Напишете дума/думи за търсене

Неочакваната полза на тахана за здравето (+рецепти)

Произходът на тахана идва от Индия и Судан. В народната медицина от дълги времена е признат за еликсир за стомашно-чревния тракт. Освен това таханът усилва защитните сили на организма срещу вируси и затова се препоръчва за деца и възрастни хора. На трето, но не последно място той е номер 1 помощник на жените в менопауза като профилактика на остеопорозата. Всичко това се случва благодарение на наситения му състав – таханът е отличен източник на мед, манган, калций, магнезий, желязо, фосфор, витамин B1, цинк, молибден, селен и диетични фибри. В допълнение към тези важни хранителни вещества сусамените семена съдържат две уникални съставки: сезамин и сезамолин. Те принадлежат към групата на специалните полезни влакна, наречени лигнани, и спомагат за понижаването на холестерола, предотвратяват рисковете от покачване на кръвното налягане. Установено е също, че сезаминът защитава черния дроб от окислително увреждане. Сусамовият тахан има доказано благотворно действие при проблеми със запек, суха кашлица, безплодие при мъжете, проблеми със слуха, дори при кожни проблеми.

Минералите облекчават ревматоиден артрит

Известно е, че благодарение на минерала мед таханът помага за намаляване на някои болки и подувания при ревматоиден артрит. Медта играе важна роля в някои противовъзпалителни и антиоксидантни ензимни системи. Ако имате нужда да заздравите и да постигнете еластичност на кръвоносните съдове, костите и ставите, не бива да оставате и ден без консумация на тахан.

Магнезият пази от спазми и помага за сън при менопауза

Магнезият, който се съдържа в тахана, доказано предотвратява спазми на дихателните пътища при астма, понижава високото кръвно налягане, допринасящ фактор за инфаркт, инсулт и други сърдечносъдови заболявания, пречи на спазми на кръвоносните съдове, които се предизвикват при пристъпи на мигрена, възстановява нормалния сън на жени в менопауза и т.н.

Калцият е срещу рак на дебелото черво, остеопороза, мигрена

Благодарение на високото съдържание на биологично активен калций таханът защитава дебелото черво от канцерогенни химикали, предотвратява костна загуба, която може да възникне в резултат на менопаузата, помага при мигренозно главоболие, намалява симптомите на ПМС. И въпреки че остеопорозата често е смятана за болест, резервирана от жените в менопауза, тя е потенциален проблем и за по-възрастните мъже. Таханът е може би един от най-силните природни инструменти в профилактиката срещу остеопороза. Така че е добре всички вкъщи да консумират редовно този еликсир.

Калцият в тахана е пет пъти повече, отколкото в кравето мляко, а белтъчините му – повече, отколкото в сиренето и някои меса.

Как се получава и какви видове има на пазара

Тази вкусна и питателна паста се получава при смилането на сусамови семена. Има следните разновидности сусамов тахан:

- суров пълнозърнест, който е произведен от целите зърна (тъмен)

- суров светъл, който е направен от белен сусам

- тахан от изпечени семена (тъмен)

Разбира се, най-полезен и със съхранени качества на всичките си съставки е пълнозърнестият тахан.

Как да се консумира

Тъй като таханът е много хранителен и дава енергия, препоръчва се да се консумира сутрин. Ако вкусът му ви се стори малко остър, добавете му мед. Това е една от най-често срещаните комбинации, когато се ползва тахан. Всъщност, ако не сте пробвали сусамов тахан досега, със сигурност сте опитвали халва – ето това е и вкусът на тахана, но без да е сладък. Сутрин заедно със закуската давайте на вашия ученик 1 лъжица тахан, смесен с 1 лъжица мед – дарявате го с огромна доза енергия! Същото важи за всеки, който има нужда от сили в натоварения си ден. Може да го намажете върху филийка или палачинка. Може да го добавяте в тестото за хляб, за мъфини, кифлички, кекс и е особено подходящ при забъркването на салатен дресинг.

Кулинарни идеи

Бърз салатен дресинг

Смесете 1 с.л. тахан с 3 с.л. вода, 1 с.л. зехтин, сол и пипер на вкус, 1 счукана скилидка чесън и сока на половин лимон. Разбъркайте до получаване на хомогенна смес и ползвайте за всякакви зелени салати – марули, рукола, спанак и др.

Марината за месо

Смесете 2 с.л. тахан, 2 с.л. мед, 1 ч.л. джинджифил на прах, 8 с.л. соев сос, 2 с.л. оцет, 3 счукани скилидки чесън, 5 с.л. сусамово олио, ? с.л. сос табаско и накиснете месото за няколко часа. Ще получите невероятен ориенталски аромат.

Хумус

За да направите хумус, може да си купите консерва сварен нахут или да сварите вкъщи. Пасирайте нахута и му добавете 2 с.л. сусамов тахан, 3 с.л. зехтин, сока от един лимон, 3 счукани скилидки чесън, щипка захар и сол на вкус. Това е класическата рецепта за хумус. Някои добавят към това кимион, други соев сос, червен или черен пипер, авокадо, кориандър и др. Експериментирайте и поднесете с арабски питки или друг пресен хляб.

Броколи с тахан

Разделете една глава броколи на розички и запарете във вряла вода за 10 минути. Обикновено няма нужда да задушавате на котлон, защото броколите омекват много лесно, но ако запарката с вода ви е недостатъчна и хрупането на броколите – неприятно, оставете във врящата вода на котлона за не повече от 2-3 минути. Разбъркайте сока на 1 лимон с 2 с.л. тахан, добавете щипка сол, черен пипер и къри. Сервирайте броколите с дресинга.

Шейк с тахан

Разбийте в блендер или с пасатор 2 банана, 1/2 л прясно мляко, 2 с.л. тахан, 2 с.л. мед и по една малка щипка мед и канела.

Сладък дип с извара

Смесете 500 г извара с 2 с.л. тахан, 2 с.л. мед, 2 настъргани ябълки, щипка канела и сервирайте с овесени бисквити или пълнозърнест хляб.

За още вкусни рецепти, разговори със специалисти и практични съвети търсете списание "Рецепти за здраве"

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X