Напишете дума/думи за търсене

Сминдухът – ароматната подправка на здравето (+рецепта)

Сминдухът е познат предимно като неделима съставка на шарената сол, но той притежава безброй лечебни свойства. Богат е на протеини, фибри, витамин С, ниацин, калий, желязо и алкалоиди.

Проучванията показват, че тази подправка умело се бори с възпаленията, подобрява храносмилането и репродуктивните функции, регулира кръвната захар и теглото, подсилва имунитета, грижи се за здравето на кожата и косата.

В Аюрведа сминдухът се препоръчва на хора, на които не им достига телесна топлина. Те обикновено са с отслабен имунитет и лесно настиват. Чаят от сминдух има затоплящо действие върху тялото и подсилва имунната система.

Семената на тази подправка са вълшебни за кърмещите майки, тъй като стимулират образуването на кърма. Ако имате за цел да влезете в любимите си дънки няколко размера по-малки, то тогава знайте, че чаша чай от сминдух сутрин на гладно подобрява метаболизма. Това помага за акумулирането на топлина в тялото и справянето с излишните килограми.

Същата напитка е чуден враг на солната киселина в стомашния сок. Редовната му консумация подобрява храносмилането и помага при гастрит и подуване на корема.

Семената на сминдуха са отлично антибактериално, противогъбично и противовъзпалително средство. Стрити на прах те облекчават кожни възпаления, причинени от рани, екземи, изгаряния.

Ако страдате от пърхот, а шампоаните не помагат, тогава смелете семена от сминдух. Те са богати на протеини, които стимулират растежа и възстановяват увредената коса.

Чаят от това растение може да ви помогне с дневния стрес и със задържането на вода в организма.

Бъдете внимателни обаче с количеството. Ако се прекали с него, това може да причини образуването на газове и подуване на корема. Не го консумирайте заедно с медикаменти за разреждане на кръвта и такива, предписани за лечение на нарушения в кръвосъсирването. Същото се отнася и за хора с язви на червата и стомаха.

Ако сте бременни, също го избягвайте, защото той може да предизвика преждевременно раждане.

Картофи със сминдух

1 кг белени средни картофи

1 к.ч. зехтин

щипка червен пипер

щипка черен пипер

щипка чубрица

щипка сминдух

щипка хималайска сол

сусам

1 Разполовете картофите и ги сложете в купа със студена вода. Смесете всички сухи подправки без сусама. Ако искате да усилите аромата на някоя подправка, сложете повече от нея.

Излейте водата от картофите и я заменете със зехтине. Поръсете зеленчуците със сместа от подправките.

2 Оваляйте добре картофите и оставете настрани за 2-3 мин. Застелете тава с хартия за печене и наредете картофите. Поръсете ги със сусам. Печете в предварително загрята фурна на 220 градуса до готовност.

За още вкусни предложения, срещи с любими кулинарни блогъри, интервюта със специалисти по здравословно хранене и практични съвети търсете списание "Рецепти за здраве".

В новия ни брой ще намерите виртуозно вкусни идеи, с които ще впечатлите и най-взискателния кулинар. Ще научите кои храни са заместители на слънцето, благодарение на които ще избегнете есенната депресия. Ще ви запознаем с флавоноидите, които са полезни при стрес и помагат за прехода към по-студените месеци. Ще разберете кои продукти провокират стомашни киселини. Имаме и предложения за нестандартен Никулден. За тези от вас, които не си падат по рибата и морските дарове, предлагаме шест рецепти за експресна вечеря с месо. Ще ви срещнем и с аристократката на трапезата - японската кухня.

Тук са и вкуснотиите от специалната ни рубрика „В кухнята на баба“, както и съвети за приготвяне на различни видове масло.

От страниците ни ще стане ясно кои са най-прочутите палачинкови наслади по света, ще се натъкнете и на невероятни предложения за нисковъглехидратни обеди.

Ще ви срещнем и с резенето, което е незаслужено подминавано, а наш специален гост е Лили - зъболекар и автор на блога „LIPODVE“, която споделя своите здравословни открития.

В броя ще откриете 15 съвета за готвене с по-малко калории, детско меню, както и такова за услужлива памет.

От кинезитерапевта Радослав Георгиев ще научите как едно упражнение за дишане лекува болките в гърба. А рецептите, които не бива да ви пропускате, са над 100!

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X