Напишете дума/думи за търсене

Как да критикуваш, ако си шеф

Преди да започнете разговор с “провинилия се”, замислете се защо искате да го критикувате. Бъдете честна пред себе си: може би просто ви се иска да се разтоварите от натрупалите се у вас отрицателни чувства, а не толкова от постъпката на даден човек. Ако е така - оставете го на мира. Анализирайте ситуацията и приведете в ред своето емоционално състояние.

Ако критикувате хора, “по-младши” от вас - по възраст, по положение, постарайте се да смекчите удара:

Похвалете човека за нещо. Например сина за това, че е внимателен и ви е донесъл цветя. Опитвайте се да намерите нещо положително в лошата постъпка на този, когото критикувате. Не го хвалете за дреболии, защото ако той сметне, че го хвалите необосновано, няма да приема сериозно и последващата критика.

Използвайте “аз”- изречението

Дайте ясно да се разбере, че именно вие смятате постъпката на секретарката, която без да иска е поляла госта с кафе, за недопустима. Вместо: “Длъжна сте да не допускате такива неща!”, изразете своето мнение: “Струва ми се, че трябва да сте по-внимателна.”

Не обобщавайте

По-добре говорете за факти, а не за мнения; за поведение, а не за човека като цяло. Никога не обиждайте личността. Не използвайте думи като “глупак”, “мързеливец”. Защото всеки може да се съгласи, че е направил грешка, но никой няма да се съгласи с това, че е лош. В момента, когато чуе дума, която го обижда, той престава да възприема критиката и започва да мисли, как да ви отвърне.

Изразяйвате емоциите си

Може би това ще помогне на човека да разбере позицията ви по спорния въпрос. Бъдете искрена и открито говорете за това, какво чувствате. Вашите изрази могат да варират от: “Жалко, че така се получи” до: “Аз съм в шок от това!” А можете да бъдете и още по-откровена: “Тази ситуация ме изкарва извън кожата!” Всички тези реплики дават възможност на този, когото критикувате, да разбере ситуацията и да направи усилия за решаването на проблема. Контролирайте вашата агресивност и помнете, че думите ви не бива да засягат лично.

Дайте възможност на човека да се изкаже

Изслушайте го, след като сте изразили своето недоволство. Не се страхувайте от последвалата неловка пауза и не се опитвайте да я запълните с допълнителни нападки, които да развалят впечатлението от вашата добре подготвена критика.

Бъдете настойчива

Кратко и ясно обяснете какво искате от ситуацията като цяло и от човека, когото критикувате, в частност. Покажете му, че ще е добре, ако той се съобразява с вашите съвети.

Винаги завършвайте критиката с нещо положително

Това е необходимо, за да не остане критикувания с неприятно чувство. Кажете например: “Колко е хубаво, че се разбрахме!”

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X