Червеното вино - панацея или вреда за здравето

Ресвератолът е естествено химично съединение - полифенол, открит основно в гроздето и червеното вино. Авторитетни френски изследователи публикуват данни, че във Франция има 40% по-малко инфаркти, отколкото в САЩ, точно поради факта, че французите консумират значително по-големи количества качествено червено вино.

1. Ресвератолът е полезен при профилактиката на различни здравословни проблеми.

2. Той намалява риска от сърдечно-съдови заболявания, атеросклероза, високо кръвно налягане и предотвратява образуването на кръвни съсиреци, като поддържа кръвоносните съдове еластични.

3. Предполага се, че е по-силен антиоксидант от витамин Е и ефективно предпазва от окисление и намалява холестерола.

4.Като силен антиоксидант предпазва от натрупване на свободни радикали в организма и не допуска развитие на възпалителни процеси.

5. Действа и срещу остаряването на клетките.

6. Има множество публикации за активната роля на ресвератрола при ограничаване на образуването на ракови клетки с блокиране действието на COX-2 ензим, за който се смята, че има роля в развитието на рака на дебелото черво.

7. Важен ефект на полифенола е регулирането на калорийния обмен, като стимулира изгарянето на калории и активира отслабването. През 2006 г. екип учени от Харвард тестват този ефект върху мишки с наднормено тегло. Данните са окуражаващи и резултати от проучвания за потвърждаване на ефекта върху хора вероятно скоро ще се появят в литературата.

Къде го има

Ресвератол можем да си набавим от червено вино, червено грозде, гроздов сок, фъстъци, черници, някои китайски билки. В гроздето той се намира в стъблата, листата и люспите. При ферментацията на червените вина, поради продължителното му извличане от джибрите, нивото на ресвератола значително се повишава. В червеното вино концентрацията му е в пъти по-голяма, отколкото в бялото, където твърдите части на гроздето веднага се отстраняват след извличането на гроздовия сок.

Изследвания показват, че и в безалкохолните червени вина наличните количества от антиоксиданта, макар и с по-ниска концентрация, имат същия благоприятен ефект. Това позволява и на деца, и на пълни въздържатели да си доставят полифенола чрез безалкохолно вино и пресен гроздов сок.

Препоръчително количество за ежедневна употреба на червено вино

Една бутилка съдържа между 1 и 3 мг ресвератол. Дневна препоръчителна доза не е определена, но Американската асоциация за сърдечни заболявания счита, че за дамите е достатъчна една чаша червено вино на ден, а за господата - две. Все още не са публикувани данни за безопасността на високи дози ресвератол при хората.

Ресвератолът няма странични ефекти за организма, но в някои случаи консумацията му не се препоръчва.

Не бива да пият червено вино:

- алергичните към грозде и вино

- при проблеми с кръвосъсирването

- жени с рак на гърдата или ендометриоза

- бременни и кърмещи

Счита се, че съществува несъвместимост с някои медикаменти:

антикоагуланти, медикаменти за нормализиране на кръвното налягане, за лечение на рак, антидепресанти, болкоуспокояващи, противогъбични средства;

и с някои билки като жълт кантарион и гинко билоба.

Приложение в козметични продукти

Науката изследва възможността чрез локално прилагане върху кожата, дори и в малки количества, ресвератолът да активира специфични гени, които отговарят за синтеза на ензими, наречени “сиртуини”. Двата известни гена са SIRT3 и SIRT4, чиято активност пази клетките от преждевременно остаряване. На тези ензими се приписва и устойчивостта на клетките към стрес, подобряване на енергийната им ефективност и оцеляването им по време на драстични нискокалорични диети.

Необходими са още изследвания за определяне на въздействието на ресвератол върху кожата, както и за оптимални начини да се прилага за локално въздействие.

Съществуват козметични салони, които прибавят към продуктите си ресвератол и дори го нанасят пряко върху кожата, като твърдят, че ефектът е изключителен.

На пазара се предлагат много добавки с ресвератол, за вътрешна употреба и за козметични цели, но в повечето от тях дозите му са твърде малки, за да са ефективни. Нестабилността на веществото прави създаването на такива продукти с приемлив срок на годност и добра биологична активност много трудно.

При купуване на хранителни добавки с ресвератол се уверете, че:

отговарят на строгите регулаторни стандарти за производство.

не съдържат пълнители и добавки като захар, нишесте, глутен, изкуствени оцветители и аромати от всякакъв вид

полезно

Най-пълно усвояване на ресвератола става чрез просмукване през лигавицата на устната кухина. Задържането на храни и напитки с ресвератрол в устата за около минута е достатъчно той да попадне директно в кръвната плазма. Затова пийте червеното вино бавно и с наслада.

внимание

Консултацията с личния лекар преди употребата на ресвератол като хранителна добавка е задължителна в случаите, когато се провежда някакво медикаментозно лечение.