Напишете дума/думи за търсене

7 стъпки към безупречния козунак

Великден е един от най-важните християнски празник, който свързваме с богата празнична трапеза. На нея неизменно присъстват козунаците. Предлагаме ви някои изпитани съвети, които ще ви помогнат при приготвянето им.

Процесът на правене на козунаци изисква не само качествени продукти, но и подходящо настроение – експертите споделят, че е най-добре да месим козунаците в добро разположение на духа и в тишина. Кухнята трябва да бъде топла и без течение – така тестото ще надигне и няма да засъхне. За заместването използвайте жива закваска, за да ускорите процеса на втасване. Ако не разполагате с такава закваска, вземете суха активна мая.

Непременно пресейте брашното няколко пъти – по този начин козунаците ще бухнат и ще станат по-пищни. При пресяване брашното се насища с кислород. За великденските козунаци избирайте сухо и качествено брашно. Използвайте само пшенично брашно, не експериментирайте с овесено, оризово или брашно от елда.

Маслото за тестото трябва да бъде прясно и натурално. Преди да го добавите към тестото, го разтопете, захлупете и оставете малко да престои – така готовият козунак ще се топи в устата.

Отделяйте жълтъците от белтъците много внимателно, тъй като частички от жълтъка, останали при белтъците, могат да повлияят негативно при разбиването и козунаците да не бухнат добре.

Тестото трябва да се меси дълго – по този начин се насища с кислород и бухва по-добре.

За вкус и аромат можете да добавите към тестото ванилия, настъргана лимонова кора, захаросани плодове, стафиди. Но помнете, че тези добавки са елемент, а не основна съставка, така че не прекалявайте с количеството.

Тестото не бива да е нито прекалено стегнато, нито прекалено меко, тъй като козунаците ще станат плоски. Консистенцията на тестото може да се регулира чрез количеството яйца и брашно.

Изберете форма за печене с високи стени, тъй като козунакът ще увеличи обема си поне два пъти. Предварително намаслете формата, а най-добре използвайте хартия за печене, намазана с масло.

Преди печене загрейте фурната добре. По време на печенето не отваряйте вратичката повече от 1–2 пъти, тъй като козунакът ще спадне. Когато извадите козунаците от формата, най-добре ги оставете да изстинат върху кърпа – чак след това по желание можете да ги полеете с глазура.

Технология на приготвянето в 7 стъпки

Всеизвестно е, че козунакът е едно от най-сложните за приготвяне ястия. Затова е важно да сте концентрирани и търпеливи на всеки етап, както и да спазвате определена последователност, която може да се раздели на 7 стъпки:

1) Ден преди месенето накиснете захаросаните плодове или стафидите в смес от ликьор и вода. Ако нямате достатъчно време, можете да ги сварите в ликьор, докато бухнат и поемат течността. След това ги отцедете и подсушете с хартиена салфетка.

2) Няколко часа преди приготвянето на козунаците, извадете всички продукти от хладилника, така че да придобият стайна температура.

3) В леко подгрятото мляко добавете 1 ч.л. захар и разбъркайте. Разтворете в получената смес маята. Добавете 2–4 с.л. брашно – трябва да се получи тесто със средна гъстота.

4) Покрийте купата със загрята кърпа и оставете на топло (най-добре в предварително загрята и изключена фурна). Оставете тестото за 2 часа – трябва да увеличи обема си 2 пъти.

5) Отделете белтъците от жълтъците. Разбийте жълтъците със захарта. Разбийте белтъците. Сложете последователно в тестото белтъците и жълтъците. Посолете. Добавете маслото. Замесете тестото. На малки порции – по 3–5 с.л. – прибавете брашното. Сложете тестото в топла фурна за още 1 час.

6) Разпределете равномерно в тестото захаросаните плодове и стафидите. Сложете тестото в намаслена форма (или форми) за печене. Покрийте с кърпа и оставете за още 1 час. Можете да намажете козунака с яйце, предварително разбито с 1 с.л. вода, и масло, да го поръсите с ядки и едра захар.

7) Печете в загрята до 200–220 °C и леко овлажнена фурна – за целта поставете на дъното огнеупорен съд с вода. Козунак под 1 кг се пече около 30 мин, 1 кг – 45 мин, 1,5 кг – 1 час, 2 кг – 1,5 часа. Ако забележите, че козунакът започва да прегаря, го покрийте със суха хартия.

За още вкусни предложения, практични съвети, срещи с кулинарни блогъри и интервюта със специалисти по здравословно хранене търсете списание "Рецепти за здраве"

В новия ни брой ще намерите неустоими идеи, с които ще впечатлите и най-големия гурман.
Ще научите какви са правилата на идеалната здравословна вечеря, ще разберете как да се храните преди и след кардио тренировка.
Ще ви споделим най-примамливите рецепти за постни бисквити, както и ще открехнем вратата на периодичното гладуване или т.нар. фаст.
Ще продължим да ви запознаваме с азиатските кулинарни дебри благодарение на тайландската кухня, ще ви представим левурдата – суперхраната на келтите, ще ви предложим и меню за помладяване.
Традиционно сме помислили за вегетарианците и за тези от вас, които предпочитат нисковъглехидратното хранене.
Тук са и вкуснотиите от специалната ни рубрика „В кухнята на баба“.
Наш специален гост е Бени от блога In The Beni's kitchen, която с лекота върти от баници до нежни десерти, а на корицата ни изкушава желиран свински език, приготвен от Вики – перфекционист в кулинарията, която ни допуска до своя вкусен свят благодарение на Good to the last drop.
В броя ще откриете идеи за ефектни салати, питателни супи, вкусни предястия, впечатляващи основни гозби и фантастични десерти.
От д-р Бари Фурнаджиев ще научите чай от какво трябва да се пие задължително при грип и настинка. А рецептите, които не бива да пропускате, са над 100!

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X