Напишете дума/думи за търсене

Хуан Луис Вивес: хуманистът, който искаше да помогне на бедните

Хуан Луис Вивес е един от най-признатите представители на Ренесанса и европейския хуманизъм.

Той е философ и преподавател хуманист, който се характеризира с критиката си към авторитета, загрижеността си за хората и връщането си към класическите текстове. Вивес също така е предшественик на науките, тъй като подкрепя наблюдението, опита и критичния дух като методи за познание.

Неговият хуманистичен принос към историята на мисълта, образованието и социалната служба му позволява да бъде считан за баща на антропологията, социалната работа и съвременната психология.

Кратка биография
Хуан Луис Вивес е роден във Валенсия, Испания, на 6 март 1492 г. Той е син на Луис Вивес Валериола и Бланкина Марч Алменара. Израства в богато еврейско семейство, което трябва да приеме християнството, за да избегне големи проблеми с църквата в разгара на католическото господство и инквизиторските практики в Испания.

В младостта си Вивес посещава Estudi General в родния си град, но през 1509 г. заминава за Париж, за да продължи обучението си в Сорбоната, далеч от обсега на инквизицията. Там той е заобиколен от много студенти от короната на Арагон и има възможност да посещава класове на различни професори от Испания.

През 1512 г. получава докторска степен и се мести в Брюж (Белгия), където среща бъдещата си съпруга Маргьорит Валдаура, за която се жени през 1524 г.

От 1523 до 1528 г. Вивес разделя времето си между Англия и Брюж. В Англия той посещава двора на Хенри VIII и Катрин Арагонска и е учител на дъщеря им Мери. Освен това е професор в колежа Корпус Кристи (Оксфорд). Той се свързва с английски хуманисти, включително Томас Мор.

През 1528 г. Вивес губи благоразположението на Хенри VIII, когато застава на страната на своята сънародничка Катрин Арагонска по въпроса за развода. Той е под домашен арест за известно време, преди да му бъде разрешено да се върне в Брюж.

Приносът на Хуан Луис Вивес
Хуан Луис Вивес е толерантен католик и хуманист, който е загрижен за човешката реалност, човешките същества и човешката история. Този велик мислител успява да идентифицира противоречията на времето и пропастта, която представлява схоластичният метод на преподаване, който доминира в европейските университети.

Оттам той насърчава трансформацията за по-добра реалност, изпреварвайки идеите на бъдещите мислители.

Реформата на европейското образование
Един от най-значимите приноси на Хуан Луис Вивес е поставянето под въпрос остарелите методи на преподаване, прилагани в училищата и университетите, които се управляват от схоластичния метод.

Затова той е посветен на обновяването на европейското образование, като заменя средновековните текстове с по-приспособени към речника на времето. Той също така доближава латинския до своите ученици и предлага изучаването на произведенията на Аристотел на техния оригинален език.

Социално подпомагане на най-нуждаещите се
В своя труд Tratado del socorro de los pobres, Вивес анализира и систематизира за първи път в историята модел на помощ за бедните, отразявайки как трябва да се прави. Затова той се смята за първия човек, който въвежда на практика „организирана услуга за социално подпомагане“.

Хуан Луис Вивес се застъпва за оставянето на егоизма и индивидуализма и предоставянето на личните дарби в услуга на общността. Според автора общото благо никога не би могло да бъде постигнато, ако обществото е водено от сектантски, остарели, демагогски идеи или затънала в критерии, водени от мощни корумпирани хора, за борбата срещу които по един или друг начин той е помогнал.

Иновации в областта на психологията
От друга страна, някои автори го смятат за баща на съвременната психология, тъй като той за първи път предлага каталог на психологическите сингулярности, който няма да бъде завършен чак до ХХ век.
Например, въпреки че той отблизо следва идеите на Аристотел (за безсмъртието на душата), Вивес потвърждава, че жизнените процеси на душата, както и теорията за привързаността, са област на психологията. Той също така изучава процесите на паметта и асоциацията на идеите.

Предлага емпиричен метод
Вивес също изпреварва теориите на Франсис Бейкън, когато предлага емпиричния метод за изследване на природните явления. В този смисъл той постулира, че външното наблюдение и опит могат да бъдат приложени към изучаването на природата, медицината или зараждащата се наука от онова време.

Всъщност той защитава твърдението, че този метод е разширим и до познанието на човешката душа.

Най-важните произведения на Хуан Луис Вивес
Вивес е плодовит писател, създал около 60 трактата на политически, религиозни, етични и педагогически теми. Сред най-значимите му текстове са:
• In pseudo dialecticus (1519) - труд, в който той оспорва метода на преподаване на схоластиците, предлагайки образователна система, адаптирана към ученика.
• Introductio ad sapientiam (1526), което се счита за най-важното му произведение по педагогика.
• De subventione pauperum (1526 г.). В тази си творба, той се занимава с помощта на бедните, оставяйки на институциите отговорността да се грижат за просяците и да връщат работа на скитниците.
• De disciplinis libri XX (1531). В тази си разработка той твърди, че целта на образованието е благосъстоянието на човека. Той подкрепя тезата за образованието като функция на практическите нужди на индивида – тоест, че всяко придобито знание трябва да има практическа цел.
• De anima et vita ( 1538 г.). Това е сложна и зряла работа, в която той се занимава с психология.

Последните 12 години от живота му са най-продуктивни. През този период той публикува няколко от произведенията, с които е най-известен днес.

Умира на 6 май 1540 г. в резиденцията си в Брюж от камък в жлъчката. Тленните му останки почиват в църквата Св. Донациан.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X