Напишете дума/думи за търсене

Ани Стойчева: Консумирайте ферментирали храни. Те са най-полезните пробиотици

Ани Стойчева е сертифициран Health Coach към Института за интегративна нутриционистика в САЩ и автор на блога Statera Lifе. Тя разяснява кои пробиотици са психобиотици и как могат да влияят положително на настроението ни, какво представляват постбиотиците и опасни ли са фрешовете.

Какво представлява микробиотата (чревната микрофлора)?

В нас живеят много микроорганизми. Дори се счита, че броят им надвишава този на нашите клетки. Микробиотата е съвкупността от всички тези микроорганизми, а микробиомът включва и техните гени. Доскоро бактериите звучаха някак страшно, но вече сме наясно, че между тях има полезни, които са от голямо значение за нашето здраве.

В чревната флора е важно да има баланс. Приблизително 80% да са т.нар. добри бактерии и около 20% лошите – например кандида и ешерихия коли, които са нормални обитатели на нашите червата.

Микробиомът се придобива още при раждането. Наблюдават се различия между децата, родени с цезарово сечение и по естествен път, в полза на бебетата, родени естествено. Кърменето също допринася за добрата чревна флора. Това е важен факт за бъдещите майки, за да може техните деца да имат по-голямо разнообразие от полезни бактерии и следователно да се радват на добро здраве.

Също така при хора, преживели силен стрес в детството, настъпват промени в микробиома. Интересно е, че хората, които живеят на село, и тези, които пътуват често, имат по-голямо разнообразие от микроорганизми.

Много важно е да се грижим за тези микроорганизмите вътре в нас, като им подаваме подходяща за тях храна, каквато е растителната, по-специално растителните фибри, които са несмилаеми въглехидрати. Наричат се пребиотици. Така добрите бактерии в нас ще си вършат добре работата и ще ни помагат да сме здрави и да имаме висок имунитет. Ябълковият оцет също е считан за пребиотик. Добро качество може да се намери в здравословните магазинчета и на фермерския пазар.

Сготвените храни като охладената картофената салата е полезна за добрите бактерии, както и сварените овесените ядки. Но е добре да са изстинали. Накиснатият боб, който след това е сварен и охладен е силна храна за бактериите в нас. Лещата също.

Ани, вие самата имала ли сте здравословен проблем, свързан с храносмилането?

Здраво, естествено родено и кърмено дете съм. Но като малка при всяка настинка пиех антибиотици и това значително влоши баланса на чревната ми флора. А наруши ли се тя, появяват се и други здравословни проблеми…

Влияе ли стресът на храносмилането?

Стресът влияе негативно на целия организъм, включително и на чревната флора. Затова е важно да се грижим за себе си. А практики като йога и медитация ни помагат да се справяме със стреса. Да не забравяме и разходките сред природата.

Някои пробиотици са наричани психобиотици. Кои са те и как влияят на настроението?

Психотерапевтите и психолозите отдавна говорят за връзката между стомашните разстройства и психологическите заболявания. Например около 60% от хората, страдащи от синдром на раздразненото черво, имат и паническо разстройство. Темата е много дълга, но определено съществува връзка между здравето на червата ни и психическото здраве. Когато микробиомът не е в добро състояние, това влияе и на настроението. Често хора с поведенчески и социални проблеми имат и влошена чревна флора.

Пробиотици може да си набавим както от аптеката, така и може да се получат чрез ферментация на някои продукти и в домашни условия. Най-добре познатия ни такъв продукт е киселото мляко. Друга полезна ферментирала напитка е кефирът. За направата й в домашни условия се използва кефирената гъба. Може да се намери безплатно.

Гъбата комбуча също е богата на пробиотици. От нея се прави газирана напитка с вкус, леко наподобяващ този на бирата. Готовата напитка се продава в здравословните магазини, но може да се направи у дома като към гъбата се добавят листа зелен чай и захар. Тя изяжда захарта и отделя тези полезни микроорганизми. При втора ферментация се добавя джинджифил и става още вкусна и полезна. И нея може да намерите безплатно в интернет. Тъй като се размножава лесно, много хора я раздават. Ферментирали храни присъстват във всяка кулинарна култура – българска, руска, корейска и други.

Пробиотиците от аптеките също помагат за подобряването на здравето. Те могат да бъдат профилактични или терапевтични. Класифицират се по род, вид и щам. Щамът е особено важен при избора на пробиотик с терапевтично действие, затова е важно да бъде прецизно отбелязан на опаковката.

Какво представляват постбиотиците?

Най-общо казано постбиотикът е отпадъчният продукт на пробиотика. Добрите бактерии се хранят с пребиотик - растителни храни, а техният отпадъчен продукт е постбиотикът. Той подпомага за доброто храносмилане и за разнообразието на бактерии и микроорганизми в нас.

Ако искаме да засилим постбиотичния ефект, може да приемаме суперхрани като водораслите спирулина и хлорела. Гроздето със семки, смолата шиладжит или мумио също има подобно действие.

Защо са полезни пробиотиците?

Ползата от пробиотиците е голяма. Те разграждат храната, контролират перисталтиката, балансират pH, функцията на дебелото черво, не позволяват прираст на кандида, подобряват настроението.

Вредно ли е да се пият фрешове, защото така плодовете се приемат без фибрите?

Ако имате балансиран режим на хранене и не прекалявате със сладкото, може без проблем да си направите един плодов фреш. В противен случай по-добре е да заложите на зеленчуковия.

Някои хора не приемат смутита, защото смятат, че тази храна е течна, не е полезна, защото не се дъвче, не се включва полезната слюнка. Правилно ли е?

При прием смутито може да се задържа в устата все едно се сдъвква. И аз и синът ми пием смути. Преди да го изпратя на детска градина, често му приготвям смути, за да знам, че е поел солидно количество хранителни вещества. В него слагам и любимото му какао и понякога пробиотик, подходящ за деца.

Най-добрият вариант е да изядем един цял плод, но не смятам, че трябва да се плашим от смутитата и фрешовете.

За още полезни срещи и вкусни идеи търсете списание "Рецепти за здраве".

В новия ни брой, посветен на Великден, ще намерите неустоими предложения. Ще научите как да варите яйцата, без да счупите нито едно, кой е най-разпространеният еконачин за боядисването им, ще намерите и съвети, свързани с приготвянето на агнешкото месо, както и специална рецепта за диетичен кокосов козунак. Ще разберете повече за пролетния детокс. Тук са и шест идеи за варени яйца, с които може да изненадате семейството си на празничната трапеза.

Ако сте любители на вегетарианските ястия, има интересни рецепти и за вас. От страниците ни ще стане ясно какви са традиционните ястия по света, които се приготвят на един от най-светлите християнски празници.

Ще ви предложим втора част на безглутенови десерти, с които да подслаждате ежедневието си, без да се страхувате за здравето. Във всяка рубрика готвим и със суперхрани.

Ще ви срещнем и с джоджена – тихия господар в храната, а наш специален гост е Гергана Георгиева от Geri's Food – Вкус на женственост, която ще ни разходи из своя кулинарен свят, а Ваня Филипова от Culinary with me ще ни подшушне тайните на идеалния козунак. Нейното козуначено руло с шипков мармалад краси нашата корица.

В броя ще откриете рецепти за леки вечери, както и седмично меню срещу бръчки.

От специалиста по аура ореола Магдалена Генчева ще разберете какво пречиства копривата и как да се успокояваме след напрегнат ден,

Рецептите, които не бива да ви пропускате, са над 100!

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X