Напишете дума/думи за търсене

Неподозираните качества на хряна

Хрянът е многогодишно растение, чийто корен се използва настърган или смлян като подправка. Обикновено се добавя заради острия си, пикантен аромат към сандвичи, салати и ястия с месо. Той е бил използван в продължение на хиляди години в традиционната билкова медицина като средство против дихателните и пикочните проблеми. Но хрянът има и други лечебни свойства.

Той е с ниско съдържание на калории – в една супена лъжица настърган хрян се съдържат само 7 ккал. Същото количество ще ви сдобие с 1.7 гр въглехидрати, няколко важни витамини и минерали, а по същество не съдържа мазнини. Например, една супена лъжица осигурява 8 мг калций и 37 милиграма калий, заедно с малки количества магнезий, фосфор, желязо и цинк. Хрянът е по-богат на витамин С дори от лимона, с около 4 милиграма на супена лъжица. В допълнение към тези витамини и минерали, хрянът съдържа няколко фитохимикали, които имат отлични лечебни свойства.

Той съдържа синапено масло и природни съединения, наречени глюкозинолати. Тези химикали са отговорни за неговия остър аромат, който се освобождава само след като коренът е настърган или смачкан. Някои от лечебните свойства на хряна вероятно са свързани именно със синапеното масло в него, което може да блокира растежа на няколко болестотворни бактерии, включително тези, които причиняват синузит и инфекции на пикочните пътища. В Германия агенцията, която регламентира употребата на билкови лекарства, е одобрила използването на хрян при лечение на инфекции на пикочните пътища. Също така се препоръчва да се използват лапи с хрян локално, за да се увеличи притока на кръв и да се облекчат задръстванията в гърдите и синусите при пациенти с респираторни заболявания. Лапи от хрян облекчават сериозно и симптоми на артрит и дерматити.

Според проф. Кушад от Университета на Илинойс глюкозинолатите на хряна притежават свойства, които съдействат за борбата с рака. Той пише в свой доклад, че тези съединения могат да помогнат за детоксикацията на черния дроб от химикали, причиняващи рак, и евентуално за забавяне на растежа на ракови тумори.

Как се ползва

Хрянът е достъпен в магазините за хранителни стоки обикновено в бурканчета в настърган вид, годен за директна консумация. Сухият корен също е на разположение в повечето магазини за здравословни храни. Въпреки че не е установена препоръчителна доза за консумацията на хрян, традиционно се смята, че при настинка или инфекция на дихателните пътища 20 гр пресен корен дневно са достатъчни. Макар че се счита за напълно безопасен, преди да започнете лечение с хрян, го обсъдете с вашия лекар, защото в някои случаи хрянът може да раздразни лигавицата на стомаха и червата.

Той е традиционна подправка за телешкото варено, студени меса, много рибни ястия и може да замести японското уасаби при консумацията на суши.

важно

В кулинарията се употребява само пресен хрян, защото ароматът напуска корена, когато го изсушим. По същата причина той не се подлага на термична обработка, а се прибавя в края. Но така или иначе най-често хрянът е съставка на сосове и сурови дипове, а не се добавя в процеса на готвене.

Най-популярните традиционно ползи от употребата на хрян:

- за стимулиране на апетита

- при артритни болки

- бронхит и настинки

- колики

- кашлица

- диабет

- задържане на течности

- подагра

- сенна хрема

- главоболие

- чревни паразити при децата

- камъни в бъбреците

- проблеми на пикочните пътища

- зъбобол

за още срещи с любимите ви кулинарни блогъри, вкусни предложения и интервюта със специалисти по здравословно хранене търсетете списание "Рецепти за здраве"

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X