Напишете дума/думи за търсене

Боряна - ценната българка в компанията "Тесла”

Боряна с екип, който се обучава към Stanford Impact Fund. Тя е съветник на екипа и в този ден са спечелили състезание.
Боряна с екип, който се обучава към Stanford Impact Fund. Тя е съветник на екипа и в този ден са спечелили състезание.
- Как достигнахте дотам да се присъедините към екипа на “Тесла”?

- Рецептата е проста и е свързана с първия ви въпрос. Основните съставки са “системно мислене”, „нагласа за израстване“ и ефективна комуникация. А тези три неща можете да ги получите само чрез наистина добро образование от световна класа. Винаги съм вярвала в трансформиращата сила на образованието и информацията. Първата стъпка към успеха е да се постараете да получите възможно най-доброто образование. Важно е да продължавате да усвоявате нови професионални умения през всяко следващо десетилетие от пътя си. Но в крайна сметка човек се оказва усреднен продукт от качествата на хората, с които се заобикаля. Много е важно

да прекарвате време с хора, които

ви предизвикват да полагате усилия

и да се развивате. Хората около вас трябва да ви вдъхновяват в стремежа ви към усъвършенстване – да бъдете по-умни, по-добри, по-силни.

- Как стана възходът на “Тесла” и какъв беше вашият принос. Каква е цената на успеха, от какво се лишава човек?

- Да работиш в “Тесла”, не е просто работа, а всеобемащ начин на живот. Работата те поглъща изцяло. Положителната страна е, че наистина знаеш, че участваш в промяната на света, в една реална и важна промяна. Минусите са, че с течение на времето се оказва, че нямаш много време за приятели или за семейство. Колегите ни са нашите приятели и нашето семейство.

Спечелих си репутация на

мениджър, който може да решава

трудни проблеми,

с което получих и шанса да преодолея редица важни предизвикателства. Имах щастието да привличам и управлявам някои от най-умните хора, които съм срещала в живота си. От най-тежките ни моменти се родиха и най-ярките ни победи. Работехме непрекъснато, никога не се отказвахме и винаги побеждавахме. Личните ни жертви се превръщаха в професионални триумфи.

Мога да изброя твърде много примери и проекти, но сред любимците ми са хората от екипа, с който управлявахме процеса по навлизане в нови пазари: с тях отваряхме магазини и изграждахме екипи в нови за нас пазари като Дубай, Испания, Мексико и Корея.

- Как “Тесла” успя да направи този гигантски пробив на автомобилния пазар?

- Ключът към всяко трансформиращо творческо “сътресение” на пазара е да предложите продукт, който да превъзхожда онези, които вече са налични на пазара. Огромна част от успеха ни се дължи на изключителните инженери на “Тесла”. В крайна сметка за нас работеха таланти от световна класа, които произвеждаха продукт от световна класа.

- Какви са според вас трендовете на този пазар – кога електромобилите ще изместят колите на традиционно гориво и какъв ще е автомобилът на бъдещето?

- В тази битка важен е мащабът. Нуждаем се от повече производители на електрически превозни средства, така че потребителят да може да си купи електрoмобил на цена, която отговаря на жизнения му стандарт. Правителствата ще играят ключовата роля в този преход. И тук е като при всяка иновация – в началото е скъпа, но с времето стойността пада. Електрическите автомобили нямат същото вредно въздействие върху околната среда като автомобилите, които се задвижват с фосилни горива. Достъпът до чист въздух е право, което трябва да е гарантирано за всички нас, така че правителствата трябва да стимулират разработването на технологии, които да облагодетелстват обществото в дългосрочен план. Електрическите превозни средства са по-добри за околната среда, от което следва, че са по-добри и за хората. В краткосрочен план този преход ще бъде трансформиращо разрушителен, но в дългосрочен ще е по-доброто транспортно решение за здравето на всички ни.

- Каква е рецептата за успеха на една компания в днешния бизнес свят?

- Най-важната съставка е една:

всичко започва и завършва

с това да привлечете и да

задържите най-добрите кадри

Всяка компания трябва да отделя огромна част от времето и усилията си да привлича и задържа най-добрите служители. Ако вашите служители са щастливи, вдъхновени и продуктивни, те ще се погрижат както за бизнеса, така и за клиентите ви.

- Каква е рецептата за успеха на един мениджър в модерна компания?

- Един мениджър трябва да знае как да наема хора, които са по-добри и по-умни от самия него. Трябва да е компетентен и да може да загърби егото си. Защото всеки мениджър е толкова добър, колкото е неговият екип. Второто важно нещо е наистина да ви е грижа за хората. Веднъж събрали най-добрия екип, трябва да разберете какво мотивира всеки един от тях и да намерите начин да им го осигурите. Ако наистина ви е грижа за кариерата и професионалното развитие на служителите ви, те ще се постараят да ви отвърнат със същото – ще работят усилено за вас и за целия ви екип. Служителите ви имат семейства, амбиции и свои житейски проблеми. Ако очаквате от тях да вършат работата си отлично и всеотдайно, то трябва да отделите време и усилия да им помогнете да постигнат своите професионални и житейски цели.

- Що за човек е Илън Мъск отблизо и каква според вас е причината да стане един от най-успешните лидери в съвременния свят?

Илън Мъск и Джей Би Стробъл през 2016 г. Снимка: “Уикимедиа”
Илън Мъск и Джей Би Стробъл през 2016 г. Снимка: “Уикимедиа”
- Разговорите с Илън са разговори с един от най-умните хора в човешката история.

