Тъмната енергия на мозъка - що е то?

Тъмната енергия на мозъка, както и тъмната енергия на Вселената, са концепции, които не са напълно разбрани. Има повече въпроси, отколкото отговори за тези явления. Теориите обаче са очарователни и завладяващи.

Тъмната енергия на мозъка е концепция, която наскоро си проправи път в научната област. Изразът прави аналогия между тъмната енергия на Вселената и начина, по който протичат мозъчните процеси.

Теорията за тъмната енергия на мозъка възниква от конкретна тема, която представлява интерес за учените. Те са водени от любопитството да разберат защо мозъкът изразходва същото количество енергия, когато е внимателен към света, и когато е в покой. Освен това искат да знаят защо този орган изразходва толкова много енергия.

Към днешна дата няма окончателни отговори на нито един от тези въпроси. Едно възможно обяснение обаче се крие в тъмната енергия на мозъка.

„Тъмната материя на ума, подсъзнанието, има най-голяма психическа гравитация. Когато не вземем предвид тъмната материя на Вселената, се появяват аномалии; когато игнорираме тъмната материя на ума, нашата ирационалност се оказва необяснима."
Джоел Голд

Тъмна енергия
Учените започнаха да говорят за тъмна енергия през 1974 г. Вера Рубин, американски астроном, забелязва, че звездите, обикалящи около черна дупка, винаги се движат с една и съща скорост, независимо колко далеч са.

По принцип обаче това не трябва да се случва. Това е така, защото в нашата слънчева система колкото по-далеч е една планета от Слънцето, толкова по-бавна е нейната орбита. Това се дължи на силата на гравитацията. Следователно учените заключават, че там трябва да има „нещо друго“ с по-голяма гравитация, което не може да се види. Това нещо е тъмната материя.

Все още не е известно какво всъщност представлява тъмната материя, но тя съставлява 23 процента от Вселената. Освен тъмна материя, има и тъмна енергия, тъй като материята е концентрация на енергия.

Смята, че 73 процента от Вселената е съставена от тъмна енергия. Така 96 процента от всичко, което съществува, е или тъмна материя, или тъмна енергия. Следователно ние възприемаме само четири процента от това, което действително съществува.

Тъмната енергия на мозъка
През 2006 г. ученият Маркъс Е. Райчъл публикува статия в списанието Science. Тя е озаглавена „Тъмната енергия на мозъка”. В този текст той се опита да отговори на въпрос, който продължава да тревожи много изследователи днес: защо мозъкът се нуждае от толкова много енергия? В крайна сметка този орган отговаря само на два процента от теглото на тялото, но консумира 20 процента от общата му енергия.

По принцип може да се предположи, че се нуждае от цялата тази енергия, за да обработи информацията, която идва от външния свят. Например ние трябва да възприемаме, организираме и обработваме тези стимули, но в същото време избираме данните, които правим и не вземаме предвид. Науката обаче е доказала, че мозъкът изразходва само един процент от енергията, която консумира, за да обработва тази информация.

Както при откритието, че звездите са били повлияни от невидима маса и енергия, които са ги карали да се държат по необичаен начин, възниква хипотезата, че в мозъка също има тъмна материя и тъмна енергия. И както с Вселената, ние не знаем какво е тя.

Хипотезите
Най-консервативните учени смятат, че тъмната енергия на мозъка се използва от този орган за регулиране на хомеостазата на телата ни. Хомеостазата е вътрешният баланс на органичните функции за запазване на здравето.

Други изследователи смятат, че тъмната енергия е свързана с функционирането на несъзнаваното. Те смятат, че в това измерение протичат много повече процеси, отколкото в рамките на съзнанието. Всъщност те вярват, че това е мястото, където остава останалата енергия. Тяхното твърдение е подкрепено от проучвания като това, което доказа, че несъзнаваното има 200 000 пъти по-голям капацитет за обработка от съзнанието.

Друго проучване, проведено от Килингсуърт и Гилбърт, твърди, че умът се лута 46 процента от времето, което би подсилило тази хипотеза. Въпреки това в момента няма убедителни данни.