Напишете дума/думи за търсене

Биохраните - наистина ли има полза?

Био, еко и органик продуктите се превърнаха в моден тренд през последните години - щандовете в супермаркетите за тях стават все по-широки, увеличават се и специализираните магазини. Цените им са доста по-високи от тези на обичайните продукти, но въпреки това много хора са склонни да плащат повече в желанието си да живеят здравословно. Големият въпрос е дали става дума за здраве или просто за мода.

Какво представляват органик и биопродуктите?

Когато става дума за плодове и зеленчуци, думата „органик” и „био” би трябвало да означава, че се отгледани без използване на синтетични пестициди и торове. За месото значи, че е от животни, които е давана натурална храна, не са инжектирани с антибиотици и хормони, пасли са на чист въздух. Звучи чудесно, но ситуацията е по-сложна.

Био = без пестициди?

Един от главните козове на производителите на биопродукти е, че техните стоки не са замърсени с пестициди. Напоследък пестицидите са едно от основните „плашила” за потребителите, които обаче често не са съвсем наясно какво се крие зад думата. Максимално опростеното обяснение е, че това са отрови, които се използват за предпазване на реколтата от различни видове вредители и болести. Пестицидите и торовете обаче не са само синтетични. Знаете ли, например, че натуралните пестициди не са забранени в биологичното земеделие. Тоест, растенията може да бъдат третирани с различни отровни вещества в процеса на отглеждането им, само че произходът на тези отрови е натурален. И ако не измиете добре био ябълката си, на практика няма да има особена разлика между нея и тази, която е пръскана с пестициди. Всичко зависи от концентрацията и количеството на едно или друго вредно вещество. Така че не се заблуждавайте и мийте био плодовете и зеленчуците също толкова старателно, колкото и останалите.

Био = безопасно?

Пестицидите, които любителите на биотрендовете усърдно демонизират през последните години, не са единствената опасност. Разбира се, учените са прави, че ако се натрупат в тялото, пестицидите са в състояние да повишат риска от редица заболявания. И този смисъл биохраните наистина са по-добрата алтернатива - тъй като намаляват постъпващите в организма пестициди и редуцират този рисков фактор. Но ако производителите на обичайните храни спазват предписанията, нивото на пестициди в тях ще е много по-ниско от количеството, което би довело до здравословни проблеми. Наред с това, огромна част от проверките показват, че дори в биопродуктите синтетичните пестициди се срещат, макар и в по-малки количества. И това е напълно обяснимо, тъй като невъзможно да създадеш идеален свят - въздухът, водата, почвата са замърсени и са в състояние да пренасят вредните вещества на големи разстояния. Понякога пестицидите попадат в плодовете и зеленчуците по време на транспортирането им - и това няма как да бъде проследено с абсолютна сигурност. Не бива да забравяме и за бактериите, които е много вероятно да засегнат почвата, ако не е третирана срещу тях със съвременни средства, и да проникнат в отглежданите култури.

Освен това, не става въпрос само за външно въздействие - когато растенията не се обработват с препарати срещу вредители или болести, те се опитват да се защитят самостоятелно. Някои от тях са в състояние да синтезират собствени токсини, които също могат да бъдат вредни за човешкия организъм, при това не по-малко от синтетичните торове.

Когато става дума за животинска храна, тъй като в биомесото отсъстват хормони и антибиотици, тези животни са много по-податливи на болести - а това означава, че съществува малък, но реален риск от зараза със заболявания, които се предават от животно на човек. Разбира се, този риск съществува и при неорганичното месо, но в големите стопанства контролът е сериозен, тъй като там последствията от епидемии може да са катастрофални.

Био = по-хранително

Разбира се, с това твърдение няма как да не се съгласим, макар и отчасти. Някои научни изследвания показват, че в биопродуктите има повече витамин С и антиоксиданти, което без съмнение е полезно за имунитета и забавяне на процесите на стареене. Друга част учени обаче не са сигурни, че биохраните значително се различават от обичайните по съдържание на нутриенти - и според тях разликата е толкова малка, че няма как да се бъде усетена от тялото. Според тях, химическият състав на растителната и месната храна не е в състояние да се промени драстично само заради условията на отглеждане.

Още един важен фактор за хранителната стойност на продуктите е правилното им съхранение. Дори и най-богатата на витамини и микроелементи храна ще изгуби полезните си качества, ако стои дълго време в хладилника - без значение дали вкъщи или в магазина. Дългото съхранение значително понижава хранителността на всеки продукт, затова не е толкова важно дали в процеса на покупката е бил био. По-важното е да консумираме пресни храни.

