Тежки раници, много домашни, ставане рано, прибиране късно - понякога подобен ритъм е тежък за учениците. Да не кажем и за родителите. А в края на учебната година да поговорим за това как може да ги накараме да заобичат учебното заведение малко повече.
Всъщност се оказва, че има начин да им съдействаме да изградят положителна връзка с училището, съобщават от Parents.com.
Според Кристи Ода, преподавател на четвърти клас в държавно училище в Хаити, учителите обикновено могат да усетят кога децата обичат училището, защото излъчват очевидни сигнали.
"Те се чувстват комфортно да споделят идеите или въпросите си, предизвикателствата си и това, което ги вълнува", казва тя.
Важно е да се обърне внимание и на онези, които нямат особено приятни изживявания в класната стая. Според специалистите, има конкретни начини, по които родителите могат внимателно да помогнат на своите малчугани да се научат да се наслаждават на училището, дори когато е трудно.
Направете ученето забавно
Добра новина: децата се справят отлично с ученето. Когато децата се интересуват от дадена тема и се намират в безопасна среда, желанието им да учат е радостно. Мозъкът им естествено забелязва новото в средата и насочва вниманието им към новостите - казва Джоди Мусоф, магистър по образование, специалист по образование в Института за детски ум в Ню Йорк.
"Децата много лесно се вдъхновяват и поемат инициативата от околните", казва Мусоф. "Ако вие се държите въодушевено за нещо, те също ще се развълнуват. Добавете малко мистерия, интрига и ще привлечете децата. Промяната на тона на гласа ви може да има огромно значение, например."
И удивителното е, че колкото и децата да обичат новите преживявания, те могат да получат допаминов прилив и от предвидими ситуации. Прочетете на детето позната приказка и направете пауза, за да му позволите да вмъкне дума.
Наблюдавайте как лицето му засиява, докато изпитва приятен прилив на допамин от точното предвиждане на думата. Забавно е, което означава, че те ще искат да го направят отново.
"Мозъкът обича разказите", казва д-р Джуди Уилис, доктор по медицина, магистър по педагогика, невролог от Калифорния, която напуска медицината, за да прекара 10 години като учител в класната стая.
"И мозъкът ни дава допаминова награда за предизвикателството на предсказанието, дори ако не е било голяма изненада да знаем какво има на следващата страница. Така че, позволете им да изпитат наградата."
Преодолейте скуката
Д-р Уилис казва, че децата, които скучаят, не са в състояние да обработват информацията по начин, който води до по-добро познание и памет. Амигдалата - центъра за наблюдение в мозъка, участващ в емоционалните реакции, паметта и вземането на решения, ще блокира информационния поток, ако ученикът възприема информацията като скучна или твърде трудна.
Скуката може да възникне, когато децата не виждат значението на работата в училище. Точно тогава родителите могат да включат личния си опит.
Друга стратегия може да бъде да опитате edutainment - концепция за обучение, която съчетава игра и учене, за да накара децата да се заинтересуват още повече от съответния предмет.
"Изграждането на лична значимост, осъществяването на връзка с предишни знания е изключително полезно за предотвратяване на блокадата на амигдалата", казва д-р Уилис, автор на книгата "Как детето ви учи най-добре: Стратегии за мозъка, които можете да използвате, за да разпалите ученето на детето си и да повишите успеха му в училище".
Ето една идея: попитайте учителите за предстоящите уроци, след което започнете да изграждате връзки с този материал. Може би учителят планира да представи урок за скоростта през следващата седмица. Преди това родителите могат непременно да си припомнят с детето за различни транспортни преживявания, които са имали в миналото, независимо дали са били в автобус или самолет, за да го развълнуват.
Опитайте се да не натискате
Фрустрацията може да повлияе на амигдалата по същия начин като скуката, но може да бъде и по-дълбока. Когато децата започнат да изпитват затруднения, родителите трябва да разпознаят дали детето им навлиза в територията на срива. Когато фрустрацията стане непреодолима, експертите казват, че е най-добре да се направи почивка или дори да се прекрати работата за една нощ.
