Напишете дума/думи за търсене

Пеганство - нов тренд в здравословното отслабване

Готови сме на всичко в името на здравето и стройното тяло - а трендовете в кулинарията и отслабването не спират да ни поднасят нови предложения. Една от последните моди е пеганството - комбинация от палеодиета и вегетарианство. В пеганството са обединени основните принципи на тези две системи на хранене.

Пеганството (или пеганизъм, както също го наричат) е необичаен, но здравословен микс от две на пръв поглед различни диети. И веганството, и палеодиетата се смятат за здравословни и балансирани системи на хранене. Палеодиетата позволява само натурални, непреработени индустриално храни, като набляга на месото, яйцата, ядките, зеленчуците и плодовете и изключва млечните и зърнените. Идеята е да се наподоби начинът на хранене на предците ни. Веганството, от своя страна, представлява меню, базирано на растителни продукти и изключващо животински (включително яйца, мляко, риба).

Общото между двете системи е, че изключват напълно консумацията на продукти, преминали през промишлено обработване. В основата и на двата хранителни режима са необработените плодове и зеленчуци, гъбите, ядките, семената, маслата. Пеганството заимства този принцип от веганството, но позволява и разумно количество немазна протеинова храна - нетлъсти меса, риба, морски дарове, яйца (този втори принцип е наследен от палеодиетата).

Пеганството е сравнително нова система на хранене. За първи път е спомената през 2014 г. в блога на Марк Хайман, лекар и автор на книги за здравословно хранене. Хайман става последовател на тази диета и описва подробно опита си в своя блог.

Понякога бъркат пеганството с диетата Пегано, наречена на д-р Джон Пегано. Това обаче е съвършено различна система на хранене, която е специално създадена за хората, страдащи от псориазис. Тази диета предлага строг контрол върху количеството на приеманата храна и следи за киселинно-алкалния баланс в организма. Освен това, изключва напълно месото, рибата и някои плодове и зеленчуци.

Какво е позволено

Макар че пеганството се смята за диета, менюто е достатъчно разнообразно и богато на хранителни вещества. В тялото постъпва достатъчно количество витамини, минерали, аминокиселини и други необходими вещества. Ако сте решили да пробвате пеган храненето, слагайте редовно на масата плодове, зеленчуци, пълнозърнести и зърнени, нетлъсто месо, риба, яйца. Но ако с плодовете и зеленчуците ситуацията е ясна, с месото и рибата може да възникнат определени затруднения. Причината е, че рибата трябва да е само от свободен улов, а месото - от животни, отглеждани без хормони и антибиотици. Така че снабдяването с такива продукти вероятно ще отмене повече време и усилия.

Пеганството може да се характеризира с принципа „5-4-3-2-1”. Това правило означава порциите различни продукти, които може да се консумират в течение на деня. Една порция се състои от 100 г продукти.

5 порции - зеленчуци (всякакви без кореноплодни)

4 порции - плодове и зърнени

3 порции - протеинови продукти: нетлъсто месо (най-добре телешко или пилешко), яйца, риба, бобови.

2 порции - мазнини: растителни масла, авокадо, ядки.

1 порция - алтернативи на млякото: соево, кокосово, ядково.

От менюто се изключва напълно захарта (и всички продукти, в които тя пристства), млечните, продуктите от пшеница и пшеничено брашно, полуфабрикатите. Има и добра новина - пеганството разрешава 2 порции алкохол и десерти на седмица. Също така, един ден седмично можете да консумирате всичко, което пожелаете.

       
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X