Мит ли е ползата от биохраните?

Съвсем не. Самата тенденция да се понижава количеството на отровните химикали в храната и да се избягват изкуствените методи на отглеждане е изключително позитивна и правилна, особено в условията на глобално замърсяване на природата. Биопродуктите наистина са богати на антиоксиданти и в тях има малко количество синтетични вещества, особено пестициди, а в биомесото няма хормони, за разлика от месото от големите стопанства.

Това, което трябва да помним, е, че природата не е райска градина, където всичко е в идеална хармония и че натурално не означава винаги напълно безопасно. Болестите, вредителите и паразитите са 100% натурални и именно за защита от тях е създаден цял спектър от синтетични вещества, които се използват в селското стопанство. Да се отрича научният прогрес е лекомислено, а понякога и откровено опасно. Затова имайте предвид, че био продуктите са полезни, но носят и определен риск.

В някои случаи разликата между био и обикновен продукт е съвсем минимална и дори недоловима. Но ни и за портфейла - домата „био” автоматично увеличава цената. Надценката за тези продукти варира от безобидните 20% до фрапиращите 600%.

Как да се храним био?

Шестте порции плодове и зеленчуци на ден, за които настояват диетолозите, наистина са едно от най-важните условия за полезно хранене. Ако сте перфекционист, имате време, място и желание, а също и сили - можете да отглеждате самостоятелно някои плодове и зеленчуци. Най-достъпният и приятен вариант са подправките в саксии. Само така можете да бъдете сигурни в произхода на храната си. Разбира се, трябва да бъдем реалисти - не всеки може и иска да се занимава с отглеждане на плодове и зеленчуци и животни за месо. По-постижимият вариант е да се опитваме да включваме в менюто си максимално пресни плодове и зеленчуци - така ще се възползвам от полезните им вещества в най-голяма степен.

Кои биопродукти си струва да купим

Плодовете и зеленчуците с по-дебела кора са по-малко подложени на въздействието на пестицидите и по-добре защитени от всякакви външни замърсявания - за това няма особен смисъл от купуването на биопортокали или биоавокадо. Струва си да инвестирате в биоверсия на спанака и всички зеленолистни, ябълките, кайсиите, крушите, горските плодове, които са доста по-уязвими за пестицидите.

Напоследък развенчаха още един мит около биопродуктите - че плодовете и зеленчуците, в които има червеи и са с неугледен вид са най-полезни. Всъщност големи и красиви плодове и зеленчуци с апетитен външен вид може да бъдат отгледани както при стандартното масово производство, така и в малките ферми за биозелемеделие. Затова при избор на продуктите се ориентирайте по собствената си интуиция и привлекателния свеж цвят и аромат. Разнообразното меню, богато на пресни сезонни продукти, е главното условие за здравословно хранене.


за още полезна информация, практични съвети и вкусни предложения търсете списание "Рецепти за здраве"

В новия ни брой ще намерите кулинарни предложения, с които ще впечатлявате и семейство, и гости. Ще научите по какво се различават синтетичните витамини от натуралните и и дали може да заменят разнообразното хранене. Ще разберете повече за коварните храни, които всеки ден консумираме, и какви може да бъдат техните странични ефекти. Тук са и шест ястия с месо, подходящи за лека вечеря.
Ако сте почитатели на вегетарианството, има интересни рецепти и за вас. От страниците ни ще стане ясно кои са най-прочутите сладкиши по света.
Ще ви предложим идеи за нисковъглехидратни палачинки за съботната сутрин. Във всяка рубрика готвим и със суперхрани.
Ще ви срещнем и с кимиона – подценения извор на здраве, а наш специален гост е Славея Николов от Tasty Food for Busy Mums, която споделя рецепти чак от Лондон. От Стаси Петрова, създател на блога „И трохичка не остана“, ще научим какви са сладките й кулинарни попадения от последните месеци.
В броя ще откриете кои са тънкостите при приготвяне на перфектното барбекю – от това как да избирате месото за него през маринатата и до изпичането, както и как да станете виртуози на домашните бургери. Тук е и седмично меню срещу целулит. Ще ви посъветваме как да станете майстори на салатения дресинг. Ще ви срещнем със средиземноморската кухня, сочена като храната на дълголетниците.
От консултанта по хранене и фитнес треньор Страхил Иванов ще разберете как всеки може да изглежда добре с готвена храна и без лишения. А рецептите, които не бива да ви пропускате, са над 100!

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X