Напишете дума/думи за търсене

Легенда за мартеницата

Честита Баба Марта! Да са ви бели кахърите, да са ви червени бузите! Бъдете здрави!

Според учителя Петър Дънов целият живот се съдържа между белия и червения цвят. Символиката на бялото и червеното ни е завещана от дедите ни в песните, шевиците и мартеничките. Съчетаването им е символ на здраве, сила и красота. Потърсихме проф. инж. Живко Желев, койте о познавач на българските традиции и влиянието им върху живота ни. Според негоправенето на мартеничките е ритуал на хиляди години, а носенето им ни хармонизира, точно както източния символ ин-ян. 

Притчата, която трябва да си спомним на 1 март

Според проф. Желев, притчата, която трябва да изниква в съзнанието ни на 1 март, е тази за Кубрат и синовете му. На смъртния си одър Кубрат повикал синовете си, за да им каже последните си думи. Показал им сноп пръчки и призовал наследниците си да ги счупят. Никой от тях не успял да го направи. Тогава Кубрат развързал снопа и започнал да чупи пръчките една по една. Казал им - докато сте заедно и се крепите, ще сте като този сноп пръчки, никой няма да може да ви победи. Разделите ли се, ставате слаби и ще бъдете покорени един по един лесно от всеки враг. Знайте, че силата се крепи на единство. Това е чист управленски и бащин урок и той важи с абсолютна сила и днес. Такъв божествен урок е заложен в мартеничката от бял и червен конец - мъжкото и женското начало. Сплетените мъж и жена винаги трябва да са заедно, да творят съвместно и да се защитават. Това ни е опазило.

Мартеничката е символ на ДНК-спиралата

Мартеничката е символ на ДНК-спиралата, обяснява професорът. Ин и ян в бяло и червено са нашите Пенда и Пижо. Прабългарите са живели в хармония, защото са притежавали дълбокото и проникновено знание за върховния принцип, изразяващ равновесието между противоположностите. Ин е тайнственият женският, тъмночервен (до черен), бавен, сенчест аспект на битието. Ян е мъжкият, светъл, бърз, слънчев аспект. Мартеничката е запазен до днес образец на народното изкуство. Пижо и Пенда са младоженец и булка.

А в преплетените конци е закодирано отново червено-бялото двуединство на българите. Съчетаването на червено и бяло е представата на народа ни за единство на противоположностите и постигане на хармония. Първо е създаден мъжът, продължава сладкодумният професор, а жената - малко по-късно от неговото ребро. Висшият творец не случайно е създал жената по-късно и по-съвършена, защото тя има по-тежки задачи. Във философията на дао тя е и злото, но злото, което твори, което трябва да избере кое да бъде унищожено и кое да живее. Това зло върши селекция, както е и при най-свещения акт на сътворението, когато женското начало избира само един мъжки сперматозоид от хиляди, а всички други унищожава.

Народната шевица е като янтра, амулет, който ни пази

Проф. Желев е известен и с това, че винаги е облечен с риза с български шевици. Питам го какво символизират те. Да се сложи върху бялата риза червен конец е прекрасна, дадена от Бога промисъл, отговаря ми той. - Вложените скрити послания със знаци и символи са предавани от векове. Умението се предава от баба на дъщеря и внучка. Везането е било занимание на жените по време на седянката, когато са пеели и играели хорЎ. И докато девойката си везе шевицата, вгражда вътре частици от себе си и своята енергия, но с правилата на традиция и морал. Най-важното е, че тя вгражда своите мечти за идващия Тодоровден, на който ще подари шевицата на избраника си. Ако той я приеме, ще й целуне ръка пред всички. Затова както при шевиците, така и при мартениците се вгражда мечта. Важен елемент от ценностната ни система е, че признаваме великия избор на жената, защото реално жената избира мъжа.

Мартеничките и шевиците са едно конкретно изпълнение на тази образна символика, в тях се концентрира чистата, древна ценностна система на прабългарите. Народната шевица е янтра (свещен образ), амулет, тя ни пази. Върху шевицата са извезани ин и ян - сливането на женското и мъжкото начало. Червеното е цветът на отдаването, на сърцето и любовта, изразява женското плодоносещо начало, кръвта, живота. Бялото е мисълта, идеята, семето на бъдещия живот, съдържащо всички цветове от дъгата. Смисълът на битието ни според даоизма е усъвършенстването с цел постигане на хармония между ин и ян. Тази хармония я имаме в българските песни и везмо, а червеното и бялото са основните му цветове. Червените конци проникват в бялата тъкан, свързват се с нея и в съзвучие с белите нишки на платното създават образите. А защо си слагаме червен конец против уроки? За да се увеличи силата ни - червеното е символ на земята, на огъня, на мощта. Слага се и като символ на промяната, когато започваме нещо отначало, обяснява Живко Желев.

Случайно ли е, че имаме бяло и червено в знамето на България

Мартеницата е свещен символ, подчертава ученият. Неслучайно първото чудо на Исус е превръщането на водата във вино. Ние имаме мартеница и в знамето ни - бяло, червено, а между бялото и червеното е зеленото - цветът - символ на ерата на Водолея, т.е. втъкано между тях е Времето...

Питам проф. Желев какъв е специалният знак на визитната му картичка, а той с усмивка отговаря, че в него има скрити послания, като в шевиците и мартеничката. Дава ми за пример картината на Иван Гонгталов “Чудният празник на колобъра”, на която е изобразен свещен ритуал - смесване на бялото с червеното - на водата с виното. Картината символизира реализацията на една мартеничка, добавя професорът. Ритуалът на правенето на мартеничка съществува от хиляди години. Нещата не са толкова елементарни, както са описани в легендите из интернет.

       
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X