Напишете дума/думи за търсене

Д-р Митко Ригов: Яжте плодове между храненията

Доктор Ригов е диетолог в Медицинския център по лечебно хранене и здравословна редукция на теглото към УМБАЛ „Александровска”и препоръчва леки ястия и много ходене

Не го влекат тортите и пастите

„Консумирам много плодове и зеленчуци, а месо и млечни продукти – умерено. Търся предимно нискомаслени продукти като извара, котидж чийз, крем сирена, козе и краве сирене, рядко – овче и биволско”, казва д-р Ригов. Избягва храните с високо съдържание на мазнини, но понякога си угажда с от 2- до 4-годишни твърди жълти сирена като гауда, ементал, грюер, пармиджано. Казва, че е привърженик на системното балансирано хранене и затова никой не може да го изкуши с пържени и панирани храни, дори да са най-вкусните и поднесени на най-красивото място в света. Не изпитва влечение и към торти, пасти и тежки кремове, особено ако са с много мазнина. „Понякога си позволявам шоколад или десерт във вид на лек крем или сладолед, но захарта е ограничена в моето хранене”, споделя докторът. Избягва още тлъстите видове месо, храни като пача, саздърма, субпродукти. Обича картофи и ориз, но ги гони от менюто си, особено през лятото, защото са „тежка храна”. Не глътва и глътка газирано безалкохолно, както и кафе.

Плодовете хапва между храненията

Закуската на д-р Ригов никога не започва с плод. По-често стартира деня с краставичка, варено яйце, шунка, сирене. Плодовете в менюто му са винаги между храненията. Любими са му ябълките от сортовете „Мелроуз”, „Грийн Смит”, „Джонатан”, „Златна превъзходна”, „Червена превъзходна”. Не се отказва от всякакви сезонни сладости като пъпеши, сливи, дини, кайсии, малини, боровинки, касис. На обяд винаги хапва салата поне от 300-400 г сезонни зеленчуци и примерно риба – печена на барбекю или на грил. Или може да замени месото с тиквички, с гъби, с пиперки, домати на фурна, пълнени пиперки с извара. Ако яде супа, то тя задължително е без застройка, за да се усвои по-лесно от организма. В неговата супа няма ориз, картофи и фиде, а предимно зеленчуци. Следобед засища глада с ядки и плод.

Вечер избягва тежки храни

„Освен това, ако искам да оптимизирам теглото си или имам стомашно-чревен проблем или вирус, храната става още по-лека. Всеки трябва да контролира своето тегло, като се храни адекватно и се движи много. След вечеря се разхождам 2 часа, събота и неделя разходката ми стига до 20 км”, обяснява Ригов, който не може да бъде видян с кифла или баница в ръка, освен ако баницата не е домашна – с малко жълтък, с извара или извара и сирене.

По принцип не яде хляб, но тъй като е завършил медицина в Русия, и до днес е запазил любовта си към тъмните руски хлябове, както и към немския. Реши ли да опита от българските, взема от тези без брашно, направени от покълнали зърна… примерно 100% ръжен. „Не съм привърженик на позволените и забранените храни, но всичко в менюто нека да е с мярка и съобразено със здравословния и с метаболитния статус на всеки човек”, убеден е д-р Ригов.

за още срещи със специалисти по здравословно хранене, практични съвети и вкусни предложения търсете списание “Рецепти за здраве”

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X