Напишете дума/думи за търсене

Как естествен процес като менопаузата се превърна в пазарна ниша на уелнес индустрията

Снимка: Pexels

В последните години менопаузата се превърна не само в тема на обществен разговор, но и в изключително доходоносен бизнес. Според проучване, публикувано в медицинското списание Post Reproductive Health, изследователи предупреждават за „златна треска на менопаузата", която оставя жените уязвими на дезинформация и финансови злоупотреби. Темата разглежда Вов Гроскоп в The Guardian.

Голяма част от разпространението на продукти и съвети, свързани с менопаузата, се осъществява чрез социалните мрежи. Някои жени споделят, че всичко, което знаят по темата, са научили от Instagram. Този неконтролиран поток от съдържание често смесва полезна информация с рекламни послания, които промотират добавки, „чудодейни" гъби, хормонални гелове, колагенови смеси и други продукти, обещаващи лесно решение на сложен биологичен процес.

Учените отбелязват „бързо разрастване на нерегулирани частни компании и инфлуенсъри", които предлагат информация и подкрепа срещу заплащане. Така фокусът се измества от реалното лечение и разбиране на менопаузата към маркетингови кампании, които използват страховете и несигурността на жените в този етап от живота им.

Проблемът се изостря от факта, че огромен брой жени преживяват менопаузата по едно и също време – огромен пазарен сегмент, който компаниите се стремят да капитализират. В същото време липсва мащабна публична информационна кампания за симптомите, възможните терапии и очакванията, свързани с менопаузата.

Менопаузата не е еднозначен процес. Някои жени преминават през нея без симптоми, други страдат от силни физически и психически промени. Съществуват над 100 документирани симптома – от безсъние и горещи вълни до тревожност и депресивни състояния. Приблизително една на десет жени съобщава за мисли за самоубийство в този период.

Тази голяма индивидуална разлика прави невъзможно едно универсално решение – факт, който често се игнорира в маркетинговите кампании.

През последните десетилетия обществото премина от мълчание по темата към свръхекспониране в медиите и социалните платформи. Днес е трудно да се намери подкаст или реклама, в които менопаузата да не присъства – но това не означава, че общественото разбиране за нея е станало по-дълбоко.

Много жени все още знаят повече за противозачатъчните средства, отколкото за хормоналната заместителна терапия (HRT) – ситуация, от която печелят основно производителите на хранителни добавки и козметични продукти.

Според експертите е нужно менопаузата да се разглежда нито като срамна тема, нито като повод за потребителска треска. Истинският напредък ще дойде чрез достъп до надеждна медицинска информация, адекватна подкрепа и реално разбиране за различните начини, по които жените преживяват този етап от живота си.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X