Какви са ефектите на ултрапреработените храни върху психичното здраве?

Масово произвежданите ултрапреработени храни имат редица негативни ефекти върху психичното ни здраве. Тези продукти концентрират възпалителни вещества, които могат да увредят пластичността на невроните.

Тези хранителни продукти се произвеждат с изкуствени добавки със съмнително качество. Те биха могли също да повлияят на микробиотата, която определя преминаването на токсични вещества към областта на мозъка.

Според изследване, публикувано в списание Neurology редовният прием на промишлени ултрапреработени продукти увеличава честотата на деменция и други невродегенеративни патологии. Една от причините е, че присъствието им в хранителния режим влияе върху натрупването на токсини в тялото, като бета-амилоидните съединения.

Тези продукти могат също така благоприятстват генезиса на свободните радикали в тялото и последващото им отлагане в тъканите. От този момент нататък процесите на стареене ще се ускорят. Дори е възможно да се свърже приемът на тези продукти с повишена слабост при възрастните хора според проучване, публикувано в The Journals of Gerontology.

Има и изследвания, които свързват наличието на фабрично преработени храни на трапезата с по-висока честота на депресия при възрастни хора. Рискът е още по-висок, когато нивото на физическа активност е ниско.

Във всеки случай не всички ултрапреработени храни са еднакво вредни. Най-лошите са тези, направени с некачествени мазнини, като рафинирано кокосово масло или палмово масло. Това са най-възпалителните.

Ефектите на ултрапреработените храни върху чревната микробиота
Вече е известна тясната комуникация, която съществува между червата и мозъка. До голяма степен се медиира от - микробиотата, набор от микроорганизми, които обитават храносмилателния тракт.
Следователно поддържането на тяхното разнообразие и плътност ще помогне за намаляване на риска от възникване на болести. Сред тях са депресия, тревожност и невродегенеративни заболявания.

Хранителният режим може до голяма степен да обуслови функционирането на микробиотата и нейните характеристики. Простите захари, изкуствените добавки и трансмазнините влияят негативно на микробите в храносмилателния тракт. По този начин е по-вероятно токсините да преминат през чревната бариера и да достигнат кръвния поток, след което да се разпространят в различни тъкани.

За да избегнете този проблем, не само е необходимо да намалите консумацията на ултрапреработени храни, но също така е от решаващо значение да включите ферментирали храни от млечен произход и фибри в достатъчни количества в нашата рутина. В този смисъл основните диетични насоки препоръчват прием на поне 25 г фибри всеки ден, за да изпитате ползите.

Не всички фибри обаче генерират същия ефект. Тези, които имат по-голямо въздействие върху микробиотата, са разтворимият тип. Увеличават се с вода и ферментират. Това служи като енергиен субстрат за бактериите и благодарение на него се синтезират противовъзпалителни съединения, като късоверижни мастни киселини.

Здравословна микробиота за лечение на депресия
Оста микробиота-черва-мозък се изучава все повече. Последните изследвания показват, че може да е възможно да се подобрят клиничните картини на психичното здраве с правилна рекомпозиция на микробиотата.

С други думи, пробиотиците могат да бъдат добавени към лечението на депресия в близко бъдеще. Модулаторите на бактериалната флора могат да увеличат отговора на пациентите към антидепресанти.

Следвайки това, намаляването на ултрапреработените храни в диетата би било защитен фактор за психичното здраве. Това може да подобри микробиотата и да се контролира рискът от прогресиране към депресивни или тревожни клинични състояния.

Свръхпреработените храни вредят на психичното здраве
Те имат отрицателен ефект върху психичното здраве на хората. Повишават нивата на възпаление и окисление в тялото. Могат дори да съдържат токсични елементи, които се натрупват в тъканите и пречат на нормалното физиологично функциониране.
Поради тази причина тяхното присъствие във вашата диета трябва да бъде максимално ограничено.

Поддържането на добра рутина ще помогне за подобряване на вашето психично здраве. Незаменим аспект е качеството на вашия сън, както и физическите упражнения и здравословните навици.
Психичното здраве е сложно и многопричинно свързано. Неговото подобрение или влошаване не може да се отдаде на един единствен фактор. Въпреки това отрицателната роля на ултрапреработените храни изглежда очевидна.