Напишете дума/думи за търсене

Как да спрем натрапливите мисли

Мейсън Кули веднъж написа: "Лекът за една мания е да придобиете друга."

Това е добър съвет, особено за онези от нас, които страдат от наплив на натрапливи мисли. Натрапливите мисли може да са всякакви – от мисли за смърт, през мисли за обедняване, самота, катаклизми. Те идват неканени и по всяко време на денонощието. Те не са просто страхове - те са силно визуални. Толкова са ярки, че техният приемник изпитва истински ужас, когато настъпят. Сякаш изживява нещо реално. Само който не е имал натрапливи мисли, не знае, че може и в най-приятния момент, в който пиете кафе с приятелка, да речем, отсреща, в нейната глава, да се случва нещо и то да е почти болезнено. Натрапливите мисли се засилват в моменти на криза. Как да им се противопоставим?

1. Върнете се на пътя

Една от най-полезните визуализации е, когато сте обсебени, да си представите, че умът ви е кола и вие шофирате по магистралата. Лошите мисли са просто „кривване“ от линията. Визуализирайте как хващате здраво волана с двете си ръце и връщате автомобила в средното платно. Правете многократно това упражнение, когато се появят натрапливостите.

2. „Стоп“

Друга техника за визуализация е да си представите знак „Стоп“ и да спрете пред него. Някои експерти по ОКР препоръчват ритуал, който може да усвоите, за да си напомняте да спрете (докато визуализирате знака за стоп), като например ластик на китката, който да дърпате в такива моменти. Умът ви ще запомни усещането от ластика като знак, че е време да се върне към реалността.

3. Продължете да се движите
В момент, в който ви нападнат такива мисли, не оставайте на едно място. В никакъв случай не се замисляйте дали пък това не са предчувствия, какво следва, не се паникьосвайте, не се плашете, че откачате. Ако сте в кухнята, отидете в хола. Ако сте в среща, извинете се и излезте на чист въздух за малко. Дори да обиколите къщата си няколко пъти е достатъчно да разсеете натрапниците.

4. Разгневете се
Някои твърдят, че гневът генерира нови страхове, но това не е така винаги. Има изследвания, при които участниците, избрали гневна музика преди конфронтационна задача, показват по-голямо психологическо здраве от участниците, избрали щастлива музика. Първата група отчита по-голямо удовлетворение от живота, по-добри оценки и по-силна мрежа от приятели.
Така че, когато ви нападнат натрапливи мисли, разбунтувайте се. Започнете с музиката, продължете с бокс във въздуха, а ако може и да изкрещите, не си го спестявайте.

5. Внимавайте със стария багаж

Голяма част от онова, което не можем да пуснем - или фактът, че не можем да го пуснем - има корени в минали проблеми. Не можем да се върнем и да го променим, но разбирането защо правим нещо понякога предлага решения за това как да разчупим обсесивните модели.

6. Идентифицирайте изкривяванията.

В теорията за обсесивно-компулсивното разстройство са описани следните характеристики на хора, които страдат от ОКР.

Надценяване на риска, вредата и опасността

Свръхконтрол и перфекционизъм

Черно-бяло мислене или мислене "всичко или нищо"

Устойчиви съмнения

Магическо мислене

Суеверно мислене

Нетолерантност към несигурност

Песимистични пристрастия

Нетърпимост към безпокойство

7. Смехът помага

Хуморът е най-добрият ви приятел. Намерете онези неща, които ви карат да се смеете. Може да са просто картинки, вицове или сериали. Най-лесно е да харесате няколко страници със забавни видеоклипове в интернет и всеки път, когато бъдете нападнати от натрапливи мисли, да отваряте страниците. Хуморът просто парира мислите и ви изкарва в друга лента на магистралата.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X