Напишете дума/думи за търсене

Продукти, които увеличават щитовидната жлеза

Ако имате увеличена щитовидна жлеза, бъдете внимателни с консумацията на кръстоцветни зеленчуци – броколи, карфиол, зеле, както и със соевите продукти. Не е необходимо тотално да ги изхвърлите от менюто си, тъй като вредните за ендокринната система вещества, съдържащи се в тях, частично се разрушават под въздействието на термичната обработка. С други думи, може да хапвате от тях в ограничени количества, стига да са сварени, печени или приготвени на пара. Ако приемате хормонални лекарства, пийте кафе най-малко един час след като сте приели лекарствения препарат – в противен случай кафето може да попречи на абсорбцията му.

Ако имате заболяване на щитовидната жлеза, откажете се от храните, които отнемат енергията от организма. На първо място това са продуктите, съдържащи рафинирана захар – бонбони, торти, подсладени сокове. Забравете и за маринованите и консервираните храни, както и за белия ориз и бялото брашно. Маргаринът също не действа добре. Кафето, чаят и алкохолът са възбудители на нервната система, затова е добре да се избягват или поне да се намалят до минимум. Врагове на здравата щитовидна жлеза са също тлъстото свинско месо, както и колбасите, които съдържат много консерванти и изкуствени подобрители.

Независимо от типа заболяване на щитовидната жлеза (Хашимото, базедова болест и др.) храните и напитките в голяма степен въздействат на общото състояние на организма.

При гуша е важно да се консумират храни, богати на йод, и да се избягват тези, които водят до увеличаване на щитовидната жлеза. При хипертиреоидизъм трябва да се ограничи приемът на продукти с високо съдържание на йод, както и на увеличаващите щитовидната жлеза. При хипотиреоидизъм намалете консумацията на мазнини и въглехидрати, повишете приема на протеини, изключете храните с високо съдържание на холестерол и сол, хапвайте повече плодове и зеленчуци и избягвайте продукти, съдържащи глутен.

Правилно хранене

Пълноценното хранене е своеобразен курс на лечение, който се отразява главно на хормоналния баланс. За да осигурите добро здраве на щитовидната си жлеза, не е необходимо да спазвате строги ограничения в менюто, а просто плавно да се настроите към здравословен режим. Постепенно намалете или се откажете напълно от сладките храни, газираните напитки, цигарите, алкохола, консервите, солта, силните подправки, кафето и сладоледа. Заменете месото с риба (консумирайте я поне 2–3 пъти седмично), яжте възможно най-много свежи плодове и зеленчуци. Не бъдете твърде строги към себе си – позволявайте си да нарушите режима веднъж седмично.

       
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X