Интелектуалната му мощ е свръхчовешка

Но той е и джентълмен със страхотно чувство за хумор. Работи много, но и обича да се забавлява и да се радва на пълноценни моменти с приятелите и семейството си. Илън много държи на семейството. Семейството и децата му често са в офиса и на различни събития.

Мисля, че Илън е популярен сред младите хора, защото въплъщава идеята, че един-единствен човек може да промени света

Разбира се, всичко, което прави, всъщност е дело на големи екипи и на много хора, но той е символът на тези проекти. Днешната работна сила е съставена от милениъли и хора от “поколението Z”. И двете поколения могат да бъдат мотивирани именно от положителното влияние на отделните личности и от желанието за изграждане на нова култура. Тези млади специалисти знаят, че се налага да променим, да преосмислим начина, по който функционира светът, ако се надяваме на по-добро бъдеще. Устойчивото развитие и околната среда са важна част от това бъдеще. Илън Мъск е естествен и достъпен модел за подражание, който им показва какви могат да бъдат и как биха могли да въздействат положително върху планетата ни.

- Какви са целите на вашата фондация, какви проекти подкрепя? И какво трябва да направи българин, за да кандидатства за подкрепа от страна на вашата фондация?

- Идеите, които подкрепяме, не са конвенционални – търсим креативни, нестандартни идеи. Те обикновено са свързани с иновативни технологии, производство или бизнес модели.

В момента се интересувам от начинания, които са пример за кръгова икономика. Планетата ни трябва да премине към кръгова икономика. Много ме радва например компанията Genusee във Флинт, щата Мичиган. Genusee произвежда по един чифт очила от 15 пластмасови бутилки за вода. Основателката и главна изпълнителна директорка Али Ван Овербеке е била на страниците на „Ел“, „Ню Йорк Таймс Стайл“ и „Вог“. Инвестирах в компанията, защото вярвам, че оптимизираната, устойчива мода е един от начините да убедим обществото, че екологичните решения са от значение. Устойчивата мода е не само въздействаща, но може да е съвременна и забавна – както е при Genusee.

Виждам и друга ясна обществена тенденция: важните идеи могат да проникнат в обществото чрез лайфстайл продуктите. Традиционно бизнес списанията отразяват важните бизнес тенденции. Днес обаче смятам, че списания като „Вог“, „Харпар'с Базаар“, „Ел“ и „Венити Феър“ са в силна позиция да провокират промените в обществото и в съзнанието ни по отношение на околната среда, като направят екологичната устойчивост модерна. Изключително ще се радвам да бъда част от модерното движение за налагане на съвременни и устойчиви потребителски продукти.

Раздаваме и годишните наградите за лидерство „Стробъл“. При тях няма ограничения. Решени сме да подкрепяме интелигентни хора и добри идеи, които да осигурят екологичното ни здраве в бъдеще – и това е глобален ангажимент. Българите, разбира се, също ще участват в това начинание. С удоволствие бихме дали награда „Стробъл“ на талантливи българи на възраст между 17 и 33 години. С радост ще подкрепим академичния им път и/ или предприемаческите им начинания.

Убедена съм, че има български талант, който би могъл да разкрие истинския си потенциал чрез нашата платформа. Очаквам с гордост да покажа на света колко талантлива нация са българите.

- Как според вас САЩ продължават да поддържат световното си лидерство в иновациите, има ли вероятност да бъдат изместени от Китай и защо Европейският съюз изостава в това отношение?

- От това, което съм наблюдавала, отново правителството е ключовият фактор. Онези “тайнствени” елементи, които реално отличават едните от другите, са всъщност бизнес климатът, данъците, стимулите и останалите фактори, които спъват или стимулират иновациите.

Китай е агресивен конкурент и бележи огромен напредък, но да бъдеш предприемач в Китай, е много различно от това да си предприемач в САЩ. В Китай бизнесът се намира под строг контрол и държавен надзор. Мои колеги от Станфорд създадоха компании в Китай, но имаха проблеми с правителството, защото не успяха да спазят абсолютно всички правила. Те всъщност искаха да ги спазват, но самите правила и регулации са толкова много, че е трудно да знаете дали винаги сте изпълнили всички съвсем точно.

В САЩ предприемачите се радват на голяма свобода. Преди да дойда тук, не го знаех, но начинът, по който е организирана бизнес средата, помага много. Данъците и стимулите са ориентирани така, че да помагат на бизнеса. Освен това съдебната система е справедлива, така че предприемачите се чувстват сигурни и вярват, че и към тях са справедливи. Този бизнес климат благоприятства за разцвета на иновациите и предприемачеството. Хората се чувстват сигурни да преследват големите си мечти и Америка поощрява смелостта им да започнат свой бизнес.

Живяла съм в няколко европейски държави – Европа е по-заинтересована от благополучието на обществото. Има много правила, по-високи данъци и е по-трудно да правиш бизнес. Правилата забавят растежа на бизнеса. Икономическият климат обаче е стабилен, така че за мен Европа разполага със силен потенциал да стимулира иновациите, но за съжаление, изграждането на стабилен бизнес в Европа отнема два-три пъти повече време, отколкото в САЩ. От друга страна, в Европа човек може да балансира много по-успешно между професионалния и личния си живот.

       
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X