Напишете дума/думи за търсене

Парадоксът на обичаното дете

Има хора, които привидно нямат никакви проблеми в миналото и детството си и въпреки това се чувстват празни и "недостатъчни". „Никога не съм бил малтретиран. Имах любящи родители. Защо тогава се чувствам празен? Защо съм неспокоен, когато съм сам?" - това са въпроси, които често се чуват в един терапевтичен кабинет.

Тук се разгръща едно от най-деликатните разбирания в психоанализата – това, че любовта не е достатъчна, ако не включва съзнаване на субективността на детето.

Любовта, но не и огледалото

Според Хайнц Кохут и неговата селф психология, децата се нуждаят от огледални обекти – възрастни, които не само обичат, но и отразяват автентичните емоции, фантазии и преживявания на детето. Ако любовта е израз на родителски проекции (надежди, очаквания, амбиции), детето не бива виждано като субект, а като функция – доброто, милото, „лесното" дете.

Това създава едно преживяване на невидимост: „Обичат ме, но не знаят кой съм всъщност." Тогава се формира едно адаптивно, грижещо се Аз, което се учи да бъде нужно, за да бъде обичано.

Казус от терапията: Ана, 34 г., „добрата дъщеря"
 Ана отива на терапия с оплакване, че е изтощена от връзки, в които винаги се грижи за партньора. Непоносимо й е да бъде сама – веднага запълва тишината със съобщения към приятели, социални мрежи или доброволческа дейност. Води се от импулс да „спаси" някого.

История: Родителите на Ана са топли и подкрепящи. Майка ѝ често ѝ казвала: „Ти си нашето съкровище. Не сме имали проблеми с теб, ти винаги си била послушна".

Терапевтична динамика: При задълбочаване в преживяванията й, Ана разказва, че още от малка е усещала, че родителите й имат труден брак. Несъзнателно е поемала ролята на емоционален стабилизатор – винаги тиха, грижовна, самоконтролираща се. В терапията започва да осъзнава, че никой не се е интересувал от нейната тревожност, нужда от бунт или страх.

Какво съветват психолозите да направи

Работа с вътрешното дете: Ана е поканена да води диалог със своето 5-годишно Аз. Тя пише писма до него, изразявайки гняв и болка, които никога не е могла да покаже.

Изследване на гнева: Един ключов момент е позволението да бъде ядосана на родителите си без вина. Това деконструира фалшивото чувство за дълг към другите.

Резултат: След месеци Ана започва да отказва срещи, в които чувства натиск. Прекъсва връзка, в която отново е поела ролята на „лечителка". Започва да се интересува от рисуване – дейност, която ѝ носи удоволствие, но е смятала за „неполезна".

Терапевтични упражнения за работа с вътрешния свят

1. Диалог с вътрешното дете (писмено)
Инструкция: Напиши писмо до себе си на 5 или 7 години. Какво искаш да му кажеш? Какво е преживявало, но не е изразило? После нека „то" ти отговори.

Цел: Възстановяване на връзката с автентични нужди и чувства.

2. Огледално преживяване
Инструкция: Потърси човек или пространство (терапевт, група), в което можеш да споделиш не толкова действията си, колкото емоциите си – без да ги обясняваш или оправдаваш.

Цел: Да преживееш огледано своето „същество", не само своите постижения.

3. Упражнение с „две кресла"
В едното кресло си ти като възрастен, в другото – твоето вътрешно дете.

Говори на него с разбиране, после седни на другото място и говори като него.

Цел: Да развиеш вътрешен диалог, който включва състрадание и приемане.

4. Самоприсъствие (mindfulness върху емоция)
Инструкция: Седни в тишина за 10 минути. Фокусирай се върху тялото – какви усещания носи мисълта „Аз съм достатъчен/достатъчна, защото ме има, защото съм се родил/а"?

Ако се появят съмнения, не ги отхвърляй – наблюдавай ги. Това е „вътрешният критик".

Цел: Да развиеш способност да изпитваш емоциите си, без автоматично да ги неутрализираш чрез действие.

5. В "тайната градина"

Инструкция: По няколко пъти на ден си представяй, че имаш тайна градина, в която можеш да влезеш само ти и можеш да правиш вътре каквото си поискаш. Представи си я в детайли - колко голяма е оградата, какви дървета имаш, какви цветя, може би куче или кон? Само ти можеш да обитаваш градинката.

Цел: Да изградиш връзка със собствената си самодостатъчност и разбиране за твоите граници.

Връщането към себе си

Грижата за другите може да е дълбоко човешка, но когато е натраплива, тя често служи за прикриване на един екзистенциален дефицит: неусетеното Аз, детето, което никой не е огледал отвътре.

Пътят към изцеление не е егоистичен, а възстановяващ. Той минава през съпреживяване на собствената болка, през приемане на сянката, и през научаване, че можем да бъдем достатъчни не защото сме нужни, а защото съществуваме.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X