неслучайно в Германия фирмата печели наградата за топработодател от 2007 г. до днес. Имам удоволствието да познавам колеги от централата, работили за фирмата 40 години. В българския офис следваме същия модел на екипност и устойчивост – за своята 13-годишна история значима част от колегите са с над 10 години стаж в компанията, а 72% от тях са жени. Имам изключителен, мотивиран и образован екип от „големи хора“, с които заедно превърнахме марката „Допелхерц“ в бранд номер едно в България – заслуженото място, на което „Допелхерц“ се радва и в Германия. За мен е чест да ръководя забележителния ни екип у нас. Чест и дар са свободата и отговорността, които имам. Щастлива съм, че успяваме да осигурим достоен и спокоен живот на екипа и семействата им. Не е много, но ако повече хора и бизнеси го направят, един ден ще има критична маса от успели и стабилни общества. Моята мисия е да продължа да развивам устойчив и етичен бизнес, да създавам здравословна и спокойна микросреда в Queisser Pharma България, да съхраня баланса на ценностите си, за да продължа да нося избраната от мен отговорност. Queisser Pharma България е моето най-значимо професионално предизвикателство, което се превърна в извор на удовлетворение и вдъхновение.

Как мотивирате своя екип да работи? Спазвате ли дистанция, или държите да сте близо до колегите си? А знаете ли как изглеждате в очите на вашите колеги – важно ли е за вас тяхното мнение?

– Семейният модел на компанията не предполага дистанция. Моето разбиране и желание е да бъда близо до екипа си. Преди 13 години започнах съвсем сама, но заедно поставихме основите и заедно продължаваме напред. Колегите казват, че съм „познавач на човеци“ – вярвам, че всеки има своя безценен талант, а моята мисия е да помогна на хората си да открият тези свои таланти и да успяват чрез тях – тогава всичко става лесно и естествено. Екипите се „отглеждат“ така, както се отглеждат децата – толкова трудно и толкова лесно, но носят огромна радост и удовлетворение, когато успееш. Мотивацията обаче е двустранен процес. За да имам силата да мотивирам екипа си, аз самата се нуждая от зареждане и вдъхновение. И точно тук се случва симбиозата между нас, защото моят екип Допелхерц, който наричаме dream team (отбор мечта – бел.ред.), не спира да ме вдъхновява – споделяме общи ценности и се радваме на споделени успехи.

Как се промени бизнесът като цяло във време на пандемия? Какво ново разбрахте за вашата компания и колеги в тази извънредна ситуация?

– Бизнесът се промени по един безпрецедентен начин. Преживяхме тежки времена, но ние имахме подкрепата на централата ни в Германия – практическа и емоционална, която ни даваше сигурност през най-трудните периоди. Факт е, че способностите ни да се адаптираме се оказаха ключови. Успяха тези, които се промениха достатъчно бързо, и тези, които вложиха ресурс в нови технологии и обучение на екипите си.Процесите продължават и все по-ценни стават чисто човешките качества – креативност, способ ност за учене и гъвкавост. Прекланям се пред усилията, които положи нашият сърцат екип Допелхерц – трансформацията на изградените и рутинни процеси се случи с лекота. Колегите вложиха мощен емоционален и когнитивен ресурс, за да се адаптират. И успяхме заедно! Научихме урока си, че „Интелигентността е способността да се приспособяваш към промени“, както е казал Стивън Хокинг.

Защо двете сърца на Допелхерц са винаги отворени към хората в нужда? Защо се включвате в много добротворчески акции?

– Защото, когато имаш силата да променяш и помагаш, имаш и отговорността да го правиш! И защото вярваме, че доброто заслужава шанс. В „годината на маските“ видяхме много истински лица и хора, които протегнаха ръка. Щастлива съм да бъда част от компания, която споделя мисията да бъдеш добротворец и дарител. Подкрепихме безценни каузи и вярвам, че Допелхерц помогна и стопли много сърца. Продължаваме да го правим с дарения и инициативи за българските лекари – истинските герои на нашето време. Подадохме ръка на майки на деца с увреждания, като избрахме всички наши коледни подаръци да бъдат изработени от тях. Щастливи сме, че успяваме да бъдем партньор на фондация „За нашите деца“, като отделяме и даряваме средства за превенция на изоставянето на бебета и малки деца. Със силата на две сърца се надяваме да спасим повече деца. Подкрепяме и инициативата „Повече българчета за България“, както и още много други. Търсим и намираме добри дела, които да случим. В това вярваме, това ни носи смисъл и удовлетворение.

Кой е бизнесът на бъдещето, в който ще ви е интересно да се развивате и доказвате?

Фотограф: Николай Литов
Грим: Александра Йорданова
Фотограф: Николай Литов Грим: Александра Йорданова

– Вярвам че, бизнесът на бъдещето е социално отговорният. Този, който прави добро и за средата, в която функционира. Queisser Pharma e сертифицирана като „Климатично неутрална компания“. Това означава, че се опитваме да връщаме на природата това, което сме ѝ взели, и компенсираме изцяло вредните емисии, които не можем да елиминираме. Подкрепяме екологични проекти в различни части на света, включително и в България. Хармонията между човека и природата вече над 20 години е основен приоритет в работата ни и ще продължи да бъде. Точно в такава бизнес среда ще ми бъде интересно да се развивам – среда на устойчиви и щадящи ресурсите бизнеси.

Как една ангажирана жена възпитава своите деца и кое е най-важното за нея в общуването с тях?

– Всяка съвременна жена, която е избрала да има деца, е „ангажирана“. И всяка майка поставя тази своя роля на първо място – аз вярвам в това. Както и вярвам, че децата се възпитават с „труд, любов и постоянство“ – макар и в различен контекст ще използвам думите на великия Пенчо Семов. Иска ми се децата ни да бъдат търсещи, можещи хора, верни на себе си. Днес често имаме твърде неадекватни очаквания и изисквания към тях. Поставяме ги в условия на безумна конкуренция. Това може да бъде бумеранг за следващите поколения. Насаждаме им модели на една отминала епоха, защото ние познаваме и се чувстваме сигурни само с тях. Задушаваме ги „за тяхно добро“ и после очакваме да бъдат адаптивни. Найважна остава безусловната обич към децата, за да могат да израснат свободни и уверени личности. И границите – децата имат нужда от тези граници, за да формират устойчива ценностна система. Опитвам се да възпитавам сина си с личен пример. Искам детето ми да бъде свободен и достоен човек, който умее да уважава света около себе си и да има смелостта да го променя към по-добро.

Как е по-просто да се прави успешна кариера – сама или с мъж до себе си?

– Моята успешна формула включва мъжа до мен. Вярвам, че жената е силна и успешна и си остава жена, когато има подкрепата и любовта на човека до себе си. Ние сме социални същества, повече емоционални, отколкото рационални. Мъжът умее да канализира тази емоция и да ѝ вдъхне съзидателна сила.

В края на деня кое е по-ценното: успяла или щастлива?

– Аз не искам да избирам и ще отговоря така: „Успяла или щастлива – да, благодаря, избирам и двете!“. Благодарна съм, че ги имам!

Може да намерите „Жените, които променят“ на местата за продажба на списания в цялата страна.

X