Напишете дума/думи за търсене

Костите отслабват всяка година, как да ги поддържаме здрави

Остеопорозата е една от най-разпространените костни заболявания по света. Това здравословно състояние, което прави костите уязвими и слаби, засяга приблизително 75 милиона души в Европа, САЩ и Япония. Според Международната фондация за остеопороза тя е причина за повече от 8,9 милиона фрактури годишно. С една дума, всеки 3 секунди се случва счупване, причинено от тази болест.

Изследванията доказват, че жените над 50 години имат 4 пъти по-висока заболеваемост от остеопороза в сравнение с мъжете на същата възраст.

Започваме да губим костна маса след като сме навършили 30. Въпреки че това е продължителен процес, който отнема време, вероятно е най-доброто време нза по-здравословен начин на живот и редовна физическа активност.

За съжаление, ако някой от родителите ви е бил диагностициран с остеопороза, това означава, че имате и генетично предразположеност към заболяването.

Азиатките и жените с бяла кожа са изложени на по-висок риск от развитие на остеопороза, отколкото жените от другите раси.

Помнете, че за старостта трябва да започнем да се грижим още през младостта. Кои са мерките за превенция, които ще помогнат на костите да останат по-дълго време здрави?

1. Уверете се, че приемате достатъчно калций

Ако попитате случаен човек как да защитите костите си, той най-вероятно ще ви препоръча калций. Костите съдържат 99,5% от общия калций в тялото. Количеството на този минерал, от което се нуждаете, зависи от пола и възрастта.

Жените и мъжете до 50-годишна възраст и по-млади се нуждаят от 1000 mg дневно, а над 50 от 1200 mg дневно.

Източници на калций: сардини и консервирана сьомга, соя и тофу, бадеми, сирене, мляко, спанак и портокалов сок.

2. Не забравяйте за витамин D

Този витамин е един от най-важните микроелементи в тялото. Известният като слънчевия витамин, тъй като се произвежда в организма, когато сме изложени на слънчева светлина. Витамин D участва в многобройни процеси, включително мозъчната функция. От съществено значение е за здравите кости и зъби, защото помага да се абсорбира калций.

Дори ако получавате достатъчно количество калций, но недостатъчно витамин D, все още има риск от остеопороза и остеомалация („размекване“ на костите).

Препоръчителната дневна доза е 15 мкг за мъже и жени на възраст от 1 до 70 години, включително периоди на бременност и кърмене, и 20 мкг за по-възрастни хора.

Източници на витамин D: мастни риби като риба тон и сьомга, млечни продукти, зърнени храни, говежди черен дроб, сирене и яйца.

3. Поддържайте нормално тегло

Стриктната диета може да ви помогне да загубите няколко килограма, но това не е здравословен начин да се справите с тях. Намаляването на теглото - особено в ранния период след настъпването на менопауза – излага костите на риск от ниска костна плътност и повишена костна загуба. От друга страна, затлъстяването е също рисков фактор, допринасящ за костни фрактури и счупвания.

Препоръка: Най-добрият вариант е да поддържате нормално тегло. Не се захващайте с драстични диети или с нискокалорични, особено се пазете от тези, които проповядват да стресирате тялото си за изключително кратки срокове.

       
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X