Нови открития за причините за деменция

Деменцията е терминът, използван за описание на симптомите на голяма група заболявания. Те причиняват прогресивно намаляване на способността на пациента да се адаптира. Въпреки че има индивидуални различия, разстройството обикновено засяга мисленето, комуникацията, паметта, социалното поведение и физическото функциониране.

Болестта на Алцхаймер е най-честата причина за деменция. Тя представлява 60 до 70 процента от всички деменции. Въпреки че вероятността за диагностициране на деменция се увеличава с възрастта, свързаният с деменцията спад и спадът, свързан с възрастта, не са едно и също.

Деменцията е процес. Това не е нещо, което се случва за една нощ с предвидима скорост. Първите признаци могат да бъдат изключително фини. В определени случаи те дори могат да бъдат объркани с депресия, инфекции или дефицит на витамини и хормони.

Нов вид деменция
В списанието Brain статия назовава състоянието на лимбична преобладаваща възрастова TDP-43 енцефалопатия с по-запомнящия се акроним КЪСНО. КЪСНО засяга предимно хора над 80-годишна възраст. Експертите твърдят, че това може да представлява около 17 процента от всички случаи на деменция.
Интересното е, че някои хора, които умират с това, което изглежда, че е болестта на Алцхаймер, не показват издайнически признаци на заболяването, когато патолозите направят мозъчна аутопсия.

Всъщност обичайните анормални натрупвания на протеини, известни като плаки и заплитания, липсват при тези пациенти.
Ключова характеристика в този сценарий е дисфункцията на протеин, наречен TDP-43. Това помага да се контролира генната експресия в мозъка.

Всъщност изследователите отдавна знаят, че проблемите с TDP-43 носят лоши новини. Изглежда, че неправилно нагънатите TDP-43 протеини са виновни в повечето случаи на амиотрофична латерална склероза (АЛС или болест на Лу Гериг).

Нова инициатива за генна терапия
Някои видове деменция са причинени от наследствени генни мутации. Но какво ще стане, ако може да коригираме тези гени, за да ги спрем да причиняват заболяване?
Американското общество на Алцхаймер и Института за изследване на деменцията в Обединеното кралство в момента си сътрудничат, за да гарантират, че генната терапия има бъдеще.

Това е авангардна техника, която все още е в експериментален етап. Досега се използва за лечение на генетични форми на слепота и сърповидно-клетъчни нарушения. Освен това има окуражаващи резултати при лечението на хемофилия и някои форми на рак.

Промени в начина на живот за намаляване на риска от деменция
Преди няколко години международен екип от изследователи на деменция откри, че следните няколко прости избора на начин на живот могат да помогнат за намаляване на риска от развитие на това състояние. Например да не пушите, да не пиете твърде много алкохол, да ядете голямо разнообразие от здравословни храни и да спортувате редовно.

Това може да не е изненада, но интересно е, че се отнася и за хора с по-висок генетичен риск от развитие на състоянието.
Проучванията показват ползата от здравословния начин на живот за предотвратяване на деменция.

Най-важното откритие от последните години
Новаторско ново изследване, ръководено от университета Къртин, разкри вероятна причина за болестта на Алцхаймер. Изследването е публикувано в престижното списание PLOS Biology. То е проведено с мишки и установява, че вероятна причина за болестта на Алцхаймер е изтичането от кръвта към мозъка на частици, носещи мазнини, пълни с токсични протеини.

Водещ изследовател е професор Джон Мамо, директор на Изследователския институт за здравни иновации в Къртин (CHIRI). Той твърди, че неговите сътрудници са идентифицирали вероятния „път на кръв към мозъка“, който може да доведе до болестта на Алцхаймер.

Ранната менопауза може да увеличи риска от деменция
Знаем, че жените, които преминават през ранна менопауза, са по-склонни да развият редица заболявания. Това е в сравнение с жените, които започват менопаузата на средна възраст между 50 и 51 години. Това е предложено в проучване от 2022 г. от Американската асоциация по сърдечни заболявания.

Изследователите предполагат, че ниските нива на естроген могат да бъдат фактор за възможната връзка между ранната менопауза и деменцията. Това е така, защото дългосрочната липса на естроген увеличава оксидативния стрес. Това може да увеличи стареенето на мозъка и да доведе до когнитивен спад.

Нестабилност на мозъчната дейност по време на сън и анестезия
Ново проучване в университета в Тел Авив разкри патологична мозъчна активност, която предхожда появата на първите симптоми на Алцхаймер с много години. Това е повишена активност в хипокампуса по време на анестезия и сън. Това е резултат от повреда в механизма, който стабилизира невронната мрежа.

Изследователите вярват, че откриването на тази необичайна активност по време на специфични мозъчни състояния може да позволи ранна диагностика на болестта на Алцхаймер.