Напишете дума/думи за търсене

Сини очи и кафяви очи: експериментът на Джейн Елиът

Експериментът със сини очи и кафяви очи на Джейн Елиът е повратна точка в социалната психология.

Веднага след убийството на Мартин Лутър Кинг-младши професор Джейн Елиът – преподавател и активист против расизма, използва минималната групова парадигма, за да извърши експеримент, който да обясни на нейните ученици расова дискриминация. Тя искала им да покаже, че произволно установената разлика може да ги раздели и да ги противопостави един срещу друг.

Парадигмата на минималната група е техника, която позволява на изследователите да покажат колко различни черти са необходими за създаване на определени групи и след това да анализират поведението на субектите в тях.

Джейн Елиът казва на питомците си, че хората с кафяви очи са по-добри от хората със сини очи.

Цвят на очите
С няколко основни и произволни примера, Елиът доказва, че хората с кафяви очи са по-добри.

По този начин тя успешно създава две различни групи в класната си стая:
- С кафяви очи. Студентите с този цвят се почувствали превъзхождащи и имали подкрепата на авторитетната фигура (учителя). Студентите с кафяви очи също упражнили определено ниво на власт над синеоките си колеги, когато им поставяли ленти на ръцете, с които визуално ги отличили от тях.
- Синеоки. Това била по-малката група. Елиът заявила, че хората с този цвят очи са по-малко интелигентни и по-малко чисти. Те не само били по-малочислени, но и авторитетът бил против тях.


Дискриминация
Последиците от минималната група станали очевидни много бързо. Проста разлика като цвета на очите, дефинирана и установена от авторитета, създала разрив между учениците.

Децата с кафяви очи започнали да действат агресивно и подло спрямо синеоките ученици, които се чувствали дискриминирани от съучениците си с кафяви очи.

Как изглеждала дискриминацията?
Обикновено „сините очи“ не са обида. В тази класна стая обаче сините очи се превърнали в условие за малоценност. Следователно децата с кафяви очи започнали да използват „сини очи“ като обида и да тормозят притежателите им.

Резултатите от експеримента
Произволното разделение между учениците се засилва в хода на експеримента до такава степен, че завършва с физическо насилие. На втория ден Елиът обръща групите. Тя казва на учениците, че децата с кафяви очи са по-нисши и повтаря експеримента. Резултатите били същите.

От класната стая към реалния свят
За никого не е изненадващо, че някои социални групи дискриминират други поради етническа принадлежност, религия или култура. Тези различия водят нерядко до война и омраза. Дори членовете на семейството могат да се обърнат един срещу друг, ако някой изведнъж реши, че тези различия са проблем.

Въпрос на възпитание
Джейн Елиът обмисля много последиците от минималния групов експеримент. Тя казва, че е шокиращо как децата, които обикновено са мили, сътрудничат и са приятелски настроени помежду си, изведнъж стават арогантни, дискриминиращи и враждебни, когато принадлежат към „по-висша“ група.

Омразата и дискриминацията, които виждаме при възрастните, произхождат от тяхното възпитание. Обществото ги накара да вярват, че са по-добри от другите хора по произволни причини, като цвят на кожата или пол.

Значението на възпитанието без дискриминация
Целта на минималната групова парадигма е да установи субективни различия и да създаде климат на фаворизиране. Така доминиращата група, подкрепяна от властите, винаги ще има предимство. Тази процедура понякога е толкова фина, че никой не забелязва това да се случва.

Някои насоки за избягване или намаляване на този ефект
• Нормализиране на различията. В образователен контекст нормализирането на повърхностните различия между децата може да смекчи чувството за превъзходство.
• Интеграционни дейности. Важно е да смесите хората с различни черти, вярвания и култури колкото е възможно повече и да ги накарате да работят заедно за постигане на обща цел.
• Ролята на учителя. В авторитарна среда най-близката до авторитета група (в случая учителят) се чувства по-висша и оправдана. Затова учителите трябва да бъдат медиатори, а не подбудители.
В заключение експериментът на Джейн Елиът демонстрира крехкостта на съвместното съществуване и сътрудничество. Той също така показва как произволните и субективни неща могат да обърнат приятели, членове на семейството и граждани един срещу друг.

„Благотворителността е унизителна, защото се упражнява вертикално и отгоре; солидарността е хоризонтална и предполага взаимно уважение."
-Едуардо Галеано-

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X