Звезди в дълги шлейфове, къдрави яки, корсети, пелерини, бастуни и екстравагантни токчета дефилираха из Музея на изкуствата "Метрополитън" в Ню Йорк по време на тазгодишната Met Gala.
Изявата им беше повече от крещяща. И сякаш заглуши основната идея - че става дума за благотворителност.
Знаменитости, нагърбили неудобни и тежки костюми, но не толкова сериозни речи на червения килим, поеха изтънчения тон на тематичния дрескод – Tailored for You ("По мярка за вас") – предоставящ идеалната възможност за разгръщане на дизайнерското въображение и индивидуален стил.
Темата на тазгодишното събитие „Superfine: Tailoring Black Style" беше обявено, че черпи вдъхновение от книгата на Моника Л. Милър Slaves to Fashion: Black Dandyism and the Styling of Black Diasporic Identity (2009).
Милър, която е и гост-куратор на изложбата, проследява как модните традиции се превръщат в средство за културна самоидентификация и израз на стил, със специален фокус върху черния дендизъм – от XVIII век до днес.
Тя определи дендизма като „инструмент за преосмисляне на идентичността", а експозицията като средство, илюстриращо трансформацията на чернокожите от роби и възприемани като луксозни предмети, до автономни личности, създаващи глобални тенденции.
Събитието, което би трябвало да набира средства, все повече се възприема като сцена за показност и социално позициониране.
Докато знаменитости демонстрират „смелост" чрез ексцентрични визии, реалността зад кулисите – включително вредните практики в модната индустрия и разходите от стотици хиляди долари за една вечер – поставят под въпрос ефективността на тази благотворителност.
Медийното внимание отчетливо и детайлно наблюдаваше и коментираше всеки по-любопитен тоалет - около избора на Зендая да работи с Фарел Уилямс и Louis Vuitton за нейната почти булчинско бяла визия в три части или впечатляващата поява на Риана, която обяви третата си бременност с тоалет на Marc Jacobs.
Нелек (в буквален смисъл) е бил и изборът на Даяна Рос да се появи в рокля от Ugo Mozie с 5-метров шлейф, побиращ имената на децата и внуците ѝ.
View this post on Instagram
Оказа, че за да бъде разстлан на червения килим, е необходимо съдействието на шестима души.
И докато Сабрина Карпентър нахлузи боди на Louis Vuitton, Карди Би избра флоралните мотиви с костюма на Burberry, създаден от Даниел Лий, Ким Кардашян комплектова тялото в две части от крокодилска кожа с отворени рамене на Chrome Hearts, Джиджи Хадид избра златното с пайети в рокля на Miu Miu, а Хали Бери дефилира в рокля на прозрачни и черни райета, проектирана от LaQuan Smith, то контрастиращо се открои естествената визия на Памела Андерсън.
View this post on Instagram
Облечена в елегантна рокля на Tory Burch, тя остана вярна на решението си в последно време да се показва без грим.
Със сияйно, ненатруфено лице и без емблематичната си дълга руса коса от 90-те, която я превърна в секссимвол, 57-годишната актриса впечатли с премерен, модерен стил и къса прическа с бретон.
Като цяло красотата и суетата сякаш заглушаваха благотворителния характер на Met Gala, чиято официална идея е да набира средства за Института за костюми, като подпомага неговите изложби и други проекти.
Знаменитости демонстрираха липсата на страх да изпъчват тела в неподправен стил и блясък, на фона на едни почти безименни хора, чиито домове са в разруха след тежките войни, на които светът в днешно време става свидетел.
Появи се за пореден път онази червена лампичка, която алармира как такова луксозно и охолно събитие се случва, докато светът се гърчи от войни и смърт.
И да не забравяме, че в началото си Met Gala посреща звезди, излъчващи доста повече скромност. В по-ранните години събитието наподобява традиционна гала вечер, в която мъжете се придържат към по-конвенционален дрескод, като най-често избират класически костюми или смокинги.
През 2001 г. Алън Къминг се изкачва по стълбите на музея в червен тартанов килт. По-късно, през 2006 г., покойният дизайнер Александър Маккуин също се появи на червения килим с тартанов принт.
А кой би могъл да забрави и онази 2012 г., когато Марк Джейкъбс носеше дантелена рокля на Comme des Garçons върху боксерки? „Просто не исках да нося смокинг и да бъда скучен", защити той по-късно визията си.
През 2010 г., след вълната от експерименти в мъжките модни ревюта, звездите мъже в Met започват да се държат по-свободно. Както казва Джейкъбс, „скуката" вече не беше приемлива. Излязоха костюмите и се появиха нестандартни визии.
Така или иначе днес Met Gala илюстрира звездни капризи по време на световни кризи - природни бедствия, военни конфликти или хуманитарни проблеми.
Дали цялата концепция трябва да продължава да е толкова пищна?
Подобни въпроси бяха повдигнати и за други значими събития, като "Оскар"-ите след горските пожари в САЩ.
Ясно е, че подобни значими събития са повод да се даде гласност на важните и спешни теми, за които да се събират средства.
Кан и другите кино и музикални фестивали като Coachella и Glastonbury също повдигат тези въпроси и организират благотворителни събития и концерти за подпомагане на бедстващите.
Седмиците на модата по света (особено в Ню Йорк, Париж и Милано) все повече се обвързват с хуманитарни каузи.
Много от ревютата популяризират мода с нулеви отпадъци и рециклирани материали. Но да не забравяме, че точно и модата е една от най-замърсяващите индустрии в света.
Още не може да се даде категоричен отговор до колко е етично подобно пищно събитие да претендира, че набира средства за каузи, докато харчи милиони долари за лъскави рокли и ексклузивни партита.
Може би не би излязла сметката, ако някой пресметне задачата със следното условие: "Дали ако тези средства просто се пренасочват към конкретните каузи, няма да има по-голяма ефективност?"
Възниква и въпросът: дали една рокля за 100 000 долара, например, наистина помага на жертвите на война или на случващото се бежанците. И то колкото и високо да говори собственикът на тази рокля.
Защото осведомеността все още не е спряла нито една война или друга хуманитарна криза.
Коментари (0)
Вашият коментар