"По-добре е да се запазят добрите отношения между родителите и децата", казва Мусоф. "Нищо добро не може да се постигне, ако се насилвате, когато детето е в състояние на възбуда."
Д-р Уилис е съгласна, като отбелязва, че подтискането на деца, които се борят с дадена концепция, може да засили негативните пътища в мозъка. Когато децата многократно се сблъскват с неуспех, казва тя, мозъкът им ще създава все по-силни съпротивителни пътища.
Фокусирайте се върху заобикалящата ги среда
Родителите могат да ограничат стреса от домашните работи, като създадат надежден семеен режим, гарантиращ на децата време за изпълнение на учебните задачи. Освен графика, обърнете внимание на това каква среда предпочита детето ви за изпълнение на домашната работа. Може би детето иска да има родител наблизо. Може би то иска да учи само. Така или иначе, специалистите казват, че е най-добре да предоставите на децата възможно най-голям избор по този въпрос.
Поканете детето да персонализира работното си място. Например, нека си определи дали би искало моливите му да са в чаша на масата или в моливник. Когато децата участват в процеса и виждат, че изборът им е отразен в работното им пространство, е по-вероятно да вършат работата си спокойно, казва Ода.
"Не е задължително да има много възможности", казва Ода. "Просто трябва да забележите какво предпочитат за работното си място."
Играйте на ученик
Понякога ученето може да се изразява в това да помолите детето да научи родителя на това, което вече знае, казва д-р Уилис. Когато е била класен ръководител, понякога е насочвала децата да учат родителите си на научни теми.
"Човек научава нещо най-добре, когато може да го обясни", казва тя. "Казвах на учениците: днес ще научим това и ще изпратя на родителите ви снимка на нещо, в което те не са експерти. Вашата задача е да научите това на родителите си".
Насърчавайте децата си да ви обяснят нещо, което обичат - или учат - и не се притеснявайте да задавате въпроси. Когато децата са в състояние да обяснят дадена концепция, това им помага да я усвоят напълно.
Намесвайте се, когато е необходимо
Когато децата се затрудняват с дадена учебна задача или нова концепция, родителите могат да се опитат да помогнат на детето да определи коя част от концепцията или задачата е трудна. Това може да помогне да се избегне разочарованието и да им помогне да се научат да разделят задачата на постижими части
Мусоф, който работи с ученици с обучителни трудности като дислексия или дисграфия, казва, че родителите могат да помогнат за разделянето на задачите на компоненти по пътя към постигането на поставената цел.
"При децата с обучителни трудности става въпрос за това да ги подкрепим по правилния начин, да ги подготвим за успех, като им дадем нужната помощ", казва Мусоф.
Не се фокусирайте само върху негативите
Много родители започват академичния път на детето си с голям фокус върху това да действат като мажоретки, а след това бавно се фокусират върху грешките и оценките, казва Антоан Шарп, който преподава в начално и средно училище от 15 години. Според спецалиста, е важно възрастните да се съсредоточат върху просеца, а не върху продукта. "Трябва да видим дали можем да намерим нещо, което да аплодираме, и да не пропускаме шанса да бъдем най-големият им мажоретка и да се фокусираме върху положителното, а не върху отрицателното", казва Шарп.
Специалистите също така съветват родителите да насърчават приятелството в училище. Именно социалните взаимоотношения с връстниците са огромна част от училището.
Приятелите са едни от най-важните хора в училищния живот на детето. Затова, когато тези взаимоотношения са поставени на изпитание, това се отразява и на отношението на детето към училището.
За да помогнат на децата да имат по-положителни взаимоотношения с връстниците си, родителите могат да се уверят, че социалното емоционално обучение се провежда отрано - дори ако това означава в момента да се увеличат срещите за игра, за да се насърчат взаимоотношенията с връстниците.
Колкото по-социализирани са децата, толкова по-способни са на сътрудничество и социална сплотеност в класната стая.
Коментари (0)
Вашият коментар