Напишете дума/думи за търсене

Мила Георгиева: Раждането на децата е най-великият момент в живота ми

Световноизвестната цигуларка Мила Георгиева е родена на 21 февруари 1976 г. Свири от 4-годишна, а на 9 прави дует с Минчо Минчев, който я нарича “дете-чудо”. Преди тийнейджърска възраст печели награди на конкурси в Италия, Чехия и България. Учила е при Дороти Дилей в Джулиард скул, Ню Йорк, и Ифра Нийман в Гилдхол скул, Лондон. Живее в Лондон. Омъжена е и има две деца.

Защо избрахте да живеете в Лондон?

Не че съм избирала, по-скоро съпругът ми работи там. Аз съм там и в Щутгарт. Разбира се, Лондон е изключителен град, там съм учила, имам и много познати.

Как разпределяте времето си между Щутгарт и Лондон?

Когато имам ангажименти с оркестъра на радиото в Щутгарт, съм там, падат се около 90 дни годишно. В останалото време съм в Лондон или пътувам за солови концерти.

Отивате в Ню Йорк на 14 години. Това ли беше най-голямото изпитание в живота ви - да се отделите толкова малка от дома?

Баща ми дойде за известно време с мен, а после майка ми за кратко. По онова време да се озовеш от София в Ню Йорк беше доста стряскащо. Особено през 1999-а, когато България не беше толкова отворена към света и тук нямаше толкова информация. За мен бе доста шокиращо. Сега за младото поколение нещата стоят по-различно. По мое време бе все едно съм отишла на Луната. Друго общество, други нрави. Аз не говорех и езика, но постепенно свикнах. Много ми помогна и пианистката Павлина Доковска. Не знам дали отиването ми в Ню Йорк е най-голямото изпитание в живота ми, но беше много голямо. Не ми беше лесно, но научих страшно много, станах самостоятелна. В този град можеш лесно да потънеш и да се изгубиш. Особено ако си младо момиче. След като си преминал през подобно оцеляване, си готов за всякакви промени, нищо не може да те стресне.

Кога и как се запознахте със съпруга си Александър Найденов?

Аз бях в Джулиард скул, мисля че на 20 години. Той беше в Принстън, после дойде в Ню Йорк и станахме по-близки. Впоследствие аз отидох да уча в Лондон. Година по-късно той си намери работа там и отново бяхме заедно. Александър е адвокат.

Какви цигулки сменихте през годините и коя ви е любима?

Имам късмета от оркестъра в Щутгарт да ми дадат Страдивариус от 1703 година. Много съм щастлива от възможността да свиря на такъв стар италиански инструмент. Моята лична цигулка е Зигмунтович - нов инструмент по модел на Страдивариус. Тя е много-много добра. Понякога ми става мъчно, че не свиря на нея достатъчно последните години.

Коя е вашата музика извън класиката?

Различни неща, каквито съпругът ми слуша. Нямам нещо определено. Обичам джаз. Не свалям нещо конкретно от itunes. Понякога слушам радио. Друг път това, което е свалено на iphone вкъщи и децата ми са го пуснали.

За колко време заучавате едно произведение?

Зависи какво е. Понякога може и бързо да го науча, за няколко седмици, а може и да ми трябва цяла година. Имам предвид с периодите на отлежаване. Много от нещата съм ги учила като студентка и нещо ми е останало. Страхотно предизвикателство е например да направиш хубаво Бах. Можеш цял живот да го учиш. В момента има много тенденции на свирене на Бах - по-бароково или по-романтично. Не е въпросът да научиш нотите, а да си убедителен, когато свириш.

Свиренето на цигулка е и голямо физическо усилие. Как поддържате форма?

Правя пилатес, йога. Ходя на плуване - всички неща, които са хубави за гърба. Опитвам се да съм редовна, макар че невинаги се получава.

Кой е най-великият момент в живота ви?

Раждането на децата ми. За всяка майка това е нещо изключително. Невероятно силен е моментът, когато се появява едно човешко същество. И двата пъти за мен това беше преживяване, което не можеш да опишеш с думи.

Колко са големи децата ви сега?

Джордж е на 10 години, а Анна - на 7.

С какво ви промени майчинството, повлия ли на свиренето ви?

Мисля, че да. Не си давам сметка, но сигурно е така. Когато си майка, чувствата са толкова силни. Обичта към детето е много по-голяма от всичко друго, което преживяваш. Приемаш и виждаш нещата по друг начин. Мислиш различно. Всичко за теб се променя и няма как да не влияе на свиренето. А то при нас, музикантите, е силно свързано с емоциите, които ни владеят. Топлината към малкото детенце, чувството, че то е толкова зависимо от теб, всичко това те променя.

Казват, че когато бебетата слушат музика, докато са в корема на майката, след раждането реагират на същата музика. При вашите деца как беше?

Не се е случвало, когато плачат, да се успокоят от мелодия, която съм свирила, докато съм била бременна. Но силната музика, с която са израснали, никога не ги е стресирала. Веднъж ходих да свиря в детската градина на сина ми Джордж. Много от децата бяха стреснати колко е силен звукът на цигулката и си запушиха ушите. Учителката дойде да ме помоли да свиря по-тихо. Бях учудена, защото никога не съм се срещала с подобен проблем вкъщи. Дори синът ми винаги иска да надуе айфона на максималната степен. Когато искам да ги приспя, аз им пея, а не свиря на цигулката. Те я свързват по-скоро с работата ми и знаят, че трябва да ме оставят да свиря. В същото време дъщеря ми може да спи спокойно в съседната стая, без да се буди.

За колко време около двете си бременности оставихте цигулката и преустановихте с концертите?

Свирих до последно вкъщи, а след ражданията бях спряла за около две седмици. Концертите бях преустановила май за 8 седмици преди ражданията - вече не помня точно. Имах солов концерт в Барселона, когато Ани беше на 3 месеца. Тогава тя дойде с мен, защото я кърмех.

Това ли е най-дългият период в живота ви, когато не сте докосвала цигулка - две седмици?

Докато бях дете, в България беше прието през лятото да не свириш по 1 месец. В Ню Йорк се оказа, че никой не прекъсва за толкова време. Сега си позволявам по една или две седмици почивка от инструмента. Лятото или зимата. След това се чувстваш свеж и чуваш по друг начин.

Къде обичате да ходите на почивка със съпруга си и децата?

Обичаме да сменяме местата за ваканция. Били сме на курорт и в Северно море. Много ми хареса. Идваме и в България. През зимата ходим на ски в Австрия. Аз не карам, но мъжът ми е много добър на пистата, а Джорджи също напредва много бързо, за разлика от мен.

Как балансирате между кариерата и двете деца. За колко време сте ги оставяла най-дълго?

Най-дълго време бях разделена от Джорджи - един месец, докато бях в Япония на турне със Софийски солисти. Той беше на годинка и дойде в България при родителите ми. Когато пък Ани се роди, пак имах турне за един месец в Япония. Тогава мъжът ми пристигна там за две седмици заедно със сина ни. В Щутгарт имам апартамент и взимам с мен децата, докато съм там. Баща ми идва да ги гледа. Имам жена, която ми помага за децата.

Дадохте ли вече цигулка на сина ви Джорджи?

Не. Той пее много хубаво и чистичко, ала не съм убедена дали ще иска да се занимава всекидневно. След като аз съм свирила от малка, не съм сигурна дали трябва и децата ми да го правят. Ако видя, че имат някакво огромно желание - да. Джорджи е всеки ден на училище до 15 ч. Обича да ходи на плуване, иска да играе тенис. Има много занимания. По мое време в България не беше така. Вероятно ще го запиша на пиано. Иска ми се да има допир с музиката, но не е казано, че ще го правя музикант.

Често ли се виждате със сестра си Юлиана, която също е цигуларка?

Тя свири в операта в Цюрих. За съжаление не се виждаме често. И тя е много заета, има и детенце. От Щутгарт до Цюрих е два часа и половина с кола и понякога успяваме да се срещнем.

Имате ли женски слабости като определени марки дрехи, обувки, козметика?

Като всяка жена и аз обичам да си купувам хубави дрехи. Нямам предпочитания за марките. За сцената имам рокли Chanel, Missoni, Versace, Alberta Ferretti, Ungaro. Купувам си и неща на Burberry, много харесвам дрехите на Marni. Когато съм с децата, нося дънки и въобще удобни неща. Козметиките ги сменям. Понякога купувам Kanebo, друг път решавам, че ще търся по-естествени продукти. Тогава съм на вълна биокозметика и си взимам нещо на Sisley. За обувките най-често ми пасват на краката тези на Ferragamo.

още за нея

Свирила е с най-големите диригенти - в Чикаго с Кристоф Ешенбах, като солистка на Гевандхаус оркестър с Херберт Бломщед, с Курт Мазура (главен диригент на Нюйоркската филхармония), както и с Бамбергските симфоници, с Жорж Претр. Носителка е на първа награда на Моцартовия фестивал в Цюрих. От 2002 Мила Гергиева е концертмайстор на Щутгардския радиооркестър и така става най-младата жена в света на такъв пост.

снимки Валентин Киров за Studio Blick

грим Кристина Пондева

коса Детелина Михайлова